Genetik - hjälp!

strawberrysylt

Trådstartare
Halloj!

Finns här någon som är bra på genetik? =) Hoppas.

Jag känner mig lite dum, men jag tror det klarnar om jag får möjlighet att diskutera grejorna lite...

Jo, alltså... genetisk variation... om populationen är stor eller liten, vad är bäst för att man ska få genetisk variation? Vad innebär genetisk drift? Jag tycker detta är svårt...

Jag förklarar gärna mer om någon har lust att hjälpa mig...


//r
 
Är det så att ju större population desto mindre evolution=variation? att det är bättre för evolutionen/variationen om populationen är mindre?


//r
 
Generellt sett är variationen större i en större population, men man kan inte stirra sig blind på populationsstorleken eftersom det inte säger så mycket om hur könsfördelningen är inom populationen. Den effektiva populationsstorleken är ett bättre mått, eftersom det tar hänsyn till könsfördelningen. Ju mer jämnt fördelad könsfördelningen är, desto större genetisk variation får du.

Inom husdjursaveln till exempel så är den effektiva populationsstorleken väldigt liten i förhållande till hur stor hela populationen är eftersom man ofta använder många hondjur men väldigt få handjur, vilket ger en mindre genetisk variation :).

Genetisk drift innebär slumpmässigt bortfall av gener vilket minskar variationen.
 
Tillägg: Genetisk drift har större effekt i små populationer eftersom det slumpmässiga bortfallet lättare märks :).
 
tack för ditt svar! Aha, så genetisk drift minskar variationen... då är det samma med "flaskhalseffekten" och foundereffekten, det minskar variationen?


//r
 
Ja, precis. Genetisk drift, flaskhalseffekten och foundereffekten minskar variationen, men grunden till den genetiska variationen skiljer sig mellan effekterna :). Genetisk drift handlar om slumpmässigt bortfall, medan flaskhals handlar om att en stor del av populationen dör på grund av t.ex. sjukdom, naturkatastrof osv. Foundereffekten handlar om att en del av en population isoleras, till exempel genom någon form av geografisk barriär (öbildning t.ex.). Populationer som har etablerats på öar kommer att utvecklas på ett annat sätt jämfört med en fastlandspopulation av samma art. Detta på grund av det begränsade genetiska urvalet som fanns i den grupp som blev isolerad på ön.

Framförallt foundereffekten och flaskhalseffekten beror på förändring i populationsstorlek :).
 
Tusen tack för ditt svar! Min lärare har ju sagt det här, men det hjälper jättemycket att få det förtydligat och formulerat på ett annat sätt =) Jag återkommer gärna med fler frågor senare om du (eller någon annan förstås) har lust tid o hjälpa mera =)


//r
 
Det var så lite så. Ja, ofta har man förstått det rätt men kan vara bra att få det förtydligat från flera håll :).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 315
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 913
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
838
Senast: Unafraid
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp