Bukefalos 28 år!

genant beteendefråga

tanten

Trådstartare
Jag skäms för att vara så okunnig om ett djur jag haft runt mig hela livet...
Fråga uppstod i samband med min kisstråd. Om jag helt enkelt är usel på att tolka katternas signaler.

Jag har alltså två gentlemen i 2-3 års ålder.
Den ena - senaste infölyttade - är av den kärvänliga typen som självsäker kommer fram och buffar och hoppar upp i knäet eller skuttar upp i sängen när jag vaknat. Den andre är skygg men har nyligen börjat tillåta att jag rör vid honom i samband med godis och att jag klappar den första,

Den skyggare katten kommer ofta fram och slänger sig omkull nära mig, rullar, gnider sig mot underlaget och ligger utsträckt och avslappnad. Jag har tolkat det som en gest av vänlighet och tillit. Att han vill vara där jag är och är vänligt inställd till mig.

Han gör det mot den nya katten också. När jag klappar den nya gossen kan han komma och lägga sig nära och vältra sig. Det ser behagligt ut :)

Nu till frågan. Är det något jag missat i den där läggningen, rullandet? Finns det inslag av dominans eller underkastelse i det? Annat?
 
Sv: genant beteendefråga

Hm, ja...frågan vad det betyder när katten ligger på rygg är lite knepigare än vad man kanske tror.

1. Att ligga på rygg (eller lägga sig på rygg) helt avslappnat är ett tecken på att katten känner sig trygg i situationen och känner tillit till den som är i närheten.

2. Att ligga på rygg kan också vara en taktisk försvarsposition i samband med brottning/strid eftersom det då går att vända samtliga vapen (tänder och klor) mot motståndaren samtidigt.

3. Att blotta magen är ett tecken på underkastelse vid en konfrontation, men är som sagt samtidigt en ypperlig försvarsposition för katter eftersom de har klor att slåss med (vilket t.ex. inte hundar som ligger på rygg har).

4. Att ligga på rygg och åla sig, gnida sig, mot underlaget är ett sätt att doftmarkera eftersom katter har doftkörtlar vid svansroten.

När katten ligger på rygg när bara du är i närheten tror jag att det är ett sätt att visa tillit och välbehag och doftmarkera dig och din närhet för att visa att du är hans (på ett vänligt sätt).

När det sker i närheten av den andra katten kan det vara en större laddning i doftmarkerandet eftersom det då även kan handla om en konkurrenssituation angående status och inbördes rangordning. Att doftmarkera kan då vara en offensiv provokation.

För att tolka beteendet rätt behöver man lägga till övrigt kroppsspråk och hur katterna beter sig mot varandra i andra situationer och i övrigt.
 
Senast ändrad:
Sv: genant beteendefråga

För att tolka beteendet rätt behöver man lägga till övrigt kroppsspråk och hur katterna beter sig mot varandra i andra situationer och i övrigt.

Så om de ligger nära varann och spinner så borde det vara vänligt :D


Den som är gammal i gården har blivit busig och leker numera - vilket han inte gjorde när han var ensam. Han kan också hoppa på den andre vilket brukar resultera i rallarsvingar från bägge håll men utan klor. Bägge lurpassar på varann emellanåt.

Jag såg en situation en gång där de var spända bägge två men då slängde jag ut den som har frigång. Till kvällen när han kom in var allt bara vänligt igen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp