gegga for ever eller blir det gräs igen?

Sv: gegga for ever eller blir det gräs igen?

Vi tänker nu göra som ditt alternativ 2...den stora ängen är delad i 2 stora permanenta hagar med trästaket. De fâr nu gâ i den ena och byta till sommaren. Vi har en mindre hage vid stallet som vi kallar krishagen, där gick dom tex ngn timme när vi hade senaste snöstormen

Mja, det handlar om 3 hästar och hagarna är nog 1,5 ha tillsammans, sâ i mitt fall har de tillräckligt med plats......gegget är framförallt vid grindarna...men även pâ en del andra platser

Skrapa bort översta lagret matjord (brukar vara matjord när det är "lera") så det blir fast under, lägg på 0-18, inte för djupt. Packa!
Lägger på fler lager om det behövs.

Då har du vettiga ingångar. :idea:

När det blir geggigt så förstör det. Visserligen växer det grönt igen men gräs brukar inte vinna utan många gånger får man så i.

Får man ett lerigt parti i en hage tex en sänka, kan man ju sätta staket runt.

Varför kan inte du svara istället?? :smirk:

Gräset växer på som vanligt. I förra stallet gick hästarna i samma hage från skörden och fram till snön smälte, men sommaren därpå var hagen lika fin som året innan.

Vi har hagar som är gammal havsbotten, marken ligger dessutom i höjd med vattnet på vissa ställen att det inte rinner undan. Har vi otur så står vattenlinjen högre än marken och vi får övervämningar på höst vinter o vår. Man måste pumpa om det ska gå att få bort vattnet = dyrt. Därav har vi få hagar vintertid. Dessa hagar blir geggiga varje vinter men på våren så växer det gräs + örter där igen:) I år har vi försökt att dränera så gått det går med diken mellan hagarna och med grus o matta vid grindhålen. En hage är extra lerig, det blir upp till 30cm klibblera som suger skorna av oss. Konstigt nog så är det inte någon häst som blivit skadad av detta underlag. De klarar sig faktiskt bättre än när de går på gräs som blir lite slirigt.

Jag är inte rädd för lite lera och anser inte att en häst dör av det heller. Så länge det finns torra partier i en hage så är inte lera något farligt i mina ögon. Det som är tråkigt med lera att det inte finns något för hästarna att tugga på. Benen däremot verkar tåla lerinpacking väl.

Har du häst?
Stackars häst isåfall.. :devil:
Okunskapen är utbredd.. läs Ridsport :idea:

Kan du inte skriva något trevligt så skriv inget alls:mad:
Hästar dör inte av lite lera, även om det är trevligare med gräshagar.

*KL*

Den här vintern har ju inte ens jag kommit undan leran. Ingen lervälling direkt (mer än vid grindhålet de veckor det regnat dygnet om), men hela vinterhagen är söndertrampad och lerig, lera upp på halva hovarna ungefär.

Skaderisken är större än i lerfri hage, det blir ju halt i leran och om de busar är det lätt att de halkar, det blir gärna slidestops när de bromsar och så. MEN, det var lika eländigt när jag släppte dem på betet med gräs, för marken under gräset är ju fortfarande för mjuk, så slidestops och halt där med, men då märks det 'bara' när de busar.

Vinterhagen betas väldigt hårt varje höst, och trampas delvis sönder varje år. Värst brukar det vara för den odlade vallen, där det ligger lågt och när dikena runt svämmar över svämmar hagen över. Gräset kommer tillbaka år efter år dock, MEN det blir sämre gräs, mer ogräs och grejer. För att få tillbaka rätt växtlighet måste man plöja och så om.

Nu gör det inte mig någonting, för det räcker att de har att plocka i där på våren, och på hösten har de lite 'terapibete' fram till vintern. För en beteshage vore det däremot förödande.

Så ja det kommer tillbaka växtlighet, men inslaget av ogräs ökar, och efter några år tar ogräset i princip över.

Så ja det kommer tillbaka växtlighet, men inslaget av ogräs ökar, och efter några år tar ogräset i princip över.

Jag upplever det som att ogräs får bättre fäste och därmed ger en slitstarkare yta vid t.ex. grindarna och mindre lera vartefter åren går. Är jag ute och cyklar?

Lera i hagen är inte så farligt.Hästen jag har hyrt står ändå aldrig i leran.Eftersom hon inte gillar lera...som tur är:smirk: Men lera i skogen är desto jobbigare.När man ska rida ut är det ju lera nästan överallt.Hästen halkar och allt tar så lång tid.Ridvägar som brukar ta ca.1 timma tar nästan 1 o en halv för att man tar de så lugnt i leran.Fast jag brukar ändå alltid rida runt leran.:D

Blöt och lerig hage skulle mycket väl kunna vara grundorsaken till din hästs muggproblem.
Så blöta och leriga hagar är ett stort problem, det är bara att åka runt och se sig omkring.

Lerig hage är ju heller inte roligt för hästen att vistas i. Inget finns som den kan plocka med som ex. gammalt gräs.
Ska man sen fodra lunch i hagen, mycket foder blir ju förstört i leran.

Jag upplever det som att ogräs får bättre fäste och därmed ger en slitstarkare yta vid t.ex. grindarna och mindre lera vartefter åren går. Är jag ute och cyklar?
Jag tror du kan ha rätt. Olika gräs är olika tramptåliga. Vissa gräs är väldigt bra på att breda ut sig och ge en bra yta.

Jag tycker också att vissa ogräs kan vara tåligare än förädlade gräs på det sättet.

När man sår i så kan man se till att välja ett tramptåligt gräs dock. Jag har inte så bra koll på grässorter men kolla upp innan ni sår in en betesvall så ni får tramtåligt gräs.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka