Getingbett eller vad???

Jodå, jag har kylt med gele, men det regnar ute så det spolas av, men jag har sett det som så att regnet ju kyler en del i alla fall.
 
Kan du inte testa Zon sålänge? Kolla med vet först så att det inte är något i den som hästar inte tål.

Du vet; "om du vet var du har ont, varför behandla hela kroppen?" :D

Kanske kan man använda zon i förebyggande syfte när man ska stick henne också? :bump:
 
MK-vet vill inte vi smärtstillar henne det här dygnet, så det har jag strukit. Annars var jag inne på det eller xylocainsalva.

Ang spruningen (som vi eg inte behöver diskutera här, det är väldiskuterat förr) så fungerar det inte eftersom hon inte bara reagerar i huden utan 'hela vägen in'. Har bedövat huden helt med xylocain men det hjälper inte för hon reagerar när den går genom 'köttet' med.

Men sprutandet bekymrar mig inte längre speciellt, jag har insett hur landet ligger och vad som krävs och det är inte mer med det för mig nu. Tyvärr har hon sin 'fobi' och jag måste ta hänsyn till den. En vacker dag kommer jag stå i ett helvetes läge när hon måste ha sprutor men det inte finns tid att ta henne till klinik och då får jag försöka lösa det då, men förutom det så är jag medveten om det men har slutat fundera på det (i somras däremot höll jag på att få kortslutning i hjärnan av allt funderande och var väldigt nära att sälja henne för att slippa ha en häst med så utvecklad sprut'fobi')
 
Usch, vad jobbigt, för alla inblandade. :(

Jag menade ju inte att hon behövde uppfostran! Tänkte mest att kanske det någonstans finns någon som kan komma till rätta med själva sprut-problemet. Jag tvivlar inte på att Kele är väluppfostrad och lätthanterad! :)

Men efter din beskrivning så verkar det inte finnas något att göra. Du har säkert tänkt på allt redan! :D

Hoppas det ordnar sig med bulorna och att hon tillfrisknar snart.
 
Tro inte det då. :)

Vi hade i allafall under påskhelgen både en å annan humla och geting på våran uteplats..Å nässelfjärilar.
 
Getingar så här tidigt? Jag tror inte det.

Åh jo, här har de iaf kommit. Jag sprang för livet för en synnerligen ilsk rackare häromdagen (jag är hyperallergisk mot getingbett och kände inte för att åka ambulans just den dagen *s*).

fjärilar, getingar, flugor, humlor, knottjävlar och myggeländet har vaknat. Nu väntar jag (inte, de kan gärna hålla sig borta för alltid) på att bromsarna ska vakna, sen har alla sommarens plågoinsekter vaknat.

Så HÄR har iaf getingarna vaknat, och som alltid när de precis vaknat är de elaka och aggresiva som fan. Pga min allergi har jag ingen lust och gå och peta och se om jordgetingboet längs med bäcken (precis under stängslet till hagen) finns kvar. jag har ingen lust att åka ambulans idag heller ;)
 
Hon har fortfarande ont, men jag inbillar mig iaf att det blir liiiiiiiite bättre för var dag. Hon äter utan problem (som syns iaf) sin kraftfodersörja, och jag inbillar mig iaf att hon äter liiiite mer hösilage för var dag. Det KAN ha trampats ner i spånet och jag som inbillar mig, men..

Magen är igång och okej med ledning av bajset iaf, kanske lite mindre skit än normalt. Men hon är helt opåverkad allmänt, pigg och glad. Vindruveknölen är kvar, svullnaden över käken har gått ner men hon är fortfarande öm.
 
Nog var det getingbett allt. Och lagom tills hon blev symptomfri så fick hon nya. Dne här gången på den mjuka delen av sidan av mulen. Eftersom det är så mjukt där så syns det tydligt att det är just ett getingbett. Väldigt stilig fläskläpp ståtar hon med, ont och äta igen (men inte lika illa som innan) och framförallt ÖÖÖÖMT:

Jag fattar inte att hon letar upp de förbaskade getingarna om och om igen, ingen av de andra hästarna har fått ett enda bett och hon har skaffat sig TRE stycken på huvudet.

Inte kan jag få bort getingarna heller eftersom jag inte vet exakt var boet är beläget och jag tänker INTE undersöka saken närmare eftersom jag är hyperallergisk mot getingbett. Däremot misstänker jag på ungefär vilken sträcka det är (om det nu ÄR det jag tror) så jag ska se om jag kan sätta dubbla stängsel där om hon fortsätter skaffa sig bett.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 329
Senast: ameo
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 023
Senast: LenaH
·
Katthälsa Ursäkta för långt inlägg! Lite bakgrund: Vi adopterade vår (inne)katt från ett katthem han var då fyra år gammal (idag 12 år). Han har...
Svar
0
· Visningar
1 474
Senast: Safir
·
Katthälsa Har en katt som igår helt plötsligt efter en tupplur började bete sig otroligt underligt. Han blev slö i kroppen, hade huvudet på sned...
Svar
5
· Visningar
7 017
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp