Atopica kapslar

TantAgda

Trådstartare
Någon som behandlat sin katt med Atopica kapslar?
Vi har nämligen lite problem..
Katt behöver det pga pancreatit och enterit. Stått på kortison länge men bukspottkörteln mår verkligen inte bra av det. Katten mår däremot hur bra som helst!
Förutom när vi ska ha i kapslarna, han slåss för livet känns det som.
Vi löser det, vi får i honom medicinen när vi är 2 som hjälps åt. Jag kan ibland lyckas själv också men då har jag minst 3 rivsår på händerna. Sambon kan definitivt inte ge det själv. Vilket innebär i dagsläget att jag antingen inte kan åka hemifrån över natten eller att katten inte får sin medicin.
(Ska inte ges med mat så att gömma i blötmat är uteslutet)
Kapseln är stooor, se en nästintill fylld fästing framför er, både i färg och storlek 🤮

Nån med nåt superknep som jag missat?
IMG_3162.jpeg


Katten i fråga!
 
Det går att testa att frysa kapslarna, de ska få smaka mindre illa.
Man kan även till katt få prova att ge med lite mat för att alls få medicineringen att fungera. Det går även att testa med typ easypill eller liknande men gör så såklart allt större i volym.
Finns även samma substans som flytande som kan vara ett alternativ om det är kapselformen som är det stora problemet och inte smaken. Smakar dock sämre än kapslarna.

**obs förändringar från råd ska givetvis talas med behandlande veterinär först**

Generellt med att ge medicin till ovilliga katter så är ’kattburrito’ mha handduk och pilleringivare bra. Bättre att bara göra det snabbt och bestämt än att det ska bli en kamp enligt mig.
 
Det går att testa att frysa kapslarna, de ska få smaka mindre illa.
Man kan även till katt få prova att ge med lite mat för att alls få medicineringen att fungera. Det går även att testa med typ easypill eller liknande men gör så såklart allt större i volym.
Finns även samma substans som flytande som kan vara ett alternativ om det är kapselformen som är det stora problemet och inte smaken. Smakar dock sämre än kapslarna.

**obs förändringar från råd ska givetvis talas med behandlande veterinär först**

Generellt med att ge medicin till ovilliga katter så är ’kattburrito’ mha handduk och pilleringivare bra. Bättre att bara göra det snabbt och bestämt än att det ska bli en kamp enligt mig.

Har pratat om att ev ge med lite blötmat med vet (min kollega, är leg dss) och provade idag men han pillade ut kapseln.
När vi är 2 funkar det, sambon båhåller framben och jag trycker ner den i halsen, sällan vi misslyckas och får trycka ner 2 gånger. Men det hjälper tyvärr inte om vi är själva..
Ska testa att frysa några kapslar och se om det funkar med lite blötmat, tack!
 
Jag har doppat kapseln i olja ibland, då glider den bättre. Men man får vara snabb eftersom den börjar lösas upp fort. Inte behandlat med just Atopica, men annat.
 
Har pratat om att ev ge med lite blötmat med vet (min kollega, är leg dss) och provade idag men han pillade ut kapseln.
När vi är 2 funkar det, sambon båhåller framben och jag trycker ner den i halsen, sällan vi misslyckas och får trycka ner 2 gånger. Men det hjälper tyvärr inte om vi är själva..
Ska testa att frysa några kapslar och se om det funkar med lite blötmat, tack!
Frys in kapslarna med smör eller jordnötssmör runt brukar vara mitt bästa tips. Enklast är dock att byta till flytande. Finns Sporimmune, Cyclane och Modulis.
 
Frys in kapslarna med smör eller jordnötssmör runt brukar vara mitt bästa tips. Enklast är dock att byta till flytande. Finns Sporimmune, Cyclane och Modulis.

Vet inte om jag vågar ha nåt på dom, han äter enbart GI moderat calory pga pankreatiten och magproblemen..
kanske ska testa flytande ändå, även om den är svinäcklig
 
Be veterinären att få flytande utskrivet istället. Har inte haft några problem att få i katten flytande Atopica.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp