Geggig i ögonen

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare charlotten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 192
C

charlotten

Hej, min häst är geggig i ögonen, hade veterinär uppe för en annan sak, och då kollade hon så att tårkanalerna inte var täppte, och det var dem inte. Jag skulle göra rent ögat med koksaltlösning, men har gått nån vecka, och jag tycker det är himlans svårt att göra rent, ok, runt om och så är lätt, men är ju inte som att droppa i ögon på en människa, hur ska man göra?
Han har inte blivit bätte och börjar bli orolig. Han är inte röd, irriterad och eller något sånt iaf. Geggan är vit.

Vore jätte tacksam för tips, eller om ni har varit med om liknande (och då hoppas jag att jag inte bara får skräckexempel, utan där det lätt har varit att fixa, men självklart vill jag höra om allt)

Tack

Sv: Geggig i ögonen

min häst har likadant fast nu är det inte geggit utan mera som tårar hon har haft så en längre tid men jag får bara till svar att tvätta o tvätta men det blir inte bättre men har nog förstått själv nu att när det är regnigt o ruggit så är det mera så jag tror det har med vädret att göra hon är fin när det är fint ute
men det är inte så kul man vill ju nästan ta ut vet igen för att kolla men min tränare säger att det är bara o vänta då hon ej har feber eller är dålig på annat sätt.....

Mina hästar är lite så från och till. Det jag gör är endast att ta bort geggan så fort som möjligt. Det som är viktigt är hur man gör det. Ta inte utåt ögat utan torka mot ögonvrån. Annars sprider sig bakterierna i ögat och det blir värre.

min hästis var jättedålig i ögonen, det rann, vit gegga, stelnade, "hudbitar" lossnade runt om.
fick en salva av vet och allt försvann :O

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Har fått reda på att jag har en kronisk ögonsjukdom som tyvärr kommer att påverka mig resten av livet. Har extremt torra ögon som... 2
Svar
27
· Visningar
3 536
Senast: Gnist
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 112
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Har snart ägt min engelska bulldog i 2 år, och peppar peppar, hon har varit frisk och väldigt fräsch i kroppen. Inga...
Svar
8
· Visningar
3 873
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa Jag kan ju börja den här tråden med att jag känner mig förföljd av problem med mina djur. :arghh: Valp, nu 22 veckor. Det börjar med... 2
Svar
34
· Visningar
3 764
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?