Bukefalos 28 år!

ger snart upp..

Sv: ger snart upp..

Jag vill inte sabba din tråd, men hästar är inga maskiner.

När man hanterar hästar måste man inte stampa i marken och ryta hela tiden. Men man måste vara konsekvent - göra samma saker och ha samma gränser hela tiden. Du kan inte låta hästen dra iväg med dig till en grön liten grästuva, för då kommer den att göra det i all oändlighet. Sätt upp ett ideal för hur du tycker att hästar ska hanteras, och följ det till punkt och pricka. Ofta gör man små misstag och undantag utan att man tänker på det.

När det gäller ridningen, så testar alla hästar sina ryttare. Vissa gör det genom att bocka och bralla vilt hela tiden, andra försöker slippa undan det som är jobbigt, och några väntar in rätt tillfälle.
Att rida ut ensam på en häst man inte riktigt känner är jättesvårt. Den vill hem till kompisarna, tryggheten, och maten. Om den då försöker dra hem, så gör den inte det bara för att jävlas. Försök istället tänka in dig i hästens situation och motivera den till att fortsätta framåt!
 
Sv: ger snart upp..

klart att det funkar! Man ska aldrig ge upp! Även om det är lätt hänt..
Min häst var ''problemhäst'' sen ca. två år tillbaka. Jag var nära på att ge upp flera gånger. Men jag fick bra tips av min syrra. och Jag lärde mej en massa själv. man lär sej av misstag. att hålla på med hästar kräver mkt tålamod, och man kan ´bli lätt depp när det inte går som man vill! Men visst kan du! bara att kämpa:D
Och inte tycka så negativt :)
 
Sv: ger snart upp..

Näe det funkar INTE, har fått ytterligare bevis på att jag aldrig mer ska sätta in en fot i stallet idag.
 
Sv: ger snart upp..

Ta en paus då? Ibland kan man behöve lite vila, reda ut saker och ing psykiskt mer än fysiskt, kanske är det som är problemet? Att det egentligen funkar fysiskt( dvs själv ridningen), men du kanske inte får ihop det psykiskt? Har du haft det stressigt, jobbigt senaste veckorna?
 
Sv: ger snart upp..

Jo, sjukt stressigt. Ska hinna med stall å hästar och skola samtidigt. Och kompisars hästar, och ANDRA hästar och personer som inte lyssnar när man ger dom råd. Är så JÄVLA less.
 
Sv: ger snart upp..

Lättare sagt än gjort :( Men tanken är god.
 
Sv: ger snart upp..

Känner igen mig, du är i perioden jag gick igenom förra vintern( då det gick SKIT inom ridningen).

Jag var extremt stressad, första btygen skulle sättas. Jag hade konfirmation, pluggandet, pojkvän + två hästar att rida och sköta. resultatet= stressade ihjäl mig, kunde inte koncentrear mig vid ridningen och allt gick skit. Ägaren till hästarna jag red förbjöd mig faktiskt att komma till stallet förens jag hade lugnat ner allt, det gjorde mig arg men i efterhand kan jag inte annat än tacka henne! Det gjorde så SJUKT mycket att vara borta från stallet någon månad, ordna upp allting. Så hur jobbigt det än känns, ta en paus! Jag lovar att du behöver det, och kommer må bra av det.
 
Sv: ger snart upp..

I know the feeling. Jag har ridit ung. lika länge och har plötsligt tappat sitsen. har haft egna hästar och så, och under den tiden funkade allt bra tycker jag. Men nu, nä.

Prova dig fram tills du hittar en bra tränare som passar dig, ta privatlektioner, rid många olika typer av hästar och ha alltid någon med dig som kan coacha!

Jobbigt är det, och dyrt ifall man inte har bra kontakter förstås, men ett sätt att komma framåt är det.
 
Sv: ger snart upp..

Hej!
Låter som om du verkligen är less för tillfället.

Håller med någon annan - man ska inte vara HÅRD mot hästen men man ska ha bestämt sig för vilka gränser som gäller, och därefter vara konsekvent. Och tydlig mot hästen när den gör något oönskat.
Tyvärr behöver man sätta sig i respekt hos hästen, men det behöver inte ske på ett elakt sätt.

Om man är väldigt försiktig och osäker på sig själv, är det lätt att hästarna kör över en.
Men det händer ALLA.
För att illustrera mitt påstående, red jag för ett tag sedan kurs för en välkänd islänning (som bl. a. vunnit världsmästerskapen och är en kunnig ryttare...). Han red min kompis häst en liten sväng. Det gick hur fint som helst och proffset var nöjd. Och mitt på långsidan, skuttade hästen av banan. Med en världsmästare på ryggen.

Så det där att hästen sticker över staket/sarg, händer verkligen ALLA med jämna mellanrum.
Att rida fel väg på en tävling - tja det gör jag också då och då. Efter drygt 30 års ridning och hästhantering.
Å andra sidan kan jag ta en sådan felridning med en axelryckning och tror inte att folk egentligen snackar skit om mig för det.
Däremot undviker jag ridskole- och typiska högklassiga dressyr-miljöer eftersom jag inser att man inte skulle respektera mig särskilt mycket i sådana miljöer pga mina hästval.
Föredrar privatlektioner för noga utvalda tränare (alltså bland annat världsmästare i islandshästridning, europamästare i working cowhorse) som tycker att mina hästar är trevliga trots att det är fjordingar, islandshästar och varmblodstravare.

Även på medryttarhästar kan man åka på privatlektioner.

Mitt konkreta råd - om du orkat läsa så här långt - är att söka dig till någon trevlig medryttarhäst i en lugn, avslappnad miljö där det inte är prestationer som räknas, utan att man har trevligt tillsammans med (och utan) hästen.

Lycka till att hitta tillbaka till glädjen med hästeriet!
 
Sv: ger snart upp..

Har absolut inte dåliga instruktörer. Men känner att ja bara trampar runt i dessa eviga skänkelvikningar, blir såå less. Vågar inte ha en medryttarhäst heller, är så jävla rädd att göra fel.

Du måste klart känna vad som är viktigast för dig, alla hamnar vi i svackor då det inte känns bra. Jag ville bara kommentera lite på det här med medryttarhäst: Det gäller bara att hitta en ägare och häst som man fungerar med så löser det sig!

Jag själv var till exempel verkligen skiträdd när jag skulle vara i stallet första gångerna själv (första gångerna som jag skulle träffa ägaren också!), men det löser sig - man måste bara ha en bra kommunikation med hästägaren. De där tipsen och råden som jag får av min medryttarhästs ägare (och det faktum att jag känner att jag kan fråga när jag blir osäker på något) är verkligen GULD!

Lektioner går att rida på medishäst också :) Just nu så har jag "bara" lektioner för medishästens ägare (har bara haft honom i 1 1/2 månad iofs) men det ger väldigt mycket och jag vet att jag i samråd med ägaren kan ta ut en tränare. Hon vinner ju bara på att jag lär mig rida pållen bättre :)

Kommunikation är verkligen ALLT!
 
Sv: ger snart upp..

Du är inte ensam.. Så har jag kännt mig med min egen häst men det vara bara mitt dåliga självförtroende som fick mig och hästen att bli både oensa och osäkra. Men sen gick den periden över och jag tyckte hästen vart bara bättre och bättre sen tänkte jag på det och det var ju mitt självförtroende och min själv känsla som låg på -10.
Kämpa på täck som Tulpansultan skrev DU VET ATT DU KAN.
Håller tummarna för dig!
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok OBS Att jag ändrade rubriken för att nu har dom be stämt sig att jag har en hjärt muskel inflamation och har hjärt rytm rubbningar 😭 Men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
5 977
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 409
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp