gelepadd under sadeln

vinkelina

Trådstartare
fick en wintec 500 utprovad åt mig igår. har inte riktigt hunnit testa den ännu, men under provridningen så gled den fram lite. fick behålla sadeln (var en beg) för att testa mera. de funderade dock att hon är bygg så att de flesta sadlar kommer att glida på henne, inga tydliga skulderblad och att hon är "fyrkantig" över ryggen. så alternativet skulle vara svanskapa, vilket inte jag tycker är snygg, eller att jag köper en speciell glepadd som man har mellan hästen och voljock tex.

är det nån som har testat på dyliga paddar? hur funkar de och var hittar man dem. sadelprovarn hade inga för tillfället, kunde ta ett tag att få in

Sv: gelepadd under sadeln

Jag har sett de där gelepaddarna på en del webshopar,
de är tunna ock klistriga, verkar superbra.

Börjes har en för 195:-
Henrikssons har en för 399:-

Finns garanterat flera men jag orkar inte söka nu, utan tog
bara de jag kom på sådär på rak arm.

Åker sadeln så ligger den inte bra.

Nej det är ju sant, men det kanske var "näst bästa alternativet"
som man ibland får ta om hästen ska byggas upp eller börsen är för liten för behovet.

Då är ju en pad bättre än inget, tillsvidare.

Alla hästar går ju inte att rida barbacka heller.

hade faktist tur nu :) testade på nytt idag, men hade shabrak under, vilket jag inte hade igår när jag provred. och den gled inte alls som vi märkte. igår fick man bara in 2 fingrar vid framvalvet när jag satt på, idag fick jag in 3½ när jag satt på. så tydligen var hästen hal eller nått

säger som fjordtokan, glider den så passar den inte.

Min spontana reaktion är att din häst kanske är lite överbyggd/har lite svängd rygg, och wintec är en väldigt rak sadel. Så du kanske ska testa en modell som är liiite svängd.

Kom ihåg att en illasittande sadel kan resultera i rätt dyra kostnader när du ska reparera ond rygg (som dessutom kan leda till massa andra spänningar)...
säger det inte för att vara elak eller så, utan för att jag själv har ett helvete med sadel och vet vad resultaten kan bli :crazy:

Off topic, men om du har svårt med att hitta bra sadlar, har du provat bomlös? Dvs inte soffkudde modellerna utan de som ser ut som vanliga sadlar. Kanske någon sådan hade fungerat.

Tycker personligen inte att man ska ha grejjer under sadeln om det kan undvikas, men fungerar den med bara vojlock/shabrak kanske den passar ändå.

har du tips på märken på bomlösa (som ser "normala" ut)?

Jag överväger att testa på min. Galoppsadeln ligger bra och hon får inte tryck, men liiite för tight på manken (bygger inte riktigt muskler runt manken).

PM:a gärna om du inte får skriva märken i tråden.

Känner mest till ''spanska'' skolsadlar, men vet att det finns både dressyr och hoppsadlar som är bomlösa. Sök på google :)

Bomlösa dressyrsadlar som är godkända för tävling är startrekk dressage och trekker master (tror jag den heter?) Finns trådar om dem här på forumet med bilder och åsikter så sök här istället för på goggle. Har själv en ST dressage Ver 2, den är helt underbar.

Liknande trådar

Utrustning sista testet nu, annars blir det nog ny sadel *suck* beställde idag svanskapa till min häst, så nu tusan skall väl sadel sluta glida...
Svar
10
· Visningar
1 029
Senast: vinkelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka