bettysmatte

Trådstartare
Är det någon som har gel-sitsen (art nr 4219) från Börjes? Jag skulle vilja prova att lägga en gel-sits på min bomlösa sadel (också den från Börjes). Hur sätter man fast den här varianten? Funderar på om den över huvudtaget går att sätta fast på en bomlös sadel. Jag har haft "rumpvärmare" nu ett tag, och det har känts bra. Men jag vill ha något ungefär likadant, men som sitter fast och passar bättre på sadeln. Det är inte så kul när saker och ting glider omkring när man sitter på det...

Sv: Gel-sits

Den gelsitsen är avsedd för vanliga engelska bomsadlar och du kommer att få problem med tilllpassningen! Man sätter fast den genom att trä i lillkåpor och sen dra ett kardborrförsett resårband under sadeln för fastsättning bak i gelsitsen.

Varför vill du ha gelsits? Nu rider jag i och för sig i torsions bomlösa sadlar och de är kanske mjukare i sitsen, men på långturer har jag två alternativ. Det ena är Christ lammskinns-sits för bomlösa sadlar, kostar c:a 950 kr och det andra är min långhåriga fårfäll. Köpte bland annat en jättehärlig långhårig fårfällsmatta på Rusta för 398 kr och bara lägger över sadeln. Blir underbart härligt att sitta i!
/Sanne

Trä resårbandet under framvalvet så här och under sadeln...
4782868.jpg

Sen upp och under bakvalvet och fäst den sen i padden så slutresultatet blir så här....
3862592.jpg

Sen får man rätta till "knöleriet" så gott det går...

Lycka Till

Jag behöver gelsits på ALLA sadlar jag anväder eftersom jag pga bl.a reumatism har trasiga leder...

Nej, min sadel är inte alls hård eller obekväm på det sättet. Däremot tycker jag att det känns bättre med ett mer uppbyggt, och därför lite smalare, säte. Jag fick den känslan av rumpvärmaren som jag haft på, och jag märkte en större skillnad än jag hade trott när jag tog bort den. Men det är ju ingen bra lösning mer permanent. Till sommaren, t. ex., är det ju mindre behagligt att sitta på varmt teddy. Därför letar jag efter en smidigare lösning som jag kan använda mig av hela året.

Palle: tack för bilden. Upplever DU att gel-sitsen gör att din sadel känns smalare i sitsen, eller är den endast stötdämpande för dig?

JAG upplever att den blir lite smalare då jag kommer lite mer "upp" med gelsitsen än utan den...

Fast dom första minutrarna känns det alltid lite "knepigt", men det försvinner när sadeln blivit uppvärm av både mej och hästen.

Sen sitter jag som på små moln och kan rida i alla gångarter plus hoppa några träd som ligger över ridstigarna under flera timmar :love:

Att jag sen blev tvungen att flkytta fram stigläderfästen och plocka bort dom hårda fram- och bakvalven, stoppade dom med hårda skummgummibitar, är en annan femma.... trasiga leder måste man ibland pyssla om mer än det är tänkt...

Men aldrig att jag gör mej av med sadeln, tycker den är toppen :love:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 079
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
753
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
6 007
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka