Jag skulle så himla gärna vilja ha en gasspis. Av och till lagar jag mycket asiatisk mat men jag klarar inte av att woka och få det resultat jag vill ha på en vanlig elspis. Jag behöver de snabba temperaturskiftningarna som gas ger.

Det är främst när det gäller wok jag känner att jag behöver gas, men jag tycker gas ger bättre känsla i den mesta matlagningen i och med möjligheterna till snabb temperaturreglering.
 
När jag var ung på 70 talet i Stockholm var det vanligt att bo i lägenhet på rivningskontrakt, det var vanligt med gasspis/ugn. Gissa om jag var glad när jag fick veta att gasräkningen beräknades på boyta o inte förbrukning. Hade en 3a o elen överbelastades ofta. Visserligen hade jag tre kakelugnar, men inte så lätt att få tag på ved utan bil/släp o körkort.
Det finns fortfarande ca 60 000 hushåll med gasspis anslutna till gasnätet i Stockholm, och tariffen är fortfarande uppbyggd på samma sätt för privatkunder :)
 
Det AR ofta enklare med gas. Nar man har manga olika grejor som maste sammanfalla for att middagen ska bli bra ar det sa oandligt mycket lattare att bara skruva av varmen och inte behova hitta ett bra stalle att stalla stekpanna/kastrull for att svalna av.
Gillar man tortillas ar det ocksa sa oandligt mycket enklare att ta en metall tang och varma dem i lagan pa spisen an att starta grillen for att fa den dar "grillade" smaken. Eller att "fire roast" hot peppers, paprikor, eller vad man nu vill rosta.
Den storsta naktdelen, som jag ser det, ar att det blir varmt over pannan/kastrullen pa ett annat satt an en elspis och om nagot sjuder pa de bakre lagorna ar det varmt att stracka sig over. Och att handtagen blir ofta varma aven om de inte star over lagan bredvid.

Ska jag nagonsin kopa ny spis igen sa blir det en som har bade induction hall och gas. Det ar helt klart det basta!
 
Det AR ofta enklare med gas. Nar man har manga olika grejor som maste sammanfalla for att middagen ska bli bra ar det sa oandligt mycket lattare att bara skruva av varmen och inte behova hitta ett bra stalle att stalla stekpanna/kastrull for att svalna av.
Gillar man tortillas ar det ocksa sa oandligt mycket enklare att ta en metall tang och varma dem i lagan pa spisen an att starta grillen for att fa den dar "grillade" smaken. Eller att "fire roast" hot peppers, paprikor, eller vad man nu vill rosta.
Den storsta naktdelen, som jag ser det, ar att det blir varmt over pannan/kastrullen pa ett annat satt an en elspis och om nagot sjuder pa de bakre lagorna ar det varmt att stracka sig over. Och att handtagen blir ofta varma aven om de inte star over lagan bredvid.

Ska jag nagonsin kopa ny spis igen sa blir det en som har bade induction hall och gas. Det ar helt klart det basta!
Man behöver ingen brödrost heller, bara att ta en gaffel, spetsa brödet o in i lågan.
 
Det finns fortfarande ca 60 000 hushåll med gasspis anslutna till gasnätet i Stockholm, och tariffen är fortfarande uppbyggd på samma sätt för privatkunder :)
När jag bodde i Aspudden fanns det gasspis och det var ju bara att snabbt lära sig den. Sen i tvättstugan var det en gaseldad tvättmaskin som såg antik ut, hur jag klurade ut användningen var ett under. Men det gick. Fråga maken tänkte jag inte göra.
 

Liknande trådar

Hemmet Funderar på att flytta. En hel del lägenheter här har gasspis och jag har aldrig använt en sån, tycker dessutom det verkar obehagligt...
2
Svar
34
· Visningar
2 304
Senast: tanten
·
Hemmet Jag har sett de hittills sända programmen om "Den svenska konsten att döstäda". Jag tycker att de är lite svamliga faktiskt (även om...
Svar
0
· Visningar
315
Senast: Rie
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
864
Senast: Tonto
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
296
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp