ggggggggggrrrrrr

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Lindis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 246
L

Lindis

hästarna håller på att bli galna av att stå inne nu hur kan man lugna ner dem? Är rädd för att den ena snart hoppar över. Har blivit helt ohanterlig när man skall pyssla mm Tips någon?

Inte för att jag vet i fall de funkar...men Magnecium?...har aldrig testat de själv!!

hihi vad tror du rolle går på :D hjälpte lite på schaman men rolle blev det värre på :(

Men Rolle är som han är åxå ju *haha*...vad ger du dom å äta nu?

dem är jätte förkylda ( hade dem ute innana men dem ville bara ligga ner då och sluta med hög feber och hosta) Dem hart varit missköta innan och den ena är kastrerad för 2 månadersedan ca. så veterinären sa att hans imunnförsvar inte var på top. skulle hållas värma och inte stå idag och med tankte på att de blåst så var det lämpligast att vara inne ( har dock gått med dem ett par gånger om dagen)
Har haft bollen i boxen hängt upp go saker mm varit och pysslat mm

dem har ju hösilaget och ett foder med mycket halm( tillmagarna) och äpplebitar plus alla jäkla tilläg

Har du testat med att lära dem små konster, eller att träna på att flytta för tryck och sånt som du kan ha nytta av sen när de blivit friska ??

släpp ut dom.. hästar är inte som människor som ska ligga inne när de är förkylda..

Lyssan på hästarna, de vill ju ut. Med tanke på deras uppträdande så är väl risken för att de ska gå ut och lägga sig minimal. Fast om vädret fortsätter kanske de vill lägga sig och jäsa i solen :).

Drag och blåst är inte jämförbara, hästar är gjorda för att klara blåst men drag finns inte i deras naturliga miljö och har helt andra effekter.

Om de e pigga nog att bli "galna" av att stå inne skulle jag lägga täcke på och så ut med dem!!! Veterinären sa inget om att det faktiskt kan vara rent farligt att ha en ny kastrerad att stå inne?? Hoppas de får gå ut snart, hästar e inte gjorda för att vara inne. När mina pållar e ute mycket på vintern eller då det inte e så mycket att göra i hagen ställer jag ut rundbalar med halm. De står alltid där o knaprar.

Jag skulle också släppt ut dem, men är ju ingen veterinär.

När mina stått i stallet för att de varit skadade eller sjuka så har jag "tränat" dem i stallgången. Vi har iof en bred stallgång, men det går att göra en hel del, lite tricks-träning. Då blir i alla fall hjärnan lite trött och tristessen inte så stor.

Jag skulle nog också släppt ut dem. Fast jag är ju ingen veterinär. Men är det kallt och blåsigt så kan man ju lägga ett täcke på. Släpp ut dem helst med fri tillgång till hö/hösilage. Hästar håller ju värmen lite annorlunda än vi

hihi nu har hästana fått vara ute två dagar och har feber igen :( men dem får gå ute halm upp lite hos den enna då han ligger mycket och tro det eller ej så lägger han sig där :) kastat ut några bollar vilket verkar funka och sen har de ju gått i gräs hagarna så de har ju haft fullt upp med att äta och inte hunnit busa :D

hästana går med dubbla täcken :crazy: har dock fått dra in på maten då de blivit jätte tjocka :o sen går de ju gräs hage du :D med tanke på hur de såg ut när de kom så kan man inte tro det är samma hästar. Det trodde inte veterinärerna :smirk:

Jag tror också på det, låt dem vara ute om det finns möjlighet. Släppte ut min fölunge när han var förkyld, det gick jättebra idag är han frisk som en nötkärna.

Liknande trådar

Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
462
Senast: animalasia
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
1 032
Senast: Amha
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 092
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 783
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025
  • Tandfen utan kontanter

Hund, Katt, Andra Djur