Tack!Det ser ut som flinta men eventuell bearbetning för något syfte är utanför min kompetens.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack!Det ser ut som flinta men eventuell bearbetning för något syfte är utanför min kompetens.

Puttar mina stenar lite
Tycker inte det ser ut som flinta. Men kanske en finkornig vulkanit?Det ser ut som flinta men eventuell bearbetning för något syfte är utanför min kompetens.
Tycker inte det ser ut som flinta. Men kanske en finkornig vulkanit?
Svårt att veta![]()
Oki! Typ allt är ju mer eller mindre polerat på bönsäcken så det är svårt att hitta vad det skulle kunna ha varit från början också, men de mörka stenarna är mycket mycket mer ovanliga än de vanliga gråa. Fast det kan ju bero på att de syns mer och är finare så folk har knyckt mest av dem och lämnat de gråaPolerade stenar är enormt svårt att identifiera, även IRL.
Den svarta har ett utseende som en hittar hos agat, obsidian samt turmalin. Eftersom den är hittad i Sverige är min gissning turmalin.
Den andra har jag ingen aning, det är svårt att ens se kornstorleken.
Det absolut bästa när en ska identifiera bergarter är att det är ett färskt brott, utan några påväxter (vi geologer gillar inte biologiskt tjafs som är i vägen).
Glimmer?Solen skiner inte idag så det kanske blir en svår uppgift @athena_arabians . Men jag är väldigt nyfiken på den här stenen. Den har, tror jag, blivit klyvd när man har kört och klippt vägkanten. Det som är så märkvärdigt med den är att den lyser helt galet mycket när solen skiner på den. Jag stod i huset en dag och såg ett såpass starkt sken att jag var tvungen att gå och kolla vad det var. Jag var rädd att det kanske låg någon glasbit där, men nej det var "bara" stenen som reflekteradeVisa bifogad fil 168177! Jag tror att det starka skenet kommer från "fyrkanten".
Svårt att se på bilden vad det är skulle jag säga. Det kan vara kvarts? men även något annat mineral. Jag tror inte på glimmer.Solen skiner inte idag så det kanske blir en svår uppgift @athena_arabians . Men jag är väldigt nyfiken på den här stenen. Den har, tror jag, blivit klyvd när man har kört och klippt vägkanten. Det som är så märkvärdigt med den är att den lyser helt galet mycket när solen skiner på den. Jag stod i huset en dag och såg ett såpass starkt sken att jag var tvungen att gå och kolla vad det var. Jag var rädd att det kanske låg någon glasbit där, men nej det var "bara" stenen som reflekteradeVisa bifogad fil 168177! Jag tror att det starka skenet kommer från "fyrkanten".
Jag väcker tråden igen med mina senaste sten fynd.
Vad kan denna snygging vara för något?
Hittad i södra Dalarna.
Visa bifogad fil 186773
Där jag jobbar (Malmö) har det gjorts försök med djupgeotermi. Dvs bergvärme men på 2+km djup. Dock rasar hålen ihop och ger då inte förväntad effekt.
Finns det ställen i Sverige där detta skulle fungera (bättre)?
En amatör svarar, så kanske proffsen blir uppretade nog att korrigera.Där jag jobbar (Malmö) har det gjorts försök med djupgeotermi. Dvs bergvärme men på 2+km djup. Dock rasar hålen ihop och ger då inte förväntad effekt.
Finns det ställen i Sverige där detta skulle fungera (bättre)?
Bara att komplettera de stora ledningarna som för elen från Norrland till Skåne med värmerör också.En amatör svarar, så kanske proffsen blir uppretade nog att korrigera.
Jag tror SG-3 (världens djupaste hål, >12 km) är borrad i den Fennoskandiska skölden i de delar som är archaiska bergarter på Kolahalvön. Vi har lite av de bergarterna precis vid treriksröset. Så man kanske kan borra riktigt djupa hål precis på gränsen mot Norge och Finland? De proterzoiska bergarterna kanske också håller för djupa hål.
Exakt. Det är just nu ett överskott av stål på världsmarknaden så nu kanske är det perfekta tillfället.Bara att komplettera de stora ledningarna som för elen från Norrland till Skåne med värmerör också.![]()
![]()
Exakt. Det är just nu ett överskott av stål på världsmarknaden så nu kanske är det perfekta tillfället.
En amatör svarar, så kanske proffsen blir uppretade nog att korrigera.
Jag tror SG-3 (världens djupaste hål, >12 km) är borrad i den Fennoskandiska skölden i de delar som är archaiska bergarter på Kolahalvön. Vi har lite av de bergarterna precis vid treriksröset. Så man kanske kan borra riktigt djupa hål precis på gränsen mot Norge och Finland? De proterzoiska bergarterna kanske också håller för djupa hål.