Bukefalos 28 år!

ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Gör inte polisen/soc. något åt det då?
Hon har suttit där med vad jag tror är samma barn i flera månader, även under vintern när det var svinkallt. Men hon är fet och ser frisk och sådär ut, så det verkar inte gå någon större nöd varken på henne eller barnet.

Poängen är att jag inte tror att någon är inkopplad. Och även om de är inkopplade så tror jag inte att de kan stoppa henne. Hon vill sitta där helt enkelt. Jag tror verkligen inte att sociala myndigheter hade tillåtit henne att leva på gatan med ett litet barn, så hon har nog ett hem att gå till.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

*kl*
Nu har jag varit nere med mat, han blev väldigt tacksam och började äta med en gång. :)

Jag hur ju ingen aning om var/hur det bor, men jag misstänker att "lagad mat" kanske de inte har tillgång till varje dag så det det kanske smakar extra gott med varm mat, men som sagt jag har ingen aning, i vilket fall kunde han spara in på kostnaden för mat idag.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

*Kl*
Bor inte i nån stad, men sist vi var nere i Gbg bodde vi på Eggers. Utanför satt ett gäng rumäner (?) och de fullkomligt anföll när man gick ut. Otroligt påträngande. Stod och viftade med en inhalator ifrån -93 -Bara en kroooonaaa.... Hon fick en banan, blev skitsur och skällde på mej för jag var snål. Till saken hör att jag sett dem bli hämtade i en fet Mercedes kvällen innan av en tingeltangel beprydd man. Så nej, de fick en banan! Den kostade mer än 1krona. Ger hellre mat än pengar.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Jag är också Jönköpingsbo och tycker nog att det varit en del, men det verkar ha avtagit igen. I alla fall längs med Östra Storgatan och alla butikerna, typ från bron vid Rådhusparken och bort till McDonalds har jag sett ett flertal.

(och vad kul att du bor här, jag brukar tycka det är superkul att läsa om din hund :D)

Till TS:

Jag bidrar faktiskt aldrig med något, varken pengar eller mat. Jag tycker givetvis synd om dem, men tycker samtidigt det är svårt med allt prat om trafficking som man hört.

I höstas/vintras liksom året innan dess besökte jag både Jönköping och Växjö med jämna mellanrum. Fann samma tiggare i dessa två städer. Jag har ett hiskeligt minne när det gäller människors ansikte/utseende och kände igen dem. Så visst finns dem, men om det var särskilt synd om dem det vet jag inte. För en av dem låg och skakade ena stunden och skrek please give me money och en halvtimme senare stod personen upp och pratade i mobil och rökte.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Hon har suttit där med vad jag tror är samma barn i flera månader, även under vintern när det var svinkallt. Men hon är fet och ser frisk och sådär ut, så det verkar inte gå någon större nöd varken på henne eller barnet.

Poängen är att jag inte tror att någon är inkopplad. Och även om de är inkopplade så tror jag inte att de kan stoppa henne. Hon vill sitta där helt enkelt. Jag tror verkligen inte att sociala myndigheter hade tillåtit henne att leva på gatan med ett litet barn, så hon har nog ett hem att gå till.

men det måste ju vara fler är er som reagerat om ungen alltid sover, tex de som jobbar i närheten och ser henne dagligen. Jag misstror inte era iaktagelser på något sätt, men blir skrämd om "samhället" inte har kollat upp henne och framförallt barnet närmare.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Jag bor på öster för tillfället så jag passerar där ganska ofta, men på så många andra ställen vet jag inte om jag sett dem heller.

Jag skickar pm om det andra =D
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

men det måste ju vara fler är er som reagerat om ungen alltid sover, tex de som jobbar i närheten och ser henne dagligen. Jag misstror inte era iaktagelser på något sätt, men blir skrämd om "samhället" inte har kollat upp henne och framförallt barnet närmare.
Fast på riktigt, har jag någon typ av skyldighet att vara världspolis och se till så att allting jag ser som inte riktigt ser rätt ut anmäls till sociala myndigheter eller polis?

Jag tycker nog att jag har tillräckligt i mitt liv för att dessutom spendera all min lediga tid på stan för att försöka hitta rätt på personer som har det dåligt.

Någonstans har vuxna människor ansvar för sig själva. Drogar de barnet så kan jag ändå inte göra någonting åt det. De kommer att fortsätta med det så länge kvinnan drar in mer pengar än vad männen gör, eller med kvinnor utan barn gör. Dessutom har polisen rätt så bra koll på tiggarna i stan. I alla fall enligt ryktet.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Jag ger pengar om jag har det på mig. De flesta som tigger är som tidigare sagts romer från Rumänien och de är mycket utsatta, både ekonomiskt och socialt.

Rumänien som ju är ett mycket fattigt land utan naturresurser är i princip helt beroende av sitt jordbruk. Sommaren 2012 så torkade en stor del av skörden bort och många tillfälliga arbeten gick förlorade. Jag tippar på att det är ett skäl varför vi har sett så många tiggare i år.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Fast på riktigt, har jag någon typ av skyldighet att vara världspolis och se till så att allting jag ser som inte riktigt ser rätt ut anmäls till sociala myndigheter eller polis?

Jag tycker nog att jag har tillräckligt i mitt liv för att dessutom spendera all min lediga tid på stan för att försöka hitta rätt på personer som har det dåligt.

Någonstans har vuxna människor ansvar för sig själva. Drogar de barnet så kan jag ändå inte göra någonting åt det. De kommer att fortsätta med det så länge kvinnan drar in mer pengar än vad männen gör, eller med kvinnor utan barn gör. Dessutom har polisen rätt så bra koll på tiggarna i stan. I alla fall enligt ryktet.

Nu får du gärna förtydliga VAR jag har skrivit att DU ska vara någon världspolis och leta reda på personer som har det dåligt?

Om du tror att jag menar DIG med "samhället" så misstolkar du vad jag har skrivit, och stämmer det du skriver att polisen har bra koll på tiggarna så borde väl se sett till att ungen kollades på något sätt om den är drogad eller inte.
 
Senast ändrad:
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Om du tror att jag menar DIG med "samhället" så misstolkar du vad jag har skrivit, och stämmer det du skriver att polisen har bra koll på tiggarna så borde väl se sett till att ungen kollades på något sätt om den är drogad eller inte.
Men vilka är samhället om det inte är vi som bor här? Det var ju du som hävdade att vi som går förbi och de som jobbar i närheten måste ha sett samma sak och därefter undrar du varför inget görs.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Jag har köpt en penna av en döv snubbe, men inte mer än så. Jag ser alkoholisterna på Backaplan nästan dagligen och att ge dom pengar skulle aldrig falla mig in. Då kan jag lika gärna köpa något från systemet direkt.. De som tigger på buss/spårvagn (vilket man inte får..) är bara irriterande. Och de som trycker upp en mugg i ansiktet när man ska gå förbi. De kan fråga hur många gånger som helst - av mig får de ändå ingenting. Jag är arbetslös och bor hemma, så spenderar hellre mina pengar på stallhyra, hästmat och hundträningar..

Det finns faktiskt de som lär andra att vara tiggare och tjäna pengar - de klär på sig trasiga kläder och skor och blir visade vart de ska sitta.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Men vilka är samhället om det inte är vi som bor här? Det var ju du som hävdade att vi som går förbi och de som jobbar i närheten måste ha sett samma sak och därefter undrar du varför inget görs.

Jag skrev "samhället" för jag kom inte på något bättre ord, men jo du har rätt i att vi är samhället, så långt kan jag ge mig och ber om ursäkt för att jag varit så otydlig så du missuppfattade det hela. Men du kan väl ändå inte läsa in att jag bett dig personligen springa runt och LETA efter personer som har det dåligt på din fritid?

och ja, jag tycker det är lite märkligt om man dag ut och dag in bara kan se kvinnan med den sovande ungen utan att göra en anmälan, att bara blunda för det istället, om du vill tolka det som att springa runt och leta efter personer som har det dåligt på sin fritid så är det upp till dig att tolka det så :crazy: men för mig är det viss skillnad på att lyfta telefonluren en gång för något som är framför ens ögon mot att springa runt på sin fritid och leta efter folk.

Sen om DU inte vill lyfta den är luren det är jag helt OK med, men jag har svårt att tro att alla som ser den här kvinnan dagligen/ofta väljer att blunda, dessutom polisen ingår i vårt samhälle och du skriver att ryktet säger att de har bra koll på tiggarna, där tycker jag att det är märkligt att inget görs om de har så bra koll och samma kvinna sitter med en unge som sover månad efter månad.
 
Senast ändrad:
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Det är vi själva som avgör om vi ska ha eller inte ha tiggare tunt om våra städer nästa sommar.
Tiggeriet är beroende av 2 faktorer.
1. Hur lätt det är att röra sig över gränserna, sedan bla Rumäniens medlemskap i EU så har EU öppnats för det landets fattigaste
2. Om det lönar sig, dvs hur givmilda vi är. Får de inga pengar i år så åker de någon annan stans nästa år.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Fast på riktigt, har jag någon typ av skyldighet att vara världspolis och se till så att allting jag ser som inte riktigt ser rätt ut anmäls till sociala myndigheter eller polis?

Jag tycker nog att jag har tillräckligt i mitt liv för att dessutom spendera all min lediga tid på stan för att försöka hitta rätt på personer som har det dåligt.

Någonstans har vuxna människor ansvar för sig själva. Drogar de barnet så kan jag ändå inte göra någonting åt det. De kommer att fortsätta med det så länge kvinnan drar in mer pengar än vad männen gör, eller med kvinnor utan barn gör. Dessutom har polisen rätt så bra koll på tiggarna i stan. I alla fall enligt ryktet.

Nej, men det finns något som kallas civilkurage. Du har ingen skyldighet att göra det - och det är definitivt ingen som förväntar sig att du ska vara världspolis - men om du vill och tycker det känns rätt kan du lyfta på telefonluren, knappa in 114 14 och ödsla fem minuter av "all din lediga tid" på att rapportera något du sett som inte såg riktigt okej ut. Svårare än så är det inte, och mer än så är det ingen som förväntar sig att du ska göra. Jag säger inte att det kommer att lösa några världsproblem eller vara den avgörande faktorn som hjälper just den här kvinnan och just det här barnet, men jag tycker ändå det är rätt trist med folk som har inställningen att "det ändå inte hjälper" utan att de ens försökt.

Vuxna människor har absolut ansvar för sig själva, men det innebär inte att andra vuxna människor inte kan försöka hjälpa till när de ser något som inte står riktigt rätt till.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

och ja, jag tycker det är lite märkligt om man dag ut och dag in bara kan se kvinnan med den sovande ungen utan att göra en anmälan, att bara blunda för det istället, om du vill tolka det som att springa runt och leta efter personer som har det dåligt på sin fritid så är det upp till dig att tolka det så :/ men fö mig är det viss skillnad på att lyfta telefonluren en gång mot att springa runt på sin fritid och leta efter folk.

Håller med här.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Jag ger pengar om jag har det på mig. De flesta som tigger är som tidigare sagts romer från Rumänien och de är mycket utsatta, både ekonomiskt och socialt.

Rumänien som ju är ett mycket fattigt land utan naturresurser är i princip helt beroende av sitt jordbruk. Sommaren 2012 så torkade en stor del av skörden bort och många tillfälliga arbeten gick förlorade. Jag tippar på att det är ett skäl varför vi har sett så många tiggare i år.

Jag gör också det, nu efter att ha läst DN:s artikelserie. Jag brukar tömma plånboken på mynt och ge dem så det är sällan några stora summor, men om fler gör samma sak så kan det ju bli något. Jag har tänkt kolla upp om det går att ge "på plats" i Rumänien också/istället, men det har inte blivit av :o
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Nej, men det finns något som kallas civilkurage. Du har ingen skyldighet att göra det - och det är definitivt ingen som förväntar sig att du ska vara världspolis - men om du vill och tycker det känns rätt kan du lyfta på telefonluren, knappa in 114 14 och ödsla fem minuter av "all din lediga tid" på att rapportera något du sett som inte såg riktigt okej ut. Svårare än så är det inte, och mer än så är det ingen som förväntar sig att du ska göra. Jag säger inte att det kommer att lösa några världsproblem eller vara den avgörande faktorn som hjälper just den här kvinnan och just det här barnet, men jag tycker ändå det är rätt trist med folk som har inställningen att "det ändå inte hjälper" utan att de ens försökt.

Vuxna människor har absolut ansvar för sig själva, men det innebär inte att andra vuxna människor inte kan försöka hjälpa till när de ser något som inte står riktigt rätt till.

Mycket bra skrivet!
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

Det är vi själva som avgör om vi ska ha eller inte ha tiggare tunt om våra städer nästa sommar.
Tiggeriet är beroende av 2 faktorer.
1. Hur lätt det är att röra sig över gränserna, sedan bla Rumäniens medlemskap i EU så har EU öppnats för det landets fattigaste
2. Om det lönar sig, dvs hur givmilda vi är. Får de inga pengar i år så åker de någon annan stans nästa år.

Hit kom de redan för några månader sedan, dvs mitt i vintern, så det är inte bara "sommartiggare".

Tidigare sommar har vi dock haft en ökning av gatumusikanter främst från Baltikum, dess brukade försvinna är det blev kallare.

Men visst håller jag med dig, tjänar de inga pengar här så kommer de inte, jag har inget emot att hjälpa behövande människor, men om de åker omkring i en fet Merca som någon skrev om, så är jag inte lika intresserad av att bidra med något alls.
 
Sv: ger ni något till tiggare som pengar eller mat?

man ska vara medveten om att de kommer från mycket svåra förhållanden.
Och att det är ett cyniskt sätt att betrakta problemet på, men det är i längden det enda hållbara.
I länder med en standard motsvarande vår (Österrike och Tyskland) där har man de senaste åren haft stora problem med kriminalitet i släptåget på tiggarkaravanerna.En inbrottsturne på 2 veckor föder lätt en storfamilj.Åker man dit så åker man in över vintern = husrum o försörjning fixad.
Frågan är hur man etiskt o människovärdigt ska hantera problemet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp