Ge upp koppelpromenaderna?

B

blyger

Jag tog för några veckor sedan över en hankatt som inte riktigt trivdes i sitt förra hem. Han är ca 3 år och kastrerad. Har från början varit angelägen att komma ut genom dörren men förut har det varit relativt lätt att få honom att stanna när man vill gå ut.

För nästan en vecka sedan var vi ute på vår första koppelpromenad och sedan dess har han krafsat mycket på dörren och idag även bitit/slitit sönder reklamen som låg på golvet (brevinkast). Bör tilläggas att han förr var utekatt men har varit inne av olika anledningar senaste halvåret ca. Jag bor på andra våningen och kan inte låta honom gå lös ute.

Går det få honom att förstå att det inte hjälper att krafsa på dörren, särskilt på nätterna (säger självklart ifrån) eller är det bara att ge upp promenaderna och hoppas att han ger upp? Försöker leka med honom och när jag är hemma får han vara på balkongen (ska sätta upp högre nät så kan han få va ute även när jag inte är hemma). Innan vi var ute första gången krafsade han på balkongdörren mycket. Det är inte lätt att stimulera en katt som bara vill leka ibland. Till hösten kan han nog kanske få en kompis.

Svamligt men hoppas nån har några kloka råd:laugh:
 
Sv: Ge upp koppelpromenaderna?

Om han fick bestämma gissar jag att han skulle va ute hela dagen men det är ju lite svårt att hinna med men jag kan ju prova att försöka komma ut lite mer. Vaknar varje natt av att han krafsar på dörren, innan vi var ute var det på balkongdörren men det var inte lika irriterande. Känns som att han blir mer stressad av det här beteendet.

Fler goda råd någon?
 
Sv: Ge upp koppelpromenaderna?

Har en kompis som har en katt,hon bor på tredje våningen.Hon brukar släppa ut sin katt,dock har hon en granne som hjälper till lite grann.
Katten kommer oftast när hon ropar på den.Hmm svårt att förklara men finns det ingen chans till att han kan vara ute på dagen och att han kommer när du ropar på honom?
 
Sv: Ge upp koppelpromenaderna?

Jag håller med Skogstrollet om att fler promenader nog är att rekommendera :) Säkert skulle en kattkompis ge honom annat att tänka på också. Hur mycket du än leker med honom så har ju dygnet trots allt 24 timmar och man har ju faktiskt jobb och liknande att sköta som människa.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ge upp koppelpromenaderna?

Det är ju svårt att veta om man inte har testat men jag gillar inte riktigt att jag då inte kan se om han vill komma in, kan ju inte springa upp och ned i trappen hela tiden ;) Jag får väl ge det lite tid så får vi se.
 
Sv: Ge upp koppelpromenaderna?

Ska försöka hinna med fler promenader så får vi se om det blir bättre. I natt var han inte alls lika jobbig som han har varit tidigare så får hoppas att det vänder.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 161
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 943
Senast: ako
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 107
Senast: Skjøldur
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 165
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp