Ge mig era åsikter!

giowanna

Trådstartare
Nu är fallet såhär:

Vår granne kom nyss in o hörde om vi va intresserade av att ta en katt av deras kompisar, som oavsiktligt fått 7 kattungar.

Vår situation ser ut såhär:
Vi bor mer eller mindre på landet i hus, men det är tätbebyggt område just här. Finns en hel del katter som går ute här. Vi är ett par på 26 år, med två barn på 2,5 år och 6 månader. Om ett år flyttar vi upp i landet för att plugga, och då kommer det bli lägenhet.

Min tanke är såhär:
Jag försöker gärna, men villkor att de tar tillbaka katten om nån av oss inte tål den (har pollenallergi, så jag är inte säker). Och att den i så fall är en kastrerad/steriliserad utekatt, med fri in och utgång. I lägenheten är tanken att katten fortfarande ska va utekatt.

Mina frågor;
Vad tror ni om detta, är det bara dumt att försöka? Min man har haft katt innan, och vi hade hund tills för ett år sen, så djur är vi vana vid. Är det svårt att ha en utekatt i lägenhet? Och hur tar en katt flytten tror ni?
Det är inte ett par mil vi flyttar, utan närmre 60, så risken att katten försöker hitta "hem" kanske blir mindre då?

Säg gärna vad ni tycker!! Alla åsikter och kunskap om detta är varmt välkommet!:)

Sv: Ge mig era åsikter!

Hur får man oavsiktligt kattungar? Folk behöver lära sig kastrera katterna!

Tycker absolut ni kan skaffa katt (den ska vara minst 12 veckor och vaccinerad 2 gånger), men tycker inte det låter passande med utekatt där ni bor, och absolut inte i lägenhet. Både för kattens skull och grannarnas (och den stackare som eventuellt kör ihjäl den).

jag tror de komemr gå galant! sj har jag flyttat två ggr och mina katter tar det verkligen med ro! och visst kan du ha katt även om de finns bilar.. allt kan hända med en katt, var man än bor tycker jag!
de e farligt att leva, man kan faktiskt dö :)

Tack för era svar! Utekatt är ett måste, kan inte tvinga en katt att va inne i vårt lilla hus. Vissta kan man promenera, men det är inte rättvist mot katten.
Bilar finns det ju faktiskt mer eller mindre överallt!! Inte minst på landet där de kör som tokar! ;-)

Ska diskutera det hela med mannen, så får vi se vart det slutar :-)

Lika orättvist som att gå ut med hunden i koppel?

Hundar är flockdjur som har en ledare, och letar efter en alfahane, katter är visst sociala, men inte följeslagare på samma sätt. Onödigt att ta detta som diskution, skaffar jag en katt, kommer det va en utekatt. Lika väl som en hund får springa lös på fälten, och gården.

Jag tycker inte att man ska skaffa katt (eller annat djur) på impuls bara för att någon har ungar/valpar att erbjuda. Särskilt inte när man har småbarn (som tar och måste få ta, mycket tid) och planerar för en flytt till lägenhet inom tämligen kort tid.

Att bo i lägenhet och ha utekatt? Det ryms inte riktigt i samma mening.
Om man inte bor på BV och katten lätt kan ta sig ut och in.
Bor man på exempelvis 3:e våningen, släpper man ut katten genom porten och sen får den vara ute tills man har lust att ta in den, eller?
Sen kommer en granne och släpper in katten i porten eftersom den sitter där och trycker.....
Vääldigt dålig idé med utekatt på detta vis.

Ta ditt ansvar som djurägare vare sig det är hund eller katt och kom inte med något nonsens om hur fri en katt är. Den är lagom fri när den ligger överkörd i ett buskage eller blir bortkörd av okastrerade katter.

Som du säkert förstår anser jag absolut inte att ni ska ta hand om någon "oavsiktlig" kattunge!

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 415
Senast: ameo
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 334
Senast: Edla
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 085
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka