Gelepadd....

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Asterix
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 431
A

Asterix

För och nackdelar med den?
Vilka märken är bäst? Helst inte allt för dyra.
Jag vet att ägaren till min sköthäst köpte en sådan, men det blev luftbubblor i den, den var från hööks.

Sv: Gelepadd....

Jag köpte en gelépad & testade men den gjorde mer skada än nytta!
Visserligen var sadeln inte toppbra,men min häst fick bulor på ryggraden efter den,även när vi bara skrittat lite!
Med den "vanliga" padden så blev det bara liten bula ibland,oftast ingen alls...Så jag är skeptisk!

vaddå bulor?? *nu blev jag nyfiken* hade du padden på ryggen eller mellan schabrak å sadel?
utveckla mer skada än nytta ;) *nyfiken*
själv har jag en förkärlek till gelpaddar... rider med en jämt och har dessutom provat en sån man kan ha uppe på sadeln, mina ryggproblem=bortblåsta (synd att de är så dyra, för det är ju bara pållen man kan slösa en sån summa på :angel: ;) )

Han fick en stor bula på ryggraden efter ridning,hade den(gelépadden) mellan shabrak & sadeln,försökte lägga den noga så att den inte var för "platt" mot ryggen,men funkade inte.Han har aldrig fått bulor förut & jag blev förvånad :eek: ,då gelé padd "borde" vara bättre.

Till slut vågade jag inte rida mer med den,testade min gamla vanliga mjuka padd -& bulan försvann... :confused:

Ganska lustigt.Och det är nog inte så bra tecken att ryggen regerar så illa...Men huruvida alla gelépaddar är bra eller inte kan jag inte svara på,men denna gjorda mer skada än nytta.

Jag skulle satsa på en fårskinnspad istället, en sådan fördelar trycket bättre och bättre mot hästen. OM man nu absoult måste ha en pad tex medans hästen musklar sig då man köpt ny sadel eller fallit ur mycket.

Jaa, grejen är den att jag vill inte ha en förstör padd som göt att sadeln ligger illa. Men en gelepadd har jag hört bara ska vara stötdämpande och inte användas för att sadeln ska lilla bättre. Är det itne så ?!

Ska man ha en gelpadd så ska man ha Action. De andra är utskurna vid manken vilket gör att padden trycker mot den. Jag har haft min Action rätt länge och det är inte en bubbla på varken den eller hästen.

Jag har en gel padd som jag la på en stol till mig själv när jag skulle sitta en stund . Och jag blev väldigt förvånad vad kall den var . Det verkade nästan som den leder kyla :confused: Och det var väldigt vad den glider (i sig själv ). Den ligger still under sadeln men prova att sitta på den på en stol eller golvet och åk fram och tillbaks ,känns som om det är samma effekt under sadeln så kanske det inte är så bra, eller jag vet inte ,det klickade till i huvudet på mig och nu gillar jag den inte lika mycke längre . :mad:

Oidi_pus skrev:
Ska man ha en gelpadd så ska man ha Action. De andra är utskurna vid manken vilket gör att padden trycker mot den. Jag har haft min Action rätt länge och det är inte en bubbla på varken den eller hästen.

Hur kan padden trycka mot manken när padden är utskuren och inte ligger vid manken?

Till övriga: alla paddar som inte är utformade med kanal för ryggraden kommer att lägga sig över tornutskotten. Drar man upp vojlock och padd i sadelns kanal har man helt plötsligt en sadel som inte längre har en kanal...

Det enda raka är en väl utprovad sadel som inte behöver paddning mer än i yttersta undantagsfall (om hästen faller ur under sjukdom t ex).

Har man en känslig häst finns det tunna ren-, får- eller getskinn att lägga mellan vojlock och häst (vissa med kanal), dessa verkar inte direkt tryckfördelande men kan ge en angenäm känsla för den känsliga hästen.

För många hästar sedan hade jag en gigantisk kuse som fick gå med ett skinn från angoraget (tror jag det var) för att inte tycka att ridning var det vidrigaste en häst kunde utsättas för. Med skinn - superduktig. Utan skinn - ett ridpass lång tortyr för hästen.

Om man anser sig behöva en padd under sadeln, konsultera en duktig sadelutprovare först så det blir rätt paddning. En häst med trasig rygg eller de symptom som ryggont inte sällan ger (kotledsinflammationer, snedheter etc) kostar betydligt mer än en väl avpassad sadel eller det "snygghetsintryck" en flashig ullpadd eller dyr gelédito ger...

Lovisaleonora_ skrev:
Om man anser sig behöva en padd under sadeln, konsultera en duktig sadelutprovare först så det blir rätt paddning. En häst med trasig rygg eller de symptom som ryggont inte sällan ger (kotledsinflammationer, snedheter etc) kostar betydligt mer än en väl avpassad sadel eller det "snygghetsintryck" en flashig ullpadd eller dyr gelédito ger...

:bow: :bow:

Jag har bara gelepad när jag hoppar.
Som extra stötdämpning.
Kommer ha det tills jag köper en ny sadel iaf.

Har en Action Backpad, kostar väl typ 1100,-, helt suverän. Min häst har inte så där överdrivet mycket ryggmuskler (ännu :angel: ) så det passar jättebra.

Notorius skrev:
Jag har bara gelepad när jag hoppar.
Som extra stötdämpning.

Extra stötdämpning? Va? Jag kan bara tolka detta som något (eller alla) av följande alternativ:

* du dunsar hästen i ryggen (då hjälper ingen padd i världen mot det obehag hästen känner)
* du är rädd att belastningen via stigläderkrampan och fördelningen via bommen ska vara för mycket för hästen (då tror jag inte padden avhjälper detta, och är det i så fall vettigt att hoppa om det upplevs så?
* Sadeln i sig ligger illa och lufter från hästen vilket ger studs av både sadel och ryttare (byt sadel!)

Men jag kan för mitt liv inte förstå hur padden försvarar något av alternativen - grundproblemet avhjälps ju inte?

Jag vet inte, sadelutprovare tipsade om att ha gelepad så.

Jag har samma info som Domino, enligt min sadelutprovare på Sharpman så är det ENDAST lamm padden som ligger verkligt bra under en sadel, OM man måste använda padd av någon anledning. alla andra paddar enligt dom motverkar att sadeln ligger rätt och gör skada på hästen.

även om en gel padd kan verka stötdämpande så är det alltså ingen bra ide att kila in under sadeln. man kan ha den som ligger ovanpå sadeln om man själv har ryggproblem etc.

Ja precis,hur kan den då trycka på manken om den är utskuren??? :p

Nä,en gelé pad löser inga problem,det håller jag verkligen med om.

Jag satsar på bomlöst,men skulle jag ha en bomsadel skulle jag köpa en fårskinnspad med kanal om jag skulle ha ngt under.

Liknande trådar

Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
764
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
879
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Nån som vet hurdana hästar hööks regntäcke tornado pony fairfield passar på?
Svar
0
· Visningar
232
Senast: aglaonema
·
Utrustning Dessa säljs på Hööks. Är det någon som vet om dubbarna är i metall eller om de är gjutna i sulas gummi?
Svar
2
· Visningar
247
Senast: Nebraska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Valp med diarré?