Genetisk defekt

palle

Trådstartare
Hoppas jag lagt detta på rätt ställe, annars får den flyttas...

Jag har en undran om någon vet om ifall ni vet en häst som har en färg som getts från en genetisk defekt, eller hur jag nu menar....

Jag tar det från början....

Jag har fött upp en katt som vi genast insåg att färgen och könet inte stämde med föräldrarna....

Efter att vi konstaterat att föräldrarna var rätt insåg vi att kattungen måste dna-testas....

Vi letade via kontakter i hela världen efter ett lab som kunde göra testet.

Så småningom hittade vi ett i Finland som kunde hjälpa oss.

Och mycket riktigt har hon en genetisk defekt, hon har bara en könskromosom.

Det drabbar bara honor, oavsett däggdjur...

På flickor heter det Turners Syndrom, det har inget namn på övriga däggdjur.

Vi fick veta att kattungen inte kommer få ett långt liv, få hjärtfel, aldrig komma i puberteten mm.
Det var dom vanligaste symptomen som flickor fick.

Okej vi kastrerade henne när hon var ca 10 månader efter att ha gjort en noggrann hjärtkontroll för det skulle kunna få henne att leva lite längre.

Vi fick att hon nog inte skulle bli över 1.5 år...
Sen sa dom 2 år....

Nu är hon snart 2.5 år och nu säger dom att dom vet inte hur länge hon kommer att leva men vi kommer uppskatta hur länge det än blir.

Nu undrar om det finns någon häst som dna-testats med samma syndrom ?
 
Det finns gener som ger dvärgväxt krumma ben mm. Men det används ju i aveln för att ge små hästar tyvärr. Silverfärgade hästar ska inte paras då det kan ge dålig syn. Men just det din katt har känner jag inte till.
 
Jag undrar eftersom labbet testat hund, katt (våran) och chimpans med denna defekt.
Och då kom jag på om någon visste ifall någon häst haft det....
 
Jag undrar eftersom labbet testat hund, katt (våran) och chimpans med denna defekt.
Och då kom jag på om någon visste ifall någon häst haft det....

Det finns säkert hästar som haft det då det är bland de vanligaste kromosomfelen. Frågan är om man har testat så många hästar att man vet säkert vad symtomen blir och hur vanligt det är. Här kan du läsa lite om du är intresserad: https://www.vetstream.com/treat/equis/diseases/reproduction-gonadal-dysgenesis samt https://aaep.org/sites/default/files/issues/eve-8-2-Makinen.pdf

Att bara honor kan sakna en könskromosom det beror på att X-kromosomen innehåller mer information och foster som bara får en Y kommer inte att kunna utvecklas. Saknar man en könskromosom har man alltså XO och blir således en hona i fenotyp men saknar en X-kromosom jämfört med en "vanlig" hona, som ju har XX.
 
Hoppas jag lagt detta på rätt ställe, annars får den flyttas...

Jag har en undran om någon vet om ifall ni vet en häst som har en färg som getts från en genetisk defekt, eller hur jag nu menar....

Jag tar det från början....

Jag har fött upp en katt som vi genast insåg att färgen och könet inte stämde med föräldrarna....

Efter att vi konstaterat att föräldrarna var rätt insåg vi att kattungen måste dna-testas....

Vi letade via kontakter i hela världen efter ett lab som kunde göra testet.

Så småningom hittade vi ett i Finland som kunde hjälpa oss.

Och mycket riktigt har hon en genetisk defekt, hon har bara en könskromosom.

Det drabbar bara honor, oavsett däggdjur...

På flickor heter det Turners Syndrom, det har inget namn på övriga däggdjur.

Vi fick veta att kattungen inte kommer få ett långt liv, få hjärtfel, aldrig komma i puberteten mm.
Det var dom vanligaste symptomen som flickor fick.

Okej vi kastrerade henne när hon var ca 10 månader efter att ha gjort en noggrann hjärtkontroll för det skulle kunna få henne att leva lite längre.

Vi fick att hon nog inte skulle bli över 1.5 år...
Sen sa dom 2 år....

Nu är hon snart 2.5 år och nu säger dom att dom vet inte hur länge hon kommer att leva men vi kommer uppskatta hur länge det än blir.

Nu undrar om det finns någon häst som dna-testats med samma syndrom ?
Jag är nyfiken på katten, vad för färg har den och föräldrarna som gjorde att ni fattade misstankar? :)
 
Katters färg sitter på X-kromosomen, så honor som har två X-kromosomer kan vara både röda och svarta samtidigt (sköldpadda) medan hanar som bara har en X-kromosom är antingen röda eller svarta.
Så en hona kan bara bli en sköldpadda till en svart förälder och en röd förälder? Det är inte möjligt att den får bägge sina X-kromosoner från mamman?
Nej katt har ingen dominant färg på samma sätt som hästar har
Stora skillnader alltså, tack! :up:
 
Så en hona kan bara bli en sköldpadda till en svart förälder och en röd förälder? Det är inte möjligt att den får bägge sina X-kromosoner från mamman?

Stora skillnader alltså, tack! :up:
Fast nu ljög jag lite ;)
Det beror på vilka färger vi snackar om, de vanliga svart/röd osv är en sak men kommer man till min ras som har sorrel/kanel så funkar den precis som fux...
 
Mamma är creme och pappa är svart.

Alla 4 bebbisarna vart röda = hanar, så vi tittade inte ens fast jag hela tiden tyckte den minsta var en tjej.

Och efter ett par veckor gick det inte att bortförklara könet. ..
Hon är en tjej. ..

Att jag kände på mej att hon var en tjej trots allt är att jag redan 1988 fick en kattunge med samma utseende som visade sej vara X0, men hon hade röd mamma och pappa så då kollade vi könet noggrant redan från 1a minuten.

Det finns en manlig variant på denna mutation, åtminstone bland människopojkar XOY.

Inte att jämföra med XXY eller XYY, som är mer som "normala" flickor och pojkar.
Jag har haft en XXY huskatt, hon hade både manliga och kvinnliga könsorgan på insidan.
Upptäcktes 1986 när hon kastreras som honkatt och ca 4-5 månader senare uppträdde som en fullfjädrad sprayande skrikande hankatt som slogs med allt och alla.
Veterinären gjorde ultraljud och såg en full uppsättning manliga könsorgan.
Han öppnade henne och tog ut dom.

Det var en sköldpaddsfärgad honkatt..
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 182
Senast: manda
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 774
Senast: Hedinn
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 400
Senast: Nixehen
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp