Gåvobrev till mindreårig

Någonting annat ni ska tänka på här är arvsrätten såsom många andra skriver. Däremot har folk i denna tråden fel. Skriver man i gåvobrevet att gåvan inte ska anses som förskott på arv, så ingår den inte i något arv. Visst, det kan bestridas av andra arvingar den dagen det är dags, men det är svårt att få rätt i sak här så länge mormor är mentalt frisk. Skriver man att man är vid sina sinnens fulla bruk och att det inte är något förskott på arv, så finns det ingenting att hämta för någon annan. Så jo, man kan absolut göra arvingar arvslösa i Sverige. Den som säger någonting annat har fel.

Nej vi har inte fel. Förstärkt laglottsskydd. Det är absolut möjligt att göra folk arvslösa/kränka laglotten, men då måste man göra det på "rätt" sätt.

Att ge en bostad/fastighet som gåva men behålla rätten att bo och nyttja bostaden innebär att gåvan inte fullbordats och därmed ska den tillbaka till kvarlåtenskapen innan uppdelning av arvet, så länge den som fått sin laglott kränkt åberopar sin rätt i inom rätt tid. Det finns flera domar om detta, sök och du hittar.

Om mormor ger bostaden och flyttat därifrån och därmed dör flera år senare utan rätt till bostaden, då är gåvan fullbordad och förstärkt laglottsskydd kommer troligen inte gå igenom. Det kan ifrågasättas men troligen behåller gåvotagaren gåvan.

I vår förening kan man överlåta/ge i gåva minst 10 % av lägenheten till nära släkt/familj istället för att hyra i andra hand.
Vi har flera som gör så i fastigheten. Oftast är det barn eller barnbarn som får 10% i gåva, men vi har också ett fall där föräldern behöll 10% och skänkte resten till dottern (föräldern satt nämligen i styrelsen för föreningen och ville kunna sitta kvar)

Någonting annat ni ska tänka på här är arvsrätten såsom många andra skriver. Däremot har folk i denna tråden fel. Skriver man i gåvobrevet att gåvan inte ska anses som förskott på arv, så ingår den inte i något arv. Visst, det kan bestridas av andra arvingar den dagen det är dags, men det är svårt att få rätt i sak här så länge mormor är mentalt frisk. Skriver man att man är vid sina sinnens fulla bruk och att det inte är något förskott på arv, så finns det ingenting att hämta för någon annan. Så jo, man kan absolut göra arvingar arvslösa i Sverige. Den som säger någonting annat har fel.

Nej, som redan nämnts är det du som har fel. Det förstärkta laglottsskyddet regleras i ärvdabalken 7 kap. 4 § och det finns flera rättsfall som fastställer att det inte räcker med att hävda att något är en gåva för att beröva bröstarvingar sin laglott. Under vissa förutsättningar och om talan väcks kan gåvan anses kränka det förstärkta laglottsskyddet, och då ska gåvan återbäras till dödsboet eller motsvarande avräkning ske.

Min mamma äger en lägenhet som hon också bor i.
Hon vill ge bort den till min son som inte är myndig.

Vi vet att man skriver ett gåvobrev och att bostadsrättsföreningen vill ha en kopia.
Men finns det mer man bör tänka på?
Antar att vi behöver en förmyndare?
Riskerar barnet någon skatte'smäll' eller dylikt?
Finns det lån på lägenheten?

Tror att det beror på kommun hur jobbiga de är?

Min mamma är god man till min lillebror samt träffar många förvaltare/GM i arbetet och här verkar det inte vara några större problem.
Det är nog skillnad när det gäller att förvalta "vanliga" tillgångar och en större summa pengar.

Också att tänka på är att det är inte riskfritt att äga en bostadsrättslägenhet. Dessa saker är ju givetvis väldigt olika beroende på vilken förening det är, men några saker att tänka på:

- Hur ser föreningens ekonomi ut? Både det löpande och framtida renoveringar osv. Risk för att bostadsrättsinnehavarna behöver göra inbetalningar för att finansiera kommande renoveringar, stambyten osv. Eller i värsta fall att föreningen går i konkurs. Även om om mormor tänker sig att hon ska stå för inbetalningar osv så finns ju risken att hon dör när sonen fortfarande är omyndig.

- Beroende på storlek på förening, hur den drivs osv. Risk för att bostadsrättsinnehavare kommer att behöva ha uppdrag för föreningen, styrelse osv. Det kan inte mormor göra åt sonen om hon inte är medlem.

- Beroende på hur mormor är. Fundera över om det finns några risker i att sonen ska företräda mormor jämtemot förening och grannar. Tex. om någon klagar på mormor så blir det den omyndige sonens sak att hantera.

- Ev lån på bostadsrätten.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi skriver under nytt nick, för att det är en känslig situation. Håller på att separera (vi var sambos ) och exet har börjat eskalera sitt...
Svar
4
· Visningar
953
Senast: aleeza
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 631
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 307
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 319
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka