Bukefalos 28 år!

Har man godkänt de uppgifterna i ett avtal torde inte det vara något problem enligt gdpr. Ts får ta och kolla vad som ingår i medlemsavtalet och vad hon förbundit sig till genom att gå med helt enkelt.
Det är kanske möjligt. Hur som helst ser jag det som ett urdåligt och gammaldags alternativ att skicka ut såna listor.
 
Vid en snabb googling verkar det vara tillåtet att både skicka ut medlemslistor och även ha register synligt, under förutsättning då att man fått godkännande för det. De flesta föreningar har det som sagt i sina avtal idag, som du förbinder dig till om du blir medlem i föreningen, att man godkänner detta. Så även kommuner och myndigheter i de fall där sådana avvägande behövs och anses nödvändigt. Så allt beror på vad som står i det medlemsavtal som TS godkänt i samma veva som hon blev medlem i föreningen tänker jag (sedan bör väl en förening lyssna på en medlem som inte vill ha sina uppgifter spridda, men har ts gått med på ett avtal, oavsett om hon läst det eller inte, så är det ju inte så lätt för föreningen att veta att hon inte vill ha sina uppgifter utskickade tänker jag, stalltjänst och att vara funktionär brukar vara obligatoriskt nu för tiden. Tycka vad man vill om det, men en klubb är väl ålagd att ha ett visst antal tävlingar varje år för att få ge ut licenser etc och utan funktionärer skulle det ju inte bli tävlingar. Det är synd men är ju så det är.
 
Personuppgiftsansvariga får använda uppgifterna till sina ”berättigade intressen”.
När man t.ex. nätshoppar eller är med i tävlingar på nätet brukar det stå vad de ska använda uppgifterna till och om de kommer att dela uppgifterna med tredje part.
 
På vår ridskola måste man ha stalltjänst en gång per termin och vara funktionär en gång per åt. Det godkänner man i det avtal som man godkänner när man väljer att rida där. Dessutom godkänner man ofta ett avtal när man hamnar i medlemsregistret på samma sätt hur medlemsuppgifter hanteras. Så börja med att kolla upp vad du har godkänt genom att bli medlem och börja rida på klubben.
Medlem blev jag genom att betala in medlemsavgiften. Något avtal såg jag inte. Jag hittar heller inget avtal på hemsidan.

Jag anmälde mig till ridskolans lektioner genom att mejla till ridskolan och blev då placerad i en grupp. Inte heller då såg jag något avtal.

I horsemanager som hanterar ridgrupperna står följande:

Till vem lämnar gården/Horsemanager ut personuppgifter

För att ett system som Horsemanager skall fungera behöver det kommunicera med omvärlden, i vissa fall behöver personuppgifter överföras till någon partner.


  • ApN, riksidrottsförbundet och kommunen: Närvaro på ridskolans aktiviteter behövs olika aktivitetsstöd. (ApN: Aktivitetskort på Nätet, drivs av Umeå kommun).
  • Inkassogram: Om en faktura inte betalas i tid kommer påminnelsen hanteras av Inkassogram AB. De kan i slutändan lämna ärendet vidare till Kronofogden. De sköter även kreditupplysning.
  • Ekopost: Om du tex begärt fakturor i pappersform skickas de via Ekopost / No Ink.
  • Ommh: SMS skickas av vår partner Ommh.
  • Bilder, filmer, filer: I den mån dokument och bilder lagras i Horsemanager sparas dessa hos Amazon S3 på Irland.

Jag kan inte se någonstans att det skulle vara okej att lämna ut personuppgifter till samtliga elever. Ovanstående är det enda jag hittar i avtalsväg.
 
@Magiana GDPR jämfört med tidigare personuppgiftslagen reglerar framför allt hur folks personuppgifter lagras och utifrån det hanteras. Att ge en lista på kontaktuppgifter (ej personnummer) för en grupp som skall vara funktionärer, är i regel inga konstigheter och troligtvis har du godkänt denna hantering under klubbens generella GDPR hantering när du blev medlem.
 
@Magiana GDPR jämfört med tidigare personuppgiftslagen reglerar framför allt hur folks personuppgifter lagras och utifrån det hanteras. Att ge en lista på kontaktuppgifter (ej personnummer) för en grupp som skall vara funktionärer, är i regel inga konstigheter och troligtvis har du godkänt denna hantering under klubbens generella GDPR hantering när du blev medlem.
Jag har inte godkänt någonting då jag inte fått se hur avtalet sett ut. Jag betalade medlemsavgiften via horsemanager och ingenstans fanns det något generellt om hur personuppgifter hanteras.

Finns det avtal så måste ju avtalen vara synliga. Annars finns de inte.
 
Jag har inte godkänt någonting då jag inte fått se hur avtalet sett ut. Jag betalade medlemsavgiften via horsemanager och ingenstans fanns det något generellt om hur personuppgifter hanteras.

Finns det avtal så måste ju avtalen vara synliga. Annars finns de inte.

Oftast ska du ju kryssa i att ”jag har tagit del av, läst, förstått och godkänner, ” nånstans, men har du inte gjort det så får du ju prata med klubben och utifrån det konkret få info om hur de hanterar GDPR .

Summa summarum så grejen i sig, ang de listor du frågar om, är inte per automatik ett brott mot GDPR utan högst normalt.
 
Borde stå någonstans på hemsidan (ridskolans) vad som krävs av medlemmar. Vad är det för förening så kanske vi kan hjälpa dig och kolla på sidan. Ibland är det lätt att missa vart det står.
 
Om det går att identifiera en person genom dem så är det det.

Fast njae. Så enkelt är det inte utan det handlar om hur och varför infon används, i vilket kontext och om personen godkänt det. M.A.o ytterst mer komplext än att rakt av inga uppgifter får delas. En papperslista inom en grupp funktionärer är inte ett brott mot GDPR i sig.
 
Men prata med dom? Fråga om man måste för du har inte uppfattat att det följde med ett medlemskap.
Ang dina uppgifter har jag svårt att tro att dela kontaktuppgifter inom en förening/företag går emot GDPR. Min e-post delas med alla andra studenter i min klass tex och det är inget jag mig veterligen godkänt men det har säkert stått någonstans.

Ett tips är att skaffa en "slask-e-post" som du kan lämna ut där du känner dig osäker på hur den hanteras. Och lämna bara ut den viktiga till säkra användare.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 606
Senast: Barbabelle
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 854
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 629
Senast: Jeps
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 556
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp