Ge foder torrt?

Sv: Ge foder torrt?

tja det är olika, ibland sväller det 1 h och ibland över natten, ibland ger jag det direkt också med bara vatten på. Beror på minnet :angel:
 
Sv: Ge foder torrt?

Det var inte ett inlägg i debatten torrt/blött utan mer ett tips om man vill att hunden ska äta lugnare överhuvudtaget.
 
Sv: Ge foder torrt?

Jag ger min hund torrt. Dels beror det på att hon äter "fint" och om det skulle vara vått så skulle hon se ännu jävligare ut runt käften ;)
 
Sv: Ge foder torrt?

Varför vill du så gärna ge fodret torrt?

Du ger ju ben att gnaga på.
Näringsupptaget ska inte vara någon skillnad.
Tycker kvalitén på fodret är viktigare än om det ska vara torrt eller blött.

Tror du inte hunden tillgodogör sig maten helt och fullt, så beror det antagligen inte på om det är torrt eller ej.
 
Sv: Ge foder torrt?

Varför? För att alla tjatar på mig för att jag INTE ger det tortt. För det är ju så himla bra att göra det. Så jag vill ta reda på varför det är så hemskt att jag ger det uppblött, stör det dig?
 
Sv: Ge foder torrt?

Hoppsan...

Så du vill ge det torrt för att andra säger att det är bäst.
Inte för att hunden verkar må bättre av det.
Antagligen har du ju då fått en bra motivation, så då är ju beslutet bara ditt.

Lycka till...
 
Sv: Ge foder torrt?

Min labbevalp fick uppblött när han var liten, sen när han blev större så prövade vi vad han gillade bäst och det var utan tvekan att få det torrt, så jag fortsatte med det och det har fungerat bra! :)

Men efter att ha läst tråden så funderar jag på att hälla på vatten precis innan utfordring. :idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Ge foder torrt?

Jag ger uppblött foder. Fick för många år sedan "itutat" att det var snällare för matsmältningen. Vår veterinär ger fortfarande det rådet, för att i möjligaste mån slippa magomvridning. Han menar att det inte är någon skillnad på hur hunden tar upp näringen, utan just att det tar längre tid att smälta. Hunden blir alltså "indisponibel" längre tid, då den inte bör anstränga sig.
 
Sv: Ge foder torrt?

Nja, han äter väldigt varierat. Ibland kan han leka med maten och ibland så är det borta på några sekunder, väldigt beroende på hur hungrig han är. Så jag ska pröva att blöta fodret precis innan och se vilken skillnad det blir.
 
Sv: Ge foder torrt?

ah... det är ju rätt så viktigt... Rätt så oftat är vi på språng ett tag efter maten faktiskt...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 628
Senast: Tofs
·
Katthälsa Skriver och här i hopp om kloka förslag! Jag har två katter, en med retning runt bukspottkörteln och en som är förstoppad. Nu undrar...
Svar
3
· Visningar
768
Senast: Sol
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 470
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 683
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp