Gått igenom täckesförrådet...

snurpe

Trådstartare
Det börjar närma sig tid att ta in hästarna för hösten. Detta ledde till att jag idag ägnat förmiddagen åt att gå igenom täckesförrådet. Min täckesmarodör lyckades ha sönder en del täcken förra säsongen och nu åker de iväg för tvättning och lagning :) Alla tunna regntäcken och innetäcken får jag tvätta själv, annars lär jag ju bli ruinerad.

Hur brukar ni göra? Tvättar ni själv? Lämnar ni bort täckena regelbundet? Tvättar ni dem inte alls?

/nyfiken snurpe

Sv: Gått igenom täckesförrådet...

Alla täcken som går att tvätta själv utan att det förstör en vanlig tvättmaskin, de tvättar jag såklart själv.

Tjockare vintertäcken, antingen tvättar jag i ridskolans stora tvättmaskin eller använder jag högtryckstvätten :D

Lätta täcken som fleece och bomull tvättar jag själv om dt behövs :bump:

Vintertäcken o regntäcken etc. tvättar jag inte då jag är rädd att de ska börja läcka igenom då. Nån som vet om de gör dt förästen?:p
Borstar av dem ofta både på insidan och utsidan och då brukar de hålla sig ganska fina, behövs de sen tvättas så tvättar jag självklart dem, men då i en tvättmaskin som tål dt! :D

Vilken lyx att bara borsta av dem. Vintertäcket som jag ska lämna in har säkert ett lager lera på 2 dm.. nästan iaf ;) Jag äger den största lortgrisen i världen...

/snurpe

Innertäckena går i maskin. Utetäckena som är lindrigt smutsiga borstar jag av och de som är pansarstela med lera spolar jag med slangen i stallet och borstar med hård borste så att skiten släpper, spolar igen och torkar.
Slutade tvätta utetäcken i maskin för flera år sedan, förr eller senare börjar de ändå läcka, varför göra sitt bästa för att bli av med impregneringen?

Slutade tvätta utetäcken i maskin för flera år sedan, förr eller senare börjar de ändå läcka, varför göra sitt bästa för att bli av med impregneringen?

Men de blir vädigt fina :D (och jag impregnerar alltid om dem efter maskintvätt)

/snurpe

Jag tvättar alla täckena i maskin i början av sommaren. (har jag inte tillgång till en stor maksin så lämnar jag bort dom stora för tvättning)
Då lagar jag också alla revor.

Under vintern tvättar jag dom välldigt sällan och då oftast med slangen i stallet.

Tvättar rid- fleece- och svett täcken i vanlig maskin hemma (har en maskin för hästgrejer och en för våra kläder ;))

Pappa bor i lägenhet och i deras tvättstuga finns en grovtvättmaskin som ja använder till vinter- och regntäcken. Använder tvättmedel som är gjort för impregnerade täcken, så den inte förstörs.

Jag tvättar själv, finns en stor tvättmaskin i stallet som står till förfogande :love:

Håller med om att de blir fina, men helt ärligt tycker jag inte att eget-impregnerat är lika bra som när de är nya...

Stallägaren har en såndär jätte-tvättmaskin så vi tvättar i stallet. Tvättar när de är för grisiga, ett par ggr per år kanske.
Nordisens täcken blir smutsiga på insidan rätt fort för hon har så fet päls (hon är klippt så hon behöver täcke när det regner etc..), halvblodens täcken behöver inte tvättas lika ofta faktiskt.
Impregnerar kanske varannan gång.

Lättare täcken maskintvättar vi. Utetäcken spolar och borstar vi ist.

Vi har maskin i stallet. Tvättar med Bucas tvättmedel och impregnerar in extra vid behov när de torkat.

Tvättar i princip aldrig. Är det snö så borstar jag av lera i snön, som faktiskt rengör bra. Likaså borstas hår på insidorna. Görs när det behövs, hatar äckliga täckeshögar i sadelkammaren.

Lagning sker omedelbart, med lagalappar eller spinnakertejp. Ju mindre hål/ revor desto större chans att täcket håller ett tag.

Mindre täcken som går i vanliga maskinen tvättar jag i den. Större tjockare täcken tvättar jag med slang ute på våren.

Jag undviker att använda tvättmedel så långt det går på tjockare utetäcken, jag tvättar oftast bara insidan där, och spolar av utsidan. De tunnare täckena körs i maskinen med vanligt tvättmedel. Impregneringen håller år efter år om det bara är bra täcken (vägrar impregnera om själv, det blir aldrig bra, har de börjat läcka brukar det vara hopplöst, så undviker de som börjar läcka helt enkelt). Haft täcken som gått i maskinen i 10 år och fortfarande håller tätt. Däremot försvinner ytbeläggningen som gör att dropparna bara rinner av.

Just nu snurrar ett ofodrat regntäcke för säkert femte gången i vinter i maskinen (och lite benskydd och grimmor)

de har ju kommigt ett nytt tvättmedel för hästtäcken som inte tar bort impregneringen, helt underbar att slippa ixa täcket efteråt.

Tvättar vid behov, täcken som rymms i vanlig tvätt maskin tvättar jag själv. De andra lämnar jag bort för 50kr/st..

Liknande trådar

Utrustning Hur noga sköter ni er utrustning? Skulle vara intressant att höra hur ni prioriterar angående: *Täcken (tvätt, impregnering, byte... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 715
Senast: Kryptonit
·
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på... 2 3
Svar
56
· Visningar
8 703
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?
  • Dressyrsnack nummer 18