Geologins dag - Fråga en geolog

Bukefalos 30 år!

Puttar mina stenar lite

Polerade stenar är enormt svårt att identifiera, även IRL.

Den svarta har ett utseende som en hittar hos agat, obsidian samt turmalin. Eftersom den är hittad i Sverige är min gissning turmalin.

Den andra har jag ingen aning, det är svårt att ens se kornstorleken.

Det absolut bästa när en ska identifiera bergarter är att det är ett färskt brott, utan några påväxter (vi geologer gillar inte biologiskt tjafs som är i vägen :angel:).

Polerade stenar är enormt svårt att identifiera, även IRL.

Den svarta har ett utseende som en hittar hos agat, obsidian samt turmalin. Eftersom den är hittad i Sverige är min gissning turmalin.

Den andra har jag ingen aning, det är svårt att ens se kornstorleken.

Det absolut bästa när en ska identifiera bergarter är att det är ett färskt brott, utan några påväxter (vi geologer gillar inte biologiskt tjafs som är i vägen :angel:).
Oki! Typ allt är ju mer eller mindre polerat på bönsäcken så det är svårt att hitta vad det skulle kunna ha varit från början också, men de mörka stenarna är mycket mycket mer ovanliga än de vanliga gråa. Fast det kan ju bero på att de syns mer och är finare så folk har knyckt mest av dem och lämnat de gråa

Solen skiner inte idag så det kanske blir en svår uppgift @athena_arabians . Men jag är väldigt nyfiken på den här stenen. Den har, tror jag, blivit klyvd när man har kört och klippt vägkanten. Det som är så märkvärdigt med den är att den lyser helt galet mycket när solen skiner på den. Jag stod i huset en dag och såg ett såpass starkt sken att jag var tvungen att gå och kolla vad det var. Jag var rädd att det kanske låg någon glasbit där, men nej det var "bara" stenen som reflekterade
20250525_105931.webp
! Jag tror att det starka skenet kommer från "fyrkanten".

Solen skiner inte idag så det kanske blir en svår uppgift @athena_arabians . Men jag är väldigt nyfiken på den här stenen. Den har, tror jag, blivit klyvd när man har kört och klippt vägkanten. Det som är så märkvärdigt med den är att den lyser helt galet mycket när solen skiner på den. Jag stod i huset en dag och såg ett såpass starkt sken att jag var tvungen att gå och kolla vad det var. Jag var rädd att det kanske låg någon glasbit där, men nej det var "bara" stenen som reflekteradeVisa bifogad fil 168177! Jag tror att det starka skenet kommer från "fyrkanten".
Glimmer? :idea:

Solen skiner inte idag så det kanske blir en svår uppgift @athena_arabians . Men jag är väldigt nyfiken på den här stenen. Den har, tror jag, blivit klyvd när man har kört och klippt vägkanten. Det som är så märkvärdigt med den är att den lyser helt galet mycket när solen skiner på den. Jag stod i huset en dag och såg ett såpass starkt sken att jag var tvungen att gå och kolla vad det var. Jag var rädd att det kanske låg någon glasbit där, men nej det var "bara" stenen som reflekteradeVisa bifogad fil 168177! Jag tror att det starka skenet kommer från "fyrkanten".
Svårt att se på bilden vad det är skulle jag säga. Det kan vara kvarts? men även något annat mineral. Jag tror inte på glimmer.

Den här tråden har hamnat alldeles för långt bort i historiken nu. :idea:

Jag hittade ett par markant gröna stenar, i trakten runt Nerja på spanska sydkusten. Det finns rätt mycket geologisk information om den kusten (och är föredömligt lätt att se skillnad på de olika områdena), men inget som skulle kunna vara grönt. Har jag bara skrubbat dåligt, eller vad kan det vara? :angel:

Det har varit mycket sjö de senaste veckorna och stora delar av stränderna är helt förflyttade, så det är ju inte säkert att den är från närområdet heller.

1000015411.webp

Denna fick också följa med hem.
Bit av en större sten som är bräcklig.

Båda hittades under en rotvälta.
Fanns mer spännande därunder. Men fick "bara" ta med mig dessa hem för vännen som var med..🫤
1000030385.webp

Jag har missat Geologins dag men ställer en fråga ändå: Alnarpsströmmen är ju riktigt cool. Den rinner väl från nordväst till sydöst. Men var rinner den ut i havet och går det att se?

Där jag jobbar (Malmö) har det gjorts försök med djupgeotermi. Dvs bergvärme men på 2+km djup. Dock rasar hålen ihop och ger då inte förväntad effekt.

Finns det ställen i Sverige där detta skulle fungera (bättre)?

Där jag jobbar (Malmö) har det gjorts försök med djupgeotermi. Dvs bergvärme men på 2+km djup. Dock rasar hålen ihop och ger då inte förväntad effekt.

Det är inget jag jag närmare kunskap om men jag skulle säga att det är nog svårt att hitta ett ställe där hålen inte kollapsar. Det har ju inte bara med bergkvalitén att göra (dvs vilken typ av berg det är) utan också om det skett deformationer som skapat förkastningar och sprickzoner.

Berget jag främst jobbar i är inte speciellt hållbart... mitt djupaste hål är knappt 300m (291, sedan tog borrstålen slut :laugh:) och det är inte ovanligt att de kollapsar högt upp, kanske bara på 50m.

En amatör svarar, så kanske proffsen blir uppretade nog att korrigera.

Jag tror SG-3 (världens djupaste hål, >12 km) är borrad i den Fennoskandiska skölden i de delar som är archaiska bergarter på Kolahalvön. Vi har lite av de bergarterna precis vid treriksröset. Så man kanske kan borra riktigt djupa hål precis på gränsen mot Norge och Finland? De proterzoiska bergarterna kanske också håller för djupa hål.

Jag tror SG-3 (världens djupaste hål, >12 km) är borrad i den Fennoskandiska skölden i de delar som är archaiska bergarter på Kolahalvön. Vi har lite av de bergarterna precis vid treriksröset. Så man kanske kan borra riktigt djupa hål precis på gränsen mot Norge och Finland? De proterzoiska bergarterna kanske också håller för djupa hål.
Bara att komplettera de stora ledningarna som för elen från Norrland till Skåne med värmerör också. :idea: :D

Det är stor skillnad att borra i kristallint urberg och i sedimentära bergarter. I kristallint berg som är mycket stabilare, om man inte borrar genom en deformationszon så är det ofta inga problem med att få upp hel kärna eller att hålla borrhålen stabila på mycket stora djup. Bland de djupaste hålen i Sverige finns två borrhål vid Siljansringen där åtminstone det ena är 10 km nästan (om jag kommer ihåg rätt). I sedimentär berggrund (som i Skåne och djupgeotermiborrhålen, men även i SGUs CCS borrhål runt Trelleborg) så borrar man igenom berggrund som ibland inte har litifierats ordentligt och ibland kan sandstenen (tex Arnagergrönsand) vara så porös att det bara är sand, och då kan det vara svårt att borra vidare för man stöter på tekniska problem. Det kan också vara mycket vatten som strömmar in i hålet från den omgivande sedimentära berggrunden som innebär att hålen inte kan hållas stabila hur som helst. Det finns tekniska lösningar för hur man kan täta borrhål, men allt är ju en kostnadsfråga i slutänden.

och svar till @Elo
För att djupgeotermi ska funka bra beror på berggrundens värmegradient. Skåne har en ganska bra gradient, men även runt Siljan och södra Gotland är gradienten hög för svensk del har jag för mig. SGU har mer i sin kartvisare över geoenergi https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-geoenergi.html

Liknande trådar

• Fråga en logoped(student)!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka