Bukefalos 28 år!

Fast njae. Så enkelt är det inte utan det handlar om hur och varför infon används, i vilket kontext och om personen godkänt det. M.A.o ytterst mer komplext än att rakt av inga uppgifter får delas. En papperslista inom en grupp funktionärer är inte ett brott mot GDPR i sig.
Medlemmen ska tydligt ha godkänt att uppgiften lämnas ut. Och det har @Magiana inte gjort. Om du inte ännu läst det som Magiana länkade tidigare i tråden (datainspektionens förklaring) rekommenderar jag dig att läsa den. Det är väldigt enkelt förklarat.
 
Jag tänker att man träffar ett avtal med föreningen när man väljer att gå med i föreningen. Du har ju valt att betala en avgift liksom och på så vis godkänt medlemsvillkoren genom en aktiv handling och det då är egenansvar att ta reda på exakt vad som förväntas av dig och vad du godkänt i och med medlemskap. Frågan är intressant dock. De flesta är nog medvetna om att medlemskap i en ideell förening oftast kräver någon form av ansträngning tillbaka. (Och jag behöver ingen uppläxning i övrigt om datainspektionen eller gdpr, jobbat med frågan både kommunalt och via myndighet även om det inte är huvudområdet pga att jag behandlat personuppgifter varje dag).
 
Medlemmen ska tydligt ha godkänt att uppgiften lämnas ut. Och det har @Magiana inte gjort. Om du inte ännu läst det som Magiana länkade tidigare i tråden (datainspektionens förklaring) rekommenderar jag dig att läsa den. Det är väldigt enkelt förklarat.

Vi vet inte om Magiana någonstans godkänt det utan att hon själv vet/insett det.
Jag är väl införstådd i GDPR . Jag motiverade/svarade utifrån det du påstod i inlägg #33.
 
Jag måste ju ändå utgå ifrån vad hon skriver.

Fast om du kikar på @Piglet82 s inlägg och går in på den länken ser du även att klubben HAR en hantering av GDPR. Summa summarum svarade jag som sagt på ditt påstående att det bryter mot GDPR att ge ut listan det handlar om ”om personen kan identifieras”. Det stämmer inte så därav min inflik .
 
Fast om du kikar på @Piglet82 s inlägg och går in på den länken ser du även att klubben HAR en hantering av GDPR. Summa summarum svarade jag som sagt på ditt påstående att det bryter mot GDPR att ge ut listan det handlar om ”om personen kan identifieras”. Det stämmer inte så därav min inflik .
+1. Skulle tippa på att det står en notis om det i stadgarna också (och DE godkänner man om man betalar medlemsavgiften, vilket ts har gjort). Många läser ju inte föreningens stadgar om man blir medlem. Jag gör det aldrig själv, men lik sjutton har jag ju förbundit mig till dem om jag går med i en förening.
 
Ridskolan jag rider på har precis skickat ut en lista på när varje ridelev ska vara funktionär. Förutom att det står namn på listan så står det också allas e-postadresser och telefonnummer.

Får ridskolan verkligen sprida dessa uppgifter? Det känns inte ok.

GDPR går emot om inte vårdnadshavare eller myndiga ridelever godkänner.
 
Fast om du kikar på @Piglet82 s inlägg och går in på den länken ser du även att klubben HAR en hantering av GDPR. Summa summarum svarade jag som sagt på ditt påstående att det bryter mot GDPR att ge ut listan det handlar om ”om personen kan identifieras”. Det stämmer inte så därav min inflik .
Från Magianas länk:
"För att det ska vara tillåtet att skicka ut medlemsregistret måste man ha ett stöd i dataskyddsförordningen, en så kallad rättslig grund. En sådan rättslig grund kan vara samtycke från medlemmen. Man bör ta hänsyn till att en medlem kanske inte vill att hens uppgifter sprids till övriga medlemmar via e-post. Det kan exempelvis finnas medlemmar som har skyddad adress eller hemligt telefonnummer. Det krävs även att medlemmarna fått information om att medlemsregistret kan komma att skickas ut"

Att inte ha någon sorts tydlig info som skickas ut då man går in som medlem är väldigt dåligt. Att infon kanske finns någonstans betyder inte att medlemmen sett den eller haft tillgång till den. Rimligtvis skickas den i samband med att man ansöker om att bli medlem eller samtidigt som räkning skickas. Man ska inom föreningen veta att medlemmarna faktiskt fått infon och tydligt godkänt den.
 
Från Magianas länk:
"För att det ska vara tillåtet att skicka ut medlemsregistret måste man ha ett stöd i dataskyddsförordningen, en så kallad rättslig grund. En sådan rättslig grund kan vara samtycke från medlemmen. Man bör ta hänsyn till att en medlem kanske inte vill att hens uppgifter sprids till övriga medlemmar via e-post. Det kan exempelvis finnas medlemmar som har skyddad adress eller hemligt telefonnummer. Det krävs även att medlemmarna fått information om att medlemsregistret kan komma att skickas ut"

Att inte ha någon sorts tydlig info som skickas ut då man går in som medlem är väldigt dåligt. Att infon kanske finns någonstans betyder inte att medlemmen sett den eller haft tillgång till den. Rimligtvis skickas den i samband med att man ansöker om att bli medlem eller samtidigt som räkning skickas. Man ska inom föreningen veta att medlemmarna faktiskt fått infon och tydligt godkänt den.

Fast det är din åsikt, inte bärande utifrån sammanhanget och juridiskt. Dvs en skiljd sak från det du påstått om hur GDPR funkar och vad som bryter mot GDPR.

en funktionärskontaktlista är fö inte ett medlemsregister.
Arbetar du med GDPR frågor ?
 
Från Magianas länk:
"För att det ska vara tillåtet att skicka ut medlemsregistret måste man ha ett stöd i dataskyddsförordningen, en så kallad rättslig grund. En sådan rättslig grund kan vara samtycke från medlemmen. Man bör ta hänsyn till att en medlem kanske inte vill att hens uppgifter sprids till övriga medlemmar via e-post. Det kan exempelvis finnas medlemmar som har skyddad adress eller hemligt telefonnummer. Det krävs även att medlemmarna fått information om att medlemsregistret kan komma att skickas ut"

Att inte ha någon sorts tydlig info som skickas ut då man går in som medlem är väldigt dåligt. Att infon kanske finns någonstans betyder inte att medlemmen sett den eller haft tillgång till den. Rimligtvis skickas den i samband med att man ansöker om att bli medlem eller samtidigt som räkning skickas. Man ska inom föreningen veta att medlemmarna faktiskt fått infon och tydligt godkänt den.
Men så är det ju inte enligt lag? Det räcker ju med en aktiv handling för att träffa avtal (samma som vid fakturering, har du betalat en faktura har du ingått ett avtal, lite beroende på hur den ser ut)? Ts har ju betalt medlemsavgiften och på så sätt godkänt medlemsvillkor. Hur skulle det se ut om det var på något annat sätt? Ts får väl helt enkelt be om att få läsa stadgarna om de inte finns på hemsidan och se vad det står. Där står med största trolighet även vad som händer om hon inte följer medlemsvillkoren.
 
Vad är det som är så obehagligt med detta? Är bara nyfiken, allt går ju att hitta på nätet i vilket fall som helst?
Jag skulle bli vansinnig om en förening spred min mailadress. Det är nog mycket skit som kommer till den ändå utan att den ska bli allmän egendom som sprids okontrollerat. Telefonnummret skiter jag i men mailadressen är något jag är rädd om.
Fast å andra sidan så skulle jag nog fundera både en, två och tre gånger innan jag lämnade ut den till en förening
 
Vad är det som är så obehagligt med detta? Är bara nyfiken, allt går ju att hitta på nätet i vilket fall som helst?
Nä, allt går inte att hitta på nätet. Man kan ha dolt nr och man kan vara restriktiv med att dela ut sin mejladress. Jag har fått byta nummer några gånger pga andras klantiga hantering. Numera har jag ett kontantkortsnummer jag delar ut där hanteringen är osäker, det är enkelt att byta, och sen mitt fasta abonnemang som bara nära och pålitliga får.
 
Fast det är din åsikt, inte bärande utifrån sammanhanget och juridiskt. Dvs en skiljd sak från det du påstått om hur GDPR funkar och vad som bryter mot GDPR.

en funktionärskontaktlista är fö inte ett medlemsregister.
Arbetar du med GDPR frågor ?
Det där var kopierat ur datainspektionens förklaringar om gdpr.
 
Det där var kopierat ur datainspektionens förklaringar om gdpr.
Ja, samtycke kan vara en grund.
Men det säger ju inte att klubben i detta fallet kan anse sig ha en annan grund om de nu inte baserar det på samtycke. Och inte heller om denna i så fall är rätt eller fel i det enskilda fallet.

Kan det inte anses som nödvändigt att de som har olika pass ska kunna kontakta varandra t.ex. vid akuta förhinder eller om det skulle inträffa någon incident? Så att antingen avtalet om att köpa ridskoleplats där förutsättningen att ta pass ingår eller intresseavvägningen att det handlar om säkerhet eller hästarnas hälsa kan motivera utlämnande av uppgifterna?
 
+1. Skulle tippa på att det står en notis om det i stadgarna också (och DE godkänner man om man betalar medlemsavgiften, vilket ts har gjort). Många läser ju inte föreningens stadgar om man blir medlem. Jag gör det aldrig själv, men lik sjutton har jag ju förbundit mig till dem om jag går med i en förening.

Det är sant att man förbinder till att föreningen behandlar personuppgifter, men bara för att samtycke finns betyder det inte att föreningen får lämna ut personuppgifter hur som helst - ens till övriga medlemmar. Det borde du ju veta om du arbetar med GDPR.

Exempelvis kan det vid medlemsmejl vara vettigt att använda en e-postlista där individuella e-postadresser inte syns, alternativt ange medlemmarnas adresser under dold kopia. Det är ju dessutom lätt ordnat och man slipper fundera över hur uppgifter sprids och lagras i onödan.
 
Jag skulle bli vansinnig om en förening spred min mailadress. Det är nog mycket skit som kommer till den ändå utan att den ska bli allmän egendom som sprids okontrollerat. Telefonnummret skiter jag i men mailadressen är något jag är rädd om.
Fast å andra sidan så skulle jag nog fundera både en, två och tre gånger innan jag lämnade ut den till en förening
Oj min mejladress är nog det jag anser som minst hemlig, vad olika det är 🤣
 
Det är sant att man förbinder till att föreningen behandlar personuppgifter, men bara för att samtycke finns betyder det inte att föreningen får lämna ut personuppgifter hur som helst - ens till övriga medlemmar. Det borde du ju veta om du arbetar med GDPR.

Exempelvis kan det vid medlemsmejl vara vettigt att använda en e-postlista där individuella e-postadresser inte syns, alternativt ange medlemmarnas adresser under dold kopia. Det är ju dessutom lätt ordnat och man slipper fundera över hur uppgifter sprids och lagras i onödan.
Fast nu var det ju inte frågan vad som var enkelt eller vettigt eller inte. Utan vad som var tillåtet. Om du betalar medlemsavgift i en förening förbinder du dig ju att följa deras stadgar och i förlängningen medlemsregler. Samtycke krävs genom en aktiv handling, att betala en medlemsavgift kan vara en sådan handling. Varför går man med i en förening om man inte vill följa deras regler och stadgar undrar jag?

Jag jobbar inte med GDPR, satt däremot i kommun och länsstyrelse när lagarna kom, har diskuterat många timmar med jurister om det, hanterade personuppgifter i dokumentation varje dag då. Just idag, eftersom jag inte kan leda projekttjänsten i Jerusalem för tillfället pga coronan, jobbar jag inom statens granskning och kontrolltjänst och hanterar ett stort antal personuppgifter varje dag, gdpr är en stor del av vardagen vare sig vi vill eller inte. Nu är detta en förening, när det gäller myndigheter är uppgifter offentliga på ett annat sätt. En förening har inte skyldighet att lämna ut sitt medlemsregister, om det inte är en ekonomisk förening, där alla ska kunna se vem som är medlem, däremot har de möjlighet om godtycke finns, godtycke ges i de flesta föreningar genom en aktiv handling, till exempel betald medlemsavgift. Det finns ju också en sekretesslag, men så vitt jag vet gäller den inte föreningar.

Hur eller hur. Om man ser myndigheter är det till exempel helt ok för mig att lämna listor på människor som inte har varit på plats i sina program till exempel till försäkringskassan. Inom AF som jag sitter med just nu får jag utan problem lämna listor eller uppgifter till sanktionsbeslutande avdelningar inom arbetsförmedlingen, det vill säga även till exempel läkarintyg etc som behövs (dessa är dock sekretessbelagda så jag får inte skicka dem vidare till exempel till A-kassan, det måste sökande själv göra). Jag skulle därför tippa på att det inte är något problem för en förening att lämna listor inom medlemmarna via mailen. Sedan står det att en förening BÖR ta hänsyn till medlemmens önskan. BÖR är inget krav, det är också svårt att göra om medlemmen inte har sagt något tänker jag, det uppfattar jag inte som att ts gjort?

Eftersom ts har betalat medlemsavgift har hon genom en aktiv handling valt att följa stadgar och regler, jag vidhåller att ts får kontakta föreningen och diskutera det eftersom ingen här vet vad det står i stadgarna. Det är väl ändå steg 1 att kommunicera med föreningen, läsa stadgar och se vad hon gått med på genom att bli medlem? Funktionärspass och stalltjänst brukar ju inte vara problem att sälja om det är så (vår ridskola skulle inte gå runt utan stallpassen, det verkar vara detsamma med den här ridskolan, vilket gör att det troligen står någonstans var man förhåller sig till genom den aktiva handlingen att betala medlemsavgift).

De flesta som går med i en förening inser ju att man måste följa de stadgar och regler som finns. Om man inte är beredd att göra det bör man kanske inte gå med?
 
Faktum är ju att det krävs rättslig grund för att ens hantera ett personuppgiftregister (som ett medlemsregister svårligen undgår att vara) utan att sprida det. Den rättsliga grunden kan, som redan påpekats, vara annat än samtycke - i ett sådant här fall exempelvis intresseavvägning.
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 594
Senast: Barbabelle
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 811
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 620
Senast: Jeps
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 555
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp