Giardia valp

FrallanB

Trådstartare
Hallå från hemisoleringen,

Har enligt instruktion från vet. avmaskat vår valp med Milbemax och sedan skickat in ett ”kolla masken”- prov. Fick tillbaka resultatet idag som visar på förekomst av giardia. Valpen mår bra, har fin avföring, är pigg, busar och äter och dricker bra. Jag ringde veterinären som sa att vi skulle behandla det hemma själva enl instruktioner på SVA. Någon här med erfarenhet som kan dela tips på behandling, medicin, rengöring i hem, m.m? Hur smittsamt är det? Bör jag sanera gräsmattan utanför där hon dassat? Är axilur ett bra medel att använda eller ska jag använda något annat? All hjälp och tips uppskattas!!
 
Hallå från hemisoleringen,

Har enligt instruktion från vet. avmaskat vår valp med Milbemax och sedan skickat in ett ”kolla masken”- prov. Fick tillbaka resultatet idag som visar på förekomst av giardia. Valpen mår bra, har fin avföring, är pigg, busar och äter och dricker bra. Jag ringde veterinären som sa att vi skulle behandla det hemma själva enl instruktioner på SVA. Någon här med erfarenhet som kan dela tips på behandling, medicin, rengöring i hem, m.m? Hur smittsamt är det? Bör jag sanera gräsmattan utanför där hon dassat? Är axilur ett bra medel att använda eller ska jag använda något annat? All hjälp och tips uppskattas!!

Vilket konstigt svar från veterinären! Borde inte hen kunna berätta vilket medel som är bäst lämpat? Alt. kanske t.o.m. skriva ut receptbalagd medicin som funkar mot Giardia.
 
Hallå från hemisoleringen,

Har enligt instruktion från vet. avmaskat vår valp med Milbemax och sedan skickat in ett ”kolla masken”- prov. Fick tillbaka resultatet idag som visar på förekomst av giardia. Valpen mår bra, har fin avföring, är pigg, busar och äter och dricker bra. Jag ringde veterinären som sa att vi skulle behandla det hemma själva enl instruktioner på SVA. Någon här med erfarenhet som kan dela tips på behandling, medicin, rengöring i hem, m.m? Hur smittsamt är det? Bör jag sanera gräsmattan utanför där hon dassat? Är axilur ett bra medel att använda eller ska jag använda något annat? All hjälp och tips uppskattas!!
Jag tror du kan hitta många tips från en tidigare tråd om du söker på buke. :)
 
Konstigt att du inte fick information av veterinären :cautious:

Giardia kan smitta till människor så låt inte valpen slicka folk i ansiktet, och tvätta händerna efter man hanterat och gosat med valpen.
Äggen från giardia kan finnas i miljön, äggen är känsliga för värme så att tvätta och torktumla funkar bra, dem är även känsliga för kyla så det går bra att lägga saker i frysen för att döda äggen. Större möbler som säng, soffa, mattor, osv kan man köra på med ångmaskin med stark värme för att försöka döda äggaren.

Axilur är medicinen man ger emot giardia, det ges enligt vikt/dos i 5-7 dagar.
Ny provtagning tas 14 dagar efter avslutad behandling, eventuellt behöver behandlingen upprepas.

Från SVA
Exempel på åtgärder vid problem med Giardia
  • Behandling + schamponering av de aktuella djuren
  • Mekanisk rengöring dagligen under behandling: Skura ytor noggrant så att alla rester av avföring avlägsnas, använd till exempel såpa och vatten. Låt torka ordentligt.
  • Tvätta textilier, till exempel liggunderlag och filtar i tvättmaskin vid 60°C, låt torka. Sådant som inte kan tvättas kanske kan läggas i frys -20°C i en vecka.
  • Diska mat- och vattenskålar i diskmaskin, låt torka.
  • Golvvärme och bastu kan användas för att höja temperaturen och torka sådant som inte kan tvättas i maskin.
  • Avlägsna avföring så ofta det är möjligt.

    Vid mer omfattande problem kan nedanstående vara aktuellt
    • Ångtvätt (100 grader i en minut) med efterföljande noggrann torkning.
    • Desinfektionsmedel för ytor när de är rengjorda och torra: Klorin och Virkon.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Gjorde en koll för nöjes skull (why oh why) och en (troligen samtliga) av 6 hundar har giardia. Ingen har symtom what so ever. Inga...
2
Svar
20
· Visningar
2 337
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Hej! Vi har fått bekräftat giardia på vår valp 13v. Vi började behandlingen i söndags med axilur som ska ges i 5dagar. Vi badade han i...
Svar
18
· Visningar
2 642
Senast: dobbis
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 601
· Visningar
153 820
Senast: Nevermind
·
M
Övr. Hund HEJ! Ska avmaska våra valpar snart och har köpt avmaskninsmedlet axilur. Går det bra att använda eller är det farligt eftersom det tar...
2
Svar
23
· Visningar
15 670
Senast: Gunillas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp