Gåvobrev till mindreårig

Kan inte du äga lägenheten så länge?
Då hamnar situationen i ett annat läge när det gäller i vilken mån det går att komma undan att gåvan ska räknas som förskott på arv.
Jag uppfattar det som att det primära syftet med gåvan är att minska laglotten för de egna barnen, snarare än att barnbarnet ska ha denna lägenheten för framtida användning?

Då hamnar situationen i ett annat läge när det gäller i vilken mån det går att komma undan att gåvan ska räknas som förskott på arv.
Jag uppfattar det som att det primära syftet med gåvan är att minska laglotten för de egna barnen, snarare än att barnbarnet ska ha denna lägenheten för framtida användning?
Om jag minns rätt så är det samma regler för både barn och barnbarn eftersom att båda räknas som bröstarvingar.
Så det borde inte göra någon skillnad.

Det kommer att bli den gode mannen som tar emot gåvan för ditt barns räkning eftersom denna är minderårig @Corax Tänk på att ansöka om god man för barnet i tid

Såg att ni varit i kontakt med BRF. Vad man kan ta i beaktande är att en förenings stadgar inte är statiska utan kan förändras vad gäller till exempel andrahandsuthyrning. Så rent potentiellt skulle upplägget helt plötsligt inte kunna vara godkänt i framtiden.

Senast ändrad:
Tack! Precis sånt som vi behöver veta/höra.
Mamma har två barn till, varav en hon helst inte vill ska ärva iöht (vilket jag försöker förklara inte är möjligt). Min (halv)syster har vi god kontakt med.

Mamma är av åsikten att 'hon gör väl vad hon vill med sina tillgångar medan hon lever' men jag vill helst slippa en massa trassel den dagen hon inte finns med oss.
Det kommer ändå att bli knepigt iom min (halv)bror som varken jag eller mamma träffat på 42 år!!!

Gåvan riskerar att likställas med testamente och återgå till kvarlåtenskapen för uppdelning om hon bor kvar. Detta under förutsättning att en laglott kränks, vilket det onekligen låter som att hon vill ska ske.

Det kommer att bli den gode mannen som tar emot gåvan för ditt barns räkning eftersom denna är minderårig @Corax Tänk på att ansöka om god man för barnet i tid
Nej, det är föräldrarna som är förmyndare och förvaltar sitt barns förmögenhet.

Om den är över en viss storlek så kommer kommunens överförmyndare att ha tillsyn över hur föräldrarna sköter den uppgiften. Man får inte göra vad som helst och det ska lämnas in årliga rapporter. Däremot är det klokt att i god tid kontakta överförmyndaren för att ha koll på vad som gäller så att man gör rätt från början.

Nej, det är föräldrarna som är förmyndare och förvaltar sitt barns förmögenhet.

Om den är över en viss storlek så kommer kommunens överförmyndare att ha tillsyn över hur föräldrarna sköter den uppgiften. Man får inte göra vad som helst och det ska lämnas in årliga rapporter. Däremot är det klokt att i god tid kontakta överförmyndaren för att ha koll på vad som gäller så att man gör rätt från början.

Fast i detta fallet borde ju barnet och föräldern ha ett gemensamt intresse i bostaden som är gåvan. Mamman som dotter och framtida arvtagare till hennes förälder som är den som ska skänka bort lägenheten.

Oavsett så kommer ju överförmyndarnämnden ändå få ta ställning till allt sånt eftersom deras medgivande krävs.

Jag håller med om tipset ni fått att diskutera detta med en jurist.

Just situationen att en person ger en gåva till en någon men inte förlorar nyttan med det hen ger bort(d v s bor kvar i bostadsrätten) eller gör någon egentlig uppoffring är ett typexempel på när det förstärkta laglottsskyddet för övriga bröstarvingar kan träda in. Då spelar det ingen roll om man upprättar ett gåvobrev där det står att det inte handlar om förskott på arv om en annan bröstarvinge väcker talan. Gåvan kommer ändå ingå i arvet om rätten bedömer att det faktiskt handlar om ett förskott på arv.

Tänk igenom allt noga. Anlita kanske en jurist för att inte riskera att missa något som kan bli ett problem för sonen eller din mamma.
Ingen tror deras barn ska bli kriminella (ändå händer det) men de kan också bli sjuka/handikappade och/eller arbetslösa och då kan en tillgång stå ivägen för ekonomiskt bistånd och bostadsbidrag. Vad händer om din mamma blir dement och glömmer. När ni upptäcker det kan din sons skulder redan vara höga. Jag utgår från att det inte finns lån.
Ta också ett snack med överförmyndaren för att höra om det kan uppkomma situationer som ni inte tänkt på.
Det är knepigt när minderåriga äger fastigheter men borde inte vara samma med brf. Behövs inte samma beslut om investeringar.

Jo, det är lite samma enligt dem (pratade med dem förra veckan om just detta).

Jag håller med om tipset ni fått att diskutera detta med en jurist.

Just situationen att en person ger en gåva till en någon men inte förlorar nyttan med det hen ger bort(d v s bor kvar i bostadsrätten) eller gör någon egentlig uppoffring är ett typexempel på när det förstärkta laglottsskyddet för övriga bröstarvingar kan träda in. Då spelar det ingen roll om man upprättar ett gåvobrev där det står att det inte handlar om förskott på arv om en annan bröstarvinge väcker talan. Gåvan kommer ändå ingå i arvet om rätten bedömer att det faktiskt handlar om ett förskott på arv.
Kanske är det lättare att uppnå så mkt som möjligt av önskemålen med ett testamente? Hon kan inte göra de andra arvslösa men ge din son så mkt som möjligt.

Som jag har förstått det så brukar man avråda från sådana här upplägg. Det är så mkt oväntat som kan inträffa. Sedan är det kanske skillnad på om mamman är 102 och barnbarnet 17 jämfört om barnet är 8 och mamman 70 när man bedömer riskerna.

Kanske är det lättare att uppnå så mkt som möjligt av önskemålen med ett testamente? Hon kan inte göra de andra arvslösa men ge din son så mkt som möjligt.

Som jag har förstått det så brukar man avråda från sådana här upplägg. Det är så mkt oväntat som kan inträffa. Sedan är det kanske skillnad på om mamman är 102 och barnbarnet 17 jämfört om barnet är 8 och mamman 70 när man bedömer riskerna.

Det är samma med ett testamente, de andra barnen har rätt att kräva sin laglott. Om hon har tillräckliga tillgångar och det inte inskränker på deras laglott att bostadsrätten skänks/testamenteras bort är det förstås inget problem.

Beroende på lägenhetens värde kan det vara lämpligt att din mamma betalar hyra till sonen. En hyra som motsvarar intäkten sonen hade kunnat ha om han sålt lägenheten och placerat pengarna på annat sätt.
Skriv in besittningsskydd i avtalet så skyddas din mamma förhoppningsvis bättre.
Besittningsskydd för andrahandsuthyrning av bostadsrätt? Det går nog inte … bostadsrättsägaren har alltid bättre rätt till sin bostadsrätt.

Men finns det mer man bör tänka på?
Antar att vi behöver en förmyndare?
Någon skattesmäll blir det inte, så länge barnet inte säljer lägenheten, då blir det ju kapitalskatt på vinsten ifall det är någon vinst. Här räknas inte inköpet om gåva, utan barnet går in i samma position som mormor köpte lägenheten för själv. Dvs, köpte mamma lägenheten för 500.000:- så anses barnet också ha gjort det den dagen lägenheten säljs.

Ni behöver inte en förmyndare, men ni kommer att behöva tillåtelse från kommunens överförmyndare att sonen får ta över lägenheten, trots att han är minderårig. Ha det godkännandet klart innan ni skriver något gåvobrev.

Någonting annat ni ska tänka på här är arvsrätten såsom många andra skriver. Däremot har folk i denna tråden fel. Skriver man i gåvobrevet att gåvan inte ska anses som förskott på arv, så ingår den inte i något arv. Visst, det kan bestridas av andra arvingar den dagen det är dags, men det är svårt att få rätt i sak här så länge mormor är mentalt frisk. Skriver man att man är vid sina sinnens fulla bruk och att det inte är något förskott på arv, så finns det ingenting att hämta för någon annan. Så jo, man kan absolut göra arvingar arvslösa i Sverige. Den som säger någonting annat har fel.

Någonting annat ni ska tänka på här är arvsrätten såsom många andra skriver. Däremot har folk i denna tråden fel. Skriver man i gåvobrevet att gåvan inte ska anses som förskott på arv, så ingår den inte i något arv. Visst, det kan bestridas av andra arvingar den dagen det är dags, men det är svårt att få rätt i sak här så länge mormor är mentalt frisk. Skriver man att man är vid sina sinnens fulla bruk och att det inte är något förskott på arv, så finns det ingenting att hämta för någon annan. Så jo, man kan absolut göra arvingar arvslösa i Sverige. Den som säger någonting annat har fel.

Det kan i detta fall vara så att det förstärkta laglottskyddet aktualiseras (7:4 ÄB) i och med att det är tal om att givaren behåller nyttjanderätten till bostadsrätten. (Förutsatt att nyttjanderätten kan behållas då.)

Du beskriver den generella utgångspunkten men omständigheterna kan här ha betydelse.

Mitt råd till TS är att ta juridisk rådgivning på detta (och då inte på buke).

Senast ändrad:
Jag rekommenderar det verkligen inte eftersom du då måste ha med Överförmyndarförvaltningen att göra och det är en jävla plåga. Även om ni inte rör tillgångarna så måste allt rapporteras till dem årligen, med pappersbevis bifogat. Missar du det är det flera tusen i böter. För att inte tala om att du inte får göra något med tillgångarna utan att äska om tillåtelse.

Tack! Precis sånt som vi behöver veta/höra.
Mamma har två barn till, varav en hon helst inte vill ska ärva iöht (vilket jag försöker förklara inte är möjligt). Min (halv)syster har vi god kontakt med.

Mamma är av åsikten att 'hon gör väl vad hon vill med sina tillgångar medan hon lever' men jag vill helst slippa en massa trassel den dagen hon inte finns med oss.
Det kommer ändå att bli knepigt iom min (halv)bror som varken jag eller mamma träffat på 42 år!!!
Man kan i ett gåvobrev skriva att gåvan inte ska ses som förskott på arv. Det betyder inte att (halv)syskonen inte kommer att bråka, men det ger ändå bättre förutsättningar än att inte skriva något.

Jag rekommenderar det verkligen inte eftersom du då måste ha med Överförmyndarförvaltningen att göra och det är en jävla plåga. Även om ni inte rör tillgångarna så måste allt rapporteras till dem årligen, med pappersbevis bifogat. Missar du det är det flera tusen i böter. För att inte tala om att du inte får göra något med tillgångarna utan att äska om tillåtelse.
Tror att det beror på kommun hur jobbiga de är?

Min mamma är god man till min lillebror samt träffar många förvaltare/GM i arbetet och här verkar det inte vara några större problem.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi skriver under nytt nick, för att det är en känslig situation. Håller på att separera (vi var sambos ) och exet har börjat eskalera sitt...
Svar
4
· Visningar
952
Senast: aleeza
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 631
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 287
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 319
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka