Gårdshund?

Kan en dvärgschnauzer vara något? Visserligen en trimras, men inte riktigt som en pudel eller långhår.
Keeshond om ni vill ha ren gårdshund?

Just det här "lös på gården" är ju inte alltid helt problemfritt, man bör oavsett inte lämna en hund lös utan uppsikt. Jag antar att gården är inhägnad?
Dvärgschnauzer har väl rätt så mycket jakt i sig? Eller är jag helt ute och cyklar?
Keeshond ska jag definitivt kolla vidare på!

Jag känner många som har sina hundar lösa på gården, utan att ha den inhägnad. Våran gård är inte inhägnad. Men vi bor inte heller nära en bilväg eller något som kan vara farligt för hunden. Vi kommer också alltid ha reflexväst på den (både dag och kväll). Och såklart kommer vi inte släppa ut den utan uppsikt! :)
 
Jasså? Då ska jag helt klart kolla vidare på den rasen, de är ju så otroligt söta!
Har en hane som är idag ca 9 år. Han hade varit perfekt. Älskar barn och vuxna, skäller bara när det anländer folk på gården. Går aldrig utanför gårdsgränsen, går gladeligen en liten promenad men för långa rundor tröttnar han på. Suverän att ha lös, har inga större behov av träning men tycker det är kul. Är en jävel på att klämma råttor och möss. Kan dock gilla att jaga katter men gör dom inget :D

Finns dock en nackdel som är generellt för denna rasen. Dom är fryslortar, har inte haft en som inte varit frusen av sig :laugh: Så våra brukar ha täcke på sig vid sämre väder.
 
Fast "lös på gården" behöver ju inte innebära att hunden är själv där, jag tolkar sånt i förstahand som att den är med ägaren ute på gården. :)
Det är precis det jag menar! Hunden kommer att vara ute lös när jag (eller mamma och pappa) är med ute på gården. :)
 
Du har även lancashire heeler, men det är lite tuffare än dansk svenska gårdshunden och corgin - men suverän gårdshund/stallhund som hänger med på många långa skogsturer :)
Ska du till Stockholmsmässan och kika, så har vår rasklubb rasmonter där :)
Den rasen ska jag läsa mer om, har faktisk aldrig hört om den innan :O Hur är jaktinstinkten där? :)
 
Keeshound är en fantastisk gårdshund. Mindre jaktlust går nog inte att få i en ras.
Poppis som stallhundar. Mycket vädertåliga och en frisk ras.
Visst, det är mycket päls men den är lättskött. Tovar sig inte eller så. Men två gånger om året fäller de och då fäller de rejält under en period. Då brukade min mest vara ute eller ligga i hallen.
Hon var det lättsammaste hund jag haft :)
Då ska jag definitivt läsa på mer om den rasen! :D
 
Har 2st welsh corgi cardigan, båda hade älskat livet som gårdshund.
Dom är jämt med, älskar allt vi hittar på men går lika bra att bara vara hemma. Enkla, trevliga och lagom stora.
Kul! Vad är det egentligen för skillnad mellan Welsh corgi cardigan och Welsh corgi pembroke?
 
Kul! Vad är det egentligen för skillnad mellan Welsh corgi cardigan och Welsh corgi pembroke?

1 miljonersfrågan. :D
Pembroken är något mindre och skiljer sig lite i utseendet jämfört med cardigan. Mentalitetsmässigt brukar man säga att pembroken drar mer mot spetshållet och cardigan mot colliehållet.

/Ägare till två welsh corgi cardigan

Mina är gårdshundar men behöver regelbunden mental aktivering för att inte fullständigt gå mig på nerverna.
 
Dvärgschnauzer har väl rätt så mycket jakt i sig? Eller är jag helt ute och cyklar?
Keeshond ska jag definitivt kolla vidare på!

Jag känner många som har sina hundar lösa på gården, utan att ha den inhägnad. Våran gård är inte inhägnad. Men vi bor inte heller nära en bilväg eller något som kan vara farligt för hunden. Vi kommer också alltid ha reflexväst på den (både dag och kväll). Och såklart kommer vi inte släppa ut den utan uppsikt! :)

Vissa linjer har jakt i sig, andra inte. Så det går inte att säga att de generellt har mycket jaktlust.
Många kan gå lösa med träning :) Jag har en av varje, men även den som gärna jagar kan jag ha under kontroll även lös numera.
Man får göra en del efterforskningar i linjer helt enkelt.
 
Dvärgarna kan ha jaktlust. Min är hemsk på vilt. Får aldrig vara lös i skogen utan bara på öppna platser.

Dvärgschnauzer har väl rätt så mycket jakt i sig? Eller är jag helt ute och cyklar?
Keeshond ska jag definitivt kolla vidare på!

Jag känner många som har sina hundar lösa på gården, utan att ha den inhägnad. Våran gård är inte inhägnad. Men vi bor inte heller nära en bilväg eller något som kan vara farligt för hunden. Vi kommer också alltid ha reflexväst på den (både dag och kväll). Och såklart kommer vi inte släppa ut den utan uppsikt! :)

De är väldigt populära som just stallhundar här, det var därför jag tänkte på dem. Tycker att det dräller lösa dvärgisar på var och varannan stallplan. :D Jag tänkte att de precis som många andra mindre hundar främst går på råttor och möss, men jag kan absolut ha fått fel uppfattning!
 
Jag säger också dansk-svensk gårdshund. Alternativ är en liknande ras: jack-russelterrier.
Borderterrier kan också passa. Kolla upp föräldrarna och hur jaktintresserade hundarna är.
 
De är väldigt populära som just stallhundar här, det var därför jag tänkte på dem. Tycker att det dräller lösa dvärgisar på var och varannan stallplan. :D Jag tänkte att de precis som många andra mindre hundar främst går på råttor och möss, men jag kan absolut ha fått fel uppfattning!

Min drar på allt. Han har jagat både älg, rådjur, fågel, hare och katt. Klöv spårar han och drar på. Behövs inte ens synintryck. Vid 3-4 tillfällen har han varit borta upp mot 2 timmar och drivit med skall. Då åkte kopplet på för gott.
 
Dvärgschnauzer har väl rätt så mycket jakt i sig? Eller är jag helt ute och cyklar?
Keeshond ska jag definitivt kolla vidare på!

Jag känner många som har sina hundar lösa på gården, utan att ha den inhägnad. Våran gård är inte inhägnad. Men vi bor inte heller nära en bilväg eller något som kan vara farligt för hunden. Vi kommer också alltid ha reflexväst på den (både dag och kväll). Och såklart kommer vi inte släppa ut den utan uppsikt! :)

De allra flesta dvärgschnauzrar jag känner vilket är ganska många jagar inte. De håller sig nära sin ägare och springer inte iväg från gården/tomten. Hanarna kan gå något längre bort än tikarna är min erfarenhet dock men sticker gör de inte. Och jaktintresse är i högsta grad ärftligt. De har ju utsprungligen bott på gårdar och jobbat med att hålla möss och råttor borta. Finns fortfarande en hel del dvärgschnauzrar som dödar råttor.
 
Min drar på allt. Han har jagat både älg, rådjur, fågel, hare och katt. Klöv spårar han och drar på. Behövs inte ens synintryck. Vid 3-4 tillfällen har han varit borta upp mot 2 timmar och drivit med skall. Då åkte kopplet på för gott.
Jag tror det är extremt ovanligt att en dvärgschnauzer är en sån jaktgalning. De fåtal jag känner till som jagat har alltid avbrutit när viltet försvunnit ur synfältet.
 
Jag tror det är extremt ovanligt att en dvärgschnauzer är en sån jaktgalning. De fåtal jag känner till som jagat har alltid avbrutit när viltet försvunnit ur synfältet.

Jag ser många klaga på samma problem i Dvärgschnauzergrppen på Fb. De är ändå råttjägare så visst ska de triggas av en jaktlust på småvilt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 478
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Om sisådär två år känner jag att det kan passa med ett hundköp. Barnen är i mitt tycke tillräckligt stora då.., dvs för att kunna förstå...
2
Svar
29
· Visningar
1 931
Hundavel & Ras Vi är en familj med två barn (7 och 10 år) som länge tänkt skaffa hund men som inte riktigt kan bestämma vilken ras. Om vi får designa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 521
Senast: _Zacke_
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 096
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp