Gelatinblad -> gelésocker?

Crossline

Trådstartare
Jag har tagit på mig att göra efterrätt till jul, och tänkte saffranscheesecake med glöggklet på. Enligt receptet gör man kletet med gelatin, så jag tänkte byta ut till gelesocker.

Men hur mycket ska jag ha till 3 dl glögg? Måste det koka? Det var så längesen jag använde gelesocker, minns inte hur jag brukar göra? I receptet står det dessutom 5 gelatinblad, låter supermycket till 3 dl vätska, eller?
 
Beroende på hur 'stanningt' man vill ha det behöver du använda nångonstans mellan 1/2 till 1 dl gelesocker per dl vätska. Låter som att det kan bli vansinnigt sött.

Är det vegetariskt alternativ du letar efter kanske agar agar kan vara bättre?
 
Ja, det låter som att det kommer att bli outhärdligt sött – glögg är ju nästan det som det är. Om kletet ska vara fast i konsistensen så tror jag, precis som @Elo, på agar agar. Det brukar man kunna köpa en vanlig matbutik numera!
 
Beroende på hur 'stanningt' man vill ha det behöver du använda nångonstans mellan 1/2 till 1 dl gelesocker per dl vätska. Låter som att det kan bli vansinnigt sött.

Är det vegetariskt alternativ du letar efter kanske agar agar kan vara bättre?
Kanske hade varit lämpligare, men nu var det gelesocker jag hade hemma och tänkte slippa att köpa något annat. :)
 
Tack, får väl kika efter det istället!
Gör det! Så här ser påsen ut, brukar finnas vid baktillbehören 😊 Lycka till!
9923BB48-2B8D-40D0-A7C5-B71CF47617B8.png
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 009
Senast: mars
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
26 892
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
21 962
Senast: Otherside
·
Tjatter Deltagare 1. Niyama 2. cirkus 3. Emtherlia 4. hemlig 5. MikaTela 6. Artline 7. qitis 8. Ceta 9. LenaH 10. Pegasus 11. Blacksmithfarm...
16 17 18
Svar
347
· Visningar
10 993
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ni som flyttat långt..
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp