felmar

Trådstartare
Hej. Jag har genetik prov på tisdag och jag tycker att det är så komplicerat :confused: så jag skulle behöva lite hjälp från er.
Kan ni förklara varför det är nästintill omöjligt att genom avel förbättra hur lätt en ko kan bli dräktig t.ex?
Och hur skulle ni med egna ord beskriva hur arvet går vidare?
Tycker att det är så breda frågor och jag blir bara förvirrad..

Fast det är väl inte omöjligt att förbättra en kossas fertilitet? Det är ett av våra kriterier när vi sorterar bland kor vi vill fortsätta avla på. Vi har vissa möderlinjer där vi ser en tydlig trend att fertiliteten är sämre medan vissa linjer är oöverträffliga och tar sig på första semineringen gång på gång.

Såhär funkar genetik enkelt förklarat.
korsningschema-banded-banded.jpg

Hej. Jag har genetik prov på tisdag och jag tycker att det är så komplicerat :confused: så jag skulle behöva lite hjälp från er.
Kan ni förklara varför det är nästintill omöjligt att genom avel förbättra hur lätt en ko kan bli dräktig t.ex?
Och hur skulle ni med egna ord beskriva hur arvet går vidare?
Tycker att det är så breda frågor och jag blir bara förvirrad..

Som Monifa säger så är den första frågan väldigt konstig eftersom fertilitet är något man aktivt avlar på. Är det en husdjurskunnig lärare? :p

Tycker också att första frågan är konstigt formulerad, men kan det ha att göra med att man endast kan välja bort att avla på individer (kor) med sämre fertilitet, men har du en ko med bra fertilitet är det svårt att "förbättra" ytterligare till nästa generation eftersom det är en egenskap som handjuret inte har?

Dvs att man skiljer på förbättring av populationen jämfört med förbättring från en generation till nästa?

Tycker också att första frågan är konstigt formulerad, men kan det ha att göra med att man endast kan välja bort att avla på individer (kor) med sämre fertilitet, men har du en ko med bra fertilitet är det svårt att "förbättra" ytterligare till nästa generation eftersom det är en egenskap som handjuret inte har?

Dvs att man skiljer på förbättring av populationen jämfört med förbättring från en generation till nästa?

Men om jag tar en tjur med dålig fertilitet bakåt i ledet bör det väl påverka? Att det inte påverkar om tjuren har bra fertilitet är ju inte sant då utan handlar om att bra + bra = bra. Det är svårt att avla på en egenskap om egenskapen bara finns hos den ena :angel: vi parar kor med kor så sällan (även fast att de försöker men det tar sig aldrig :angel:O_o)

Men om jag tar en tjur med dålig fertilitet bakåt i ledet bör det väl påverka? Att det inte påverkar om tjuren har bra fertilitet är ju inte sant då utan handlar om att bra + bra = bra. Det är svårt att avla på en egenskap om egenskapen bara finns hos den ena :angel: vi parar kor med kor så sällan (även fast att de försöker men det tar sig aldrig :angel:O_o)

Nu är jag inte säker på att jag hängde med på hur du menade, men jag tänker att det är inte säkert att bra fertilitet hos kon hänger ihop med bra fertilitet hos tjuren rent genetiskt? Å andra sidan kan kanske tjuren vara "bärare" av bättre eller sämre "ko-fertilitet", t.ex. beroende på hur bra fertilitet hans mamma hade?

@Gabby_Ossi Jag kanske missuppfattade dig (klockan var ju bara halv 5 :angel: )
Jag trodde du menade att enbart kon är bärare på bra/dålig fertilitet och inte tjuren och då blir det väldigt svårt att föra aveln framåt. Tjuren lär ju ha med sig gener från sitt möderne. I våra tjurkataloger står det iallafall "bra dotterfertilitet" som beskrivning för vissa tjurar. Jag tänkte inte på att du syftade på tjurens fertilitet utan antog att du skrev om kons från båda håll :)

Man gör en genomisk avelsvärdering på alla svenska tjurar som är intressanta ur avelsperspektiv (inte säker på hur det ser ut i resten av världen men är ganska säkert på att det är vanligt i USA bland annat). 'Växa' skickar ut små brev där de ber oss bönder ta ett blodprov (blod på papper snarare) som de sedan analyserar. Är värdena bra köper de in tjuren (sen är det en drös med test till innan den börjar användas) och en av markörerna de tittar på är dotterfertiliteten.

mer info -> http://www.vxa.se/Radgivning-service/Avel/Avelsradgivning/Genomisk-selektion/
lite till -> http://www.vikinggenetics.se/sfs.php?fid=tdy

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 566
Senast: Lavinia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
9 575
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 150
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
34 154
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka