German Shepherd!

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare LillJay
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 069
L

LillJay

Schäfern! Den vanligaste rasen..

Det finns många disskusioner kring Schäfern och det jag tänkt dra upp är:

* Hur kommer det sej att rasstandarden ändrades till sluttande bakben från raka? Rakryggade är ju mycket snyggare (tycker ju jag)
* hur kommer det sej att folk ser Schäfern som en "den gör vad den blir tillsagd att göra" än en vallhund. Vilket den är. Började fundera på hur många Schäfrar som används till vall (herde aktiviteter) egentligen..

Jag har säkert kommit på bakfoten (som allt annat) men hjärnan snurrar för fullt ^^

Sv: German Shepherd!

* Hur kommer det sej att rasstandarden ändrades till sluttande bakben från raka? Rakryggade är ju mycket snyggare (tycker ju jag)
* hur kommer det sej att folk ser Schäfern som en "den gör vad den blir tillsagd att göra" än en vallhund. Vilket den är. Började fundera på hur många Schäfrar som används till vall (herde aktiviteter) egentligen..

Jag har säkert kommit på bakfoten (som allt annat) men hjärnan snurrar för fullt ^^

Svar på fråga ett, jag vet inte
Svar på fråga två, det är en vallande vakthund, en herdehund som vaktade och vallade sin boskap. I brukshundskalendern för iår finns bild på en vallande schäfer :)

Från början hölls Schäferhund som vakthund för bostäder och lösdrivande boskap av olika slag, men under de senaste århundradena blev den alltmer en vallande hund för får, en så kallad herdehund, och det är också därigenom den fått sitt namn.

(Från schäferns historia)

Senast ändrad:

Svar på fråga ett, jag vet inte
Svar på fråga två, det är en vallande vakthund, en herdehund som vaktade och vallade sin boskap. I brukshundskalendern för iår finns bild på en vallande schäfer :)

Från början hölls Schäferhund som vakthund för bostäder och lösdrivande boskap av olika slag, men under de senaste århundradena blev den alltmer en vallande hund för får, en så kallad herdehund, och det är också därigenom den fått sitt namn.

(Från schäferns historia)

Hmm! Makes sence!
Men jag ser sällan folk med schäfer, pratar om dem, som en vallande ras. Mest vakt då O.o

Svar på fråga 1:

Den har aldrig ändrats utan varit densamma sen den blev en erkänd ras, runt början av 1900-talet vill säga. Däremot har utställningsdomarna tolkat den stolligt varför vissa ser ut som att de är förlamade bak. Bruksschäfern är inte alls lika vinklad, men även de ska ha en obetydlig sluttning i länden.

Svar på fråga 2.

Schäfern har inte varit avsedd att valla i minst 100 år, målet med rasen har alltid varit att den ska vara världens bästa allroundhund för bruks.

Den vanligaste rasen? Det är mer och mer sällan jag ser schäferhundar faktist, hur nu det kommer sig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka