Gelé som bara är gelé

Jag brukar hälla i ganska rikligt med vatten för att svälla loppfrön i (varje dag ska tilläggas.) Eftersom Megara blir lätt förstoppad. Nu när det är varmt häller jag i mer vatten och mosar blötmaten i den. Blir en bra soppa hon slickar i sig. Har faktiskt ökat så det är knappt en dl, plus att hon bara får blötmat. Jag har inte sett henne dricka från fontänen men vattennivån går ner även om jag misstänker att det mesta avdunstar, särskilt nu i värmen.

Edit: Hon äter även upp sin blötmat som jag inte mosar (bitar i gele) eftersom hon är ett matvrak. Alltså precis lika mycket mat som vanligt men med mer vätska.

Edit 2: Hon väger ca 3.5kg så enligt beräkningar ska hon få i sig 5 centiliter per kilo. Så jag tror hon får i sig så mycket hon ska och tom lite mer. Vilket inte är helt fel i värmen.
 
Senast ändrad:
Är katten inne- eller utekatt? Dvs kan den gå ut som den vill? Ställer jag en skål med fräscht kallt vatten utomhus dricker alla våra katter där, som om det är nåt nytt och underbart. Vattenskålen inne gillar dom inte. Nån sa att katter inte vill ha sitt vatten intill matskålen, men jag vet inte om det stämmer. Rinnande vatten ur en kran är också poppis hos oss! Det finns vattenfontäner för katter att köpa! (De är petiga varelser...)
 
Åh, smart! Det ska testas också, hon har aldrig fått mjölk förut så vi får se om det gillas (hon har lite underlig smak, gillar chips och att bita på metall, men kokt kyckling är äckligt :confused: ).
Kattungemjölk är säkert nyttigt, men vanlig laktosfri mjölk är ok. Så du kan ju testa vanlig laktosfri och se om hon gillar den. Gör hon det så testa "vällingen". Fördelen med pulvermjölken är att du kan göra lite i taget.
 
Det säljs frysta märgben till hundar. Om du kokar ett märgben länge och sen låter buljongen kallna så blir den gele. Katterna i mitt barndomshem fick det i samband med att vi slaktade hemma och mamma gjorde kalvsylta och sånt.
 
Är katten inne- eller utekatt? Dvs kan den gå ut som den vill? Ställer jag en skål med fräscht kallt vatten utomhus dricker alla våra katter där, som om det är nåt nytt och underbart. Vattenskålen inne gillar dom inte. Nån sa att katter inte vill ha sitt vatten intill matskålen, men jag vet inte om det stämmer. Rinnande vatten ur en kran är också poppis hos oss! Det finns vattenfontäner för katter att köpa! (De är petiga varelser...)
Har testat rinnande vatten, vatten ute och inne, att ge henne av mitt vatten i glas... tror det är vattensmaken hon inte gillar. Enda vattnet jag sett henne dricka är från krukfat det vill säga med massa smuts i :crazy:

Det säljs frysta märgben till hundar. Om du kokar ett märgben länge och sen låter buljongen kallna så blir den gele. Katterna i mitt barndomshem fick det i samband med att vi slaktade hemma och mamma gjorde kalvsylta och sånt.
Smart!



KL:
kan uppdatera med att hon gillar inte vatten som jag sköljt ur mattetran med, det blir för utspätt tror jag. Renal fluid grejen går ner men verkar inte vara superförtjust (plus väldigt dyrt att ge mycket av, men det får det vara om det är enda alternativet).

Ska se om jag kan hitta märgben, mjölk mm nästa gång jag är och handlar :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
395
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Någon som behandlat sin katt med Atopica kapslar? Vi har nämligen lite problem.. Katt behöver det pga pancreatit och enterit. Stått på...
Svar
7
· Visningar
369
Senast: Sol
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
280
Senast: Jeps
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
715
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp