Geologins dag - Fråga en geolog

Går det att ge en kort snabbskiss på var de mest betydande uranfyndigheterna är lokaliserade i landet?

Längs fjällkedjan, typ från Jämtland och upp genom Västerbotten. Där är alunskiffern tjockast eftersom det blivit överskjutningar av den när fjällen bildades.

Sedan finns det alunskiffer i Skåne (Österlen), Västergötland (Billingen) samt Närke (Kvarntorp men även utanför Motala). På de här ställena är dock alunskiffern inte speciellt tjock eftersom den inte påverkats av någon bergskedjebildning.
 
Vad har man uran till? :o

Förutom kärnkraft och kärnvapen @MiaMia nämnde så har uranoxider använts för att färga glas (uranglas) samt som färgpigment. Glaset är självlysande under UV-ljus, väldigt häftigt (jag har några skålar och likörglas av uranglas).

Utarmat uran används även till stridsvagnsgranater för bättre penetreringsförmåga.
 
Längs fjällkedjan, typ från Jämtland och upp genom Västerbotten. Där är alunskiffern tjockast eftersom det blivit överskjutningar av den när fjällen bildades.

Sedan finns det alunskiffer i Skåne (Österlen), Västergötland (Billingen) samt Närke (Kvarntorp men även utanför Motala). På de här ställena är dock alunskiffern inte speciellt tjock eftersom den inte påverkats av någon bergskedjebildning.
Alunskiffer finns ju också på Öland, under ytan på Gotland, men på Gotland ligger den på ett antal hundra meters djup och är ganska tunn och under Bottenviken.
 
Det finns ju även uran i andra bergarter än alunskiffer. Det finns även högstrålande graniter som innehåller en hel del uran.

Ja, men mig veterligen är de inte i brytvärd mängd (dvs i nivå med fyndighet). I allmänhet har de höga halter men det finns inte tillräckligt av det mineraliserade berget.

Möjligtvis med undantag av Lilljuthatten då men jag har inte koll på hur mycket malm som beräknas finnas där.
 
Ja, men mig veterligen är de inte i brytvärd mängd (dvs i nivå med fyndighet). I allmänhet har de höga halter men det finns inte tillräckligt av det mineraliserade berget.

Möjligtvis med undantag av Lilljuthatten då men jag har inte koll på hur mycket malm som beräknas finnas där.
Jag har faktiskt inte koll på vad som är brytvärt bland graniterna, det beror ju världsmarknadspriserna.

Här finns en idag gammal rapport från 2003 om uran.

https://resource.sgu.se/dokument/publikation/pp/pp200303rapport/pp2003-3-rapport.pdf
 
Om man vill ha stenar som är uv-aktiva på ett sätt som potentiellt skulle synas på en fest, vad letar man efter då?

Jag har sett ett par riktigt fina yoopaliter (?) och från bild gillar jag även glöden i rubiner. Finns det något annat på färgskalan röd-lila-blå som är starkt nog även i relativt enkla uv-lampor? Hur vet man att det man köper faktiskt kommer ha någon fluorescens?
 
Om man vill ha stenar som är uv-aktiva på ett sätt som potentiellt skulle synas på en fest, vad letar man efter då?

Jag har sett ett par riktigt fina yoopaliter (?) och från bild gillar jag även glöden i rubiner. Finns det något annat på färgskalan röd-lila-blå som är starkt nog även i relativt enkla uv-lampor? Hur vet man att det man köper faktiskt kommer ha någon fluorescens?

Hmm... Jag antar att partylampor har långvågigt UV-ljus? Det funkar inte så bra, de flesta fluorescerande mineral reagerar på kortvågigt UV-ljus.

Det finns väldigt många mineral som fluorescerar utöver fluorit som namnet kommer ifrån. Vanlig kalcit tex.

Enda sättet att vara säker på vad en köper är att gå via en seriös mineralhandlare men då brukar priset vara därefter. Annars finns ju kristallshoppar här och där, du får ta med dig en UV-ficklampa till butiken...

Edit: Det finns inget mineral som heter yooperlite, det är bergarten syenit med inslag av mineralet sodalit.
 
Senast ändrad:
Jag och sonen har ärvt några stenar ur mormors samling. Några har jag koll på själv men jag undrar vad dessa är och ffa om den undre är ofarlig. Den hade smulat lite vid transporten.
 

Bifogade filer

  • 20221113_150511.jpg
    20221113_150511.jpg
    273,3 KB · Visningar: 104
Nu tar jag och bumpar den här tråden! Vi har ett gammalt bruk i närheten och i väggarna finns en blå sten här och där - vad kan det tänkas vara för sten?

Bruket det gäller är Grängshammars bruk om det är relevant. Byggnaden ifråga byggdes 1834 :)
 

Bifogade filer

  • 20230708_150510.jpg
    20230708_150510.jpg
    479,1 KB · Visningar: 56

Liknande trådar

Äldre Inspirerad av en tidigare tråd om geologi och det faktum att det idag är Europeiska Logopeddagen tänkte jag starta en tråd för att lyfta...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 656
Senast: marengo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp