Gårdshund?

Jack russel är en ganska ny ras, som hade öppen stambok fram till år 2006, så det är klart att rasen är ganska ojämn. Jag har läst om flera jack russel som fungerar bra på hästgårdar.
T ex ur wikipedia: "Jack russelln är också vanlig som sällskapshund till exempel hos hästintresserade människor. Eftersom hunden är så självständig kan den röra sig fritt i stall och springa bredvid hästen vid ritt. Jack russell terriern har dessutom en naturlig instinkt och skicklighet att jaga och döda mindre gnagare, vilket kan göra den särskilt lämplig som stallhund."
Säkrast då med en vuxen individ, som du skriver, för då vet man vad man får.

Min erfarenhet av Jack russels som gårds/stallhund är att den dödar ungefär ALLT (inklusive fasaner, tjädrar, grannens höns och barnens kaniner.), samt gärna drar på större djur om tillfälle ges. Här i UK blev den registrerad som godkänd ras till och med senare än i sverige och ansågs innan dess vara en "typ av hund".
Jag skulle inte rekommendera en jrt som gårdshund, däremot som aktiv träningskompis!
 
Från Agria djurförsäkring:

Stallhundarnas 10-i-topp:
  1. Blandrashund
  2. Jack Russell terrier
  3. Schäfer
  4. Labrador
  5. Border collie
  6. Golden retriever
  7. Tax
  8. Rottweiler
  9. Dansk-svensk gårdshund
  10. Chihuahua
https://www.hippson.se/artikelarkivet/sponsrad/blandrashunden-ager-i-stallet.htm

Maan kan undra varför jack-russel kommer på 2:a plats medan dansk-svensk gårdshund hamnar först på 9:e plats.

Det undrar jag också! Jag skulle tro att det beror mycket på tillgång, nästan alla jack russels som lever som stallhundar jag känner till (både här i uk och i sverige) är gårdsuppfödningar, alltså blandraser som säljs från mun till mun så att säga, men de är ju fortfarande "jack russels" i undersökningarna. Jag har också en! :)
DSG däremot lär ju handla om registrerade hundar.
 
Här i UK blev den registrerad som godkänd ras till och med senare än i sverige och ansågs innan dess vara en "typ av hund".
Nä, där har du fel!
JRT godkändes som ras i engelska kennelklubben 1990 och samma år godkändes de också av FCI.
Men då såg rasstandarden annorlunda ut och JRT var en fyrkantig hund som var lika hög som den var lång. År 2016 har det kommit in en motion om att byta rasstandarden för JRT i UK till den som är den internationella, dvs den som härstammar från Australien. Det är den Australiensiska rasstandarden vi har haft i alla tider i Sverige, varför DNA-testerna och mönstringen har spelat så stor roll, då hundarna inte alls såg ut såsom man tänkte när man tog in från UK.

I Sverige är absolut majoriteten av alla JRT uppfödda av en uppfödare och är reggade i antingen SKK eller JRTC of Sweden. Det var länge sen det var en oreggad gårdshund.

Jag har haft JRT sen 1999 både på Irland och i Sverige. På Irland födde jag dessutom upp mycket mer intensivt än jag gjort i Sverige, så jag har mer utställningsvana mm från Irland än Sverige. Därför jag kan skillnaden.
 
Det undrar jag också! Jag skulle tro att det beror mycket på tillgång, nästan alla jack russels som lever som stallhundar jag känner till (både här i uk och i sverige) är gårdsuppfödningar, alltså blandraser som säljs från mun till mun så att säga, men de är ju fortfarande "jack russels" i undersökningarna. Jag har också en! :)
DSG däremot lär ju handla om registrerade hundar.
Jack russel-blandningar räknas som blandras. Blandraser ligger på 1:a plats som stallhund och av renraserna är det jack-russel som är vanligast bland hästfolk. Jrt måste alltså dominera stort om det stämmer det du skriver att blandningar med jrt är så vanliga och det dessutom är den vanligaste renrasen i stallet.
 
Jag tror att jack-russel är så vanliga i stallet pga det mod och självförtroende de har. Att vistas i ett stall bland stora hästar utan rädsla klarar inte alla hundar av. Dansk-svensk gårdshund beskrivs kunna ha en svajade mentalitet med rädslor och det funkar inte i ett stall. Hästar är känsliga och känner av om en hund är osäker.

Alla terrier-raser har nånstans en bakgrund som grythund och med uppgift att hålla borta sork och andra gnagare från gården. Du slipper inte jaktinstinkten även om du väljer en annan terrier. Också många spetsar är kända för att vara duktiga sork-jägare. Så tex eurasier, som är en ras som ska ha låg jaktinstinkt. Om en hund, oavsett ras, tillåts jaga smådjur eller andra djur, så triggas jaktinstinkten.
 
Senast ändrad:
Jjrt dominerar stort över dsg i stallet. Jack-russel som vanligaste renras och dansk-svensk gårdshund på 9:e plats.

Enligt SKK:s registreringar är dansk-svensk gårdshund vanligare än jack-russel. Jag trodde faktiskt inte det. Det är alltså lättare att få tag på en dsg-valp än en jrt-valp. Ändå väljer fler att ha jrt i stallet. Något är det jack-russel är bättre på alltså.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_de_populäraste_hundraserna
 
Jjrt dominerar stort över dsg i stallet. Enl registreringsstatikstiken är dansk-svensk gårdshund vanligare än jack-russel. Jag trodde faktiskt inte det. Det är alltså lättare att få tag på en dsg-valp än en jrt-valp. Ändå väljer fler att ha jrt i stallet. Något är det jack-russel är bättre på alltså.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_de_populäraste_hundraserna

Men det betyder ju inte att de är lämpliga att ha lösa på en gård där den ska roa sig själv stundtals och vara med lös I skogen… En del bryr sig liksom inte om hunden är borta I 5-15 min efter något vilt djur heller. Men det är ju absolut inte okej.
 
Från Agria djurförsäkring:

Stallhundarnas 10-i-topp:
  1. Blandrashund
  2. Jack Russell terrier
  3. Schäfer
  4. Labrador
  5. Border collie
  6. Golden retriever
  7. Tax
  8. Rottweiler
  9. Dansk-svensk gårdshund
  10. Chihuahua
https://www.hippson.se/artikelarkivet/sponsrad/blandrashunden-ager-i-stallet.htm

Maan kan undra varför jack-russel kommer på 2:a plats medan dansk-svensk gårdshund hamnar först på 9:e plats.
Inte särskilt konstigt. Det fanns 2015 tre gånger fler jack russel än dansk-svenskgårdshund i Sverige och jag gissar att det ser ungefär likadant ut idag. Dansk-svenskgårdshund är ingen särskilt stor ras. 2015 fanns det 7042 stycken i Sverige medans det fanns 21970 jack russel. 2015 kom jack russel på fjärde plats i antalet registrerade individer. Labrador, golden och schäfer är fler men men jackrussel är verkligen en ras med många individer så att det finns många i stallen är inte förvånande. Jack russel är en gårdshund och har alltid haft sin självklara plats på gårdar. Att sedan endel (som jag själv) tycker att det finns andra raser som passar bättre handlar just om tycke och smak.
 
Inte särskilt konstigt. Det fanns 2015 tre gånger fler jack russel än dansk-svenskgårdshund i Sverige och jag gissar att det ser ungefär likadant ut idag. Dansk-svenskgårdshund är ingen särskilt stor ras. 2015 fanns det 7042 stycken i Sverige medans det fanns 21970 jack russel. 2015 kom jack russel på fjärde plats i antalet registrerade individer. Labrador, golden och schäfer är fler men men jackrussel är verkligen en ras med många individer så att det finns många i stallen är inte förvånande. Jack russel är en gårdshund och har alltid haft sin självklara plats på gårdar. Att sedan endel (som jag själv) tycker att det finns andra raser som passar bättre handlar just om tycke och smak.
Var hittar du de siffrorna?
SKK statistik hundar yngre än 10 år visar fler dansksvenskgårdshund än jack russel-terrier:
dsg 4835 stycken och jrt 4818 stycken. Det ser ut som om sidan är uppdaterad 2019.
https://hundar.skk.se/agarreg/Hundagareras.aspx
 
Jack russel-blandningar räknas som blandras. Blandraser ligger på 1:a plats som stallhund och av renraserna är det jack-russel som är vanligast bland hästfolk. Jrt måste alltså dominera stort om det stämmer det du skriver att blandningar med jrt är så vanliga och det dessutom är den vanligaste renrasen i stallet.
Fast även en oreggad jack russel, alltså blandras, lär hamna som "jack russel" i en undersökning, åtminstone om det är ägaren eller försäkringsregistrering man går efter till exempel. Min står som JRT i passet, på försäkringen och hos veterinären och det tror jag gäller för de flesta med "oreggad renras", om jag får hitta på en egen term. Visst räknas de som blandraser inom hundsport etc, men det tror jag inte att någon tar i beaktning när de fyller i en undersökning.
 
Nä, där har du fel!
JRT godkändes som ras i engelska kennelklubben 1990 och samma år godkändes de också av FCI.
Men då såg rasstandarden annorlunda ut och JRT var en fyrkantig hund som var lika hög som den var lång. År 2016 har det kommit in en motion om att byta rasstandarden för JRT i UK till den som är den internationella, dvs den som härstammar från Australien. Det är den Australiensiska rasstandarden vi har haft i alla tider i Sverige, varför DNA-testerna och mönstringen har spelat så stor roll, då hundarna inte alls såg ut såsom man tänkte när man tog in från UK.

I Sverige är absolut majoriteten av alla JRT uppfödda av en uppfödare och är reggade i antingen SKK eller JRTC of Sweden. Det var länge sen det var en oreggad gårdshund.

Jag har haft JRT sen 1999 både på Irland och i Sverige. På Irland födde jag dessutom upp mycket mer intensivt än jag gjort i Sverige, så jag har mer utställningsvana mm från Irland än Sverige. Därför jag kan skillnaden.

Jag står rättad! :) Kanske var det att läsa om inmönstringen och whatnot när jag kom hem till Sverige med min som gjorde mig förvirrad.
Och det är mycket möjligt att de registrerade russlarna är fler, men jag har fortfarande inte stött på en enda som stallhund. De har alla varit "hovslagarens tik hade valpar" och i den stilen, och det har varit duktigt många.
När jag jobbadei stall i skåne delade alla hästskötare (med olika arbetsgivare) hus och bara där hade vi tre russlar, samt att jag under dagarna tog hand om chefens två. Grannen hade också en odåga som alltid kom över när tiken löpte, och så fanns det en i grannstallet som dock definitivt var 50/50 blandras.

Här i Skotteland har jag mig veterigt inte stött på en enda, varken till sällskap eller jakt eller på gården. Men om du själv föder upp har du förstås annan statistik tänker jag.
 
Jag vet inte hur man får in pdf-filer som inte är nersparade men om du googlar på "antal hundar per ras jordbruksverket" så kommer det upp.

Fast då är det ju jordbrukskverket och säger väl inte så mycket om hur många SKK-registrerade hundar som fötts?
Jag tror säkert att russlarna är fler, men det kan ju bli rätt missvisande.
 
Jag har haft Dsg sedan mitten av 1990-talet. Har gårdshund 4 och 5 här hemma nu. Samtliga har varit stallhundar, och det har funkat bra. De är ju (som jag upplever det, i alla fall) betydligt mjukare i sitt sätt jämfört med russeln, men det betyder också att de är försiktigare i sitt "umgänge" med hästarna. Vilket jag, i och för sig, enbart tycker är positivt!
Men DSGn kan vara en riktig fryskylling, och får den välja mellan att vara i stallet en kall vinterdag eller ligga inne framför kaminen, så väljer den lätt kaminen. Så kanske en av orsakerna till att russeln är mer populär som stallhund är för att att den upplevs som betydligt tåligare och robustare.
 
Men DSGn kan vara en riktig fryskylling, och får den välja mellan att vara i stallet en kall vinterdag eller ligga inne framför kaminen, så väljer den lätt kaminen. Så kanske en av orsakerna till att russeln är mer populär som stallhund är för att att den upplevs som betydligt tåligare och robustare.
Här tror jag du har förklaringar till varför många väljer jrt. Jrt har tre varanter av päls. Den strävhåriga jrt har päls i två lager med en värmande underull och då klarar den kyligare temperaturer.
Jrt är modigare och mer obrydd i möten med vilda djur eller främmande människor och det är förstås viktigt för att hästen ska känna sig trygg. En trygg häst ger en säkrare ridtur.
En dansk-svensk gårdshund kan vara osäker i möten med främmande djur eller människor och det påverkar förstås hästen.
 
Det bästa är väl att ts går med i någon face-bookgrupp för hästar och frågar. Här sitter vi på ett hundforum och spånar. Bästa svar får man givetvis av hästfolk med erfarenhet av stallhundar.
 
Min erfarenhet av Jack russels som gårds/stallhund är att den dödar ungefär ALLT (inklusive fasaner, tjädrar, grannens höns och barnens kaniner.), samt gärna drar på större djur om tillfälle ges. Här i UK blev den registrerad som godkänd ras till och med senare än i sverige och ansågs innan dess vara en "typ av hund".
Jag skulle inte rekommendera en jrt som gårdshund, däremot som aktiv träningskompis!
Då tycker du alltså att man ska förbjuda utekatter. De värsta marodörerna när det gäller att ta fåglar och gnagare av olika slag är utekatter. Jag vet en katt som jagar skogsfågel och har dragit hem så stora fåglar som tjädrar. Min katt smyger på harar och ekorrar, men de är i regel snabba och klarar sig. Han jagar rådjur också, men hittills utan framgång.
Hur gör jägare som vill ha en "rådjursfri" älghund? Med samma fostran borde en duktig hundförare kunna lära en jrt vilka bytesdjur som är ok att jaga.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 478
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Om sisådär två år känner jag att det kan passa med ett hundköp. Barnen är i mitt tycke tillräckligt stora då.., dvs för att kunna förstå...
2
Svar
29
· Visningar
1 931
Hundavel & Ras Vi är en familj med två barn (7 och 10 år) som länge tänkt skaffa hund men som inte riktigt kan bestämma vilken ras. Om vi får designa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 519
Senast: _Zacke_
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 095
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp