Sv: gegga for ever eller blir det gräs igen?
*KL*
Den här vintern har ju inte ens jag kommit undan leran. Ingen lervälling direkt (mer än vid grindhålet de veckor det regnat dygnet om), men hela vinterhagen är söndertrampad och lerig, lera upp på halva hovarna ungefär.
Skaderisken är större än i lerfri hage, det blir ju halt i leran och om de busar är det lätt att de halkar, det blir gärna slidestops när de bromsar och så. MEN, det var lika eländigt när jag släppte dem på betet med gräs, för marken under gräset är ju fortfarande för mjuk, så slidestops och halt där med, men då märks det 'bara' när de busar.
Vinterhagen betas väldigt hårt varje höst, och trampas delvis sönder varje år. Värst brukar det vara för den odlade vallen, där det ligger lågt och när dikena runt svämmar över svämmar hagen över. Gräset kommer tillbaka år efter år dock, MEN det blir sämre gräs, mer ogräs och grejer. För att få tillbaka rätt växtlighet måste man plöja och så om.
Nu gör det inte mig någonting, för det räcker att de har att plocka i där på våren, och på hösten har de lite 'terapibete' fram till vintern. För en beteshage vore det däremot förödande.
Så ja det kommer tillbaka växtlighet, men inslaget av ogräs ökar, och efter några år tar ogräset i princip över.