niardasp

Trådstartare
Mammas hund har varit hos uppfödaren som passat honom i ett par veckor då mamma varit bortrest. Uppfödaren har nu fått konstaterat att hen fått in giardia i flocken. Tikarna har symptom men inte hanarna (de hålls i åtskilda rum inomhus men rastas på samma gård). De har nu behandlats med Axilur, femte dagen är imorgon tisdag. Tikarna har blivit bättre, hanarna har fortfarande inga symptom.

Mamma ska hämta hem sin hund på torsdag och i helgen är det tänkt att jag ska bo hos henne med min hund. Jag inser ju dock att det inte är det mest optimala med tanke på smittorisken.

Om mammas hund fortfarande inte visat några symptom på fredag, dvs 3 dagar efter den första Axilur-kuren (och ca 10 dagar efter första symptom hos uppfödarens hundar), hur stor är risken att han ändå är smittad och i sin tur kan smitta min hund? Våra hundar kan hållas åtskilda med grind emellan men i samma hus.

Jag kan ingenting om giardia men det verkar ju minst sagt otrevligt när man googlar. Hur rädd ska jag vara?
 
Mammas hund har varit hos uppfödaren som passat honom i ett par veckor då mamma varit bortrest. Uppfödaren har nu fått konstaterat att hen fått in giardia i flocken. Tikarna har symptom men inte hanarna (de hålls i åtskilda rum inomhus men rastas på samma gård). De har nu behandlats med Axilur, femte dagen är imorgon tisdag. Tikarna har blivit bättre, hanarna har fortfarande inga symptom.

Mamma ska hämta hem sin hund på torsdag och i helgen är det tänkt att jag ska bo hos henne med min hund. Jag inser ju dock att det inte är det mest optimala med tanke på smittorisken.

Om mammas hund fortfarande inte visat några symptom på fredag, dvs 3 dagar efter den första Axilur-kuren (och ca 10 dagar efter första symptom hos uppfödarens hundar), hur stor är risken att han ändå är smittad och i sin tur kan smitta min hund? Våra hundar kan hållas åtskilda med grind emellan men i samma hus.

Jag kan ingenting om giardia men det verkar ju minst sagt otrevligt när man googlar. Hur rädd ska jag vara?
SVA har bra info gällande hur man ska gå tillväga.
https://www.sva.se/djurhalsa/hund/parasiter-hos-hund?lid=24987
 
Har uppfödaren även sanerat omgivning och badat hundarna?

giardia sprids och smittar lätt då äggen överlever länge i omgivning och ofta sitter i pälsen på hunden och sprids vidare. Även om hunden inte är sjuk.
Jag skulle bada hunden noggrant innan den får vara i ditt boende. Helst skulle man vilja ha ett negativt avföringsprov innan man tar hem hunden men om det inte går får du leva men risken att din hund kanske blir smittad, även om den inte är jättestor när den hund du ska passa är symtomfri.
 
För att vara säker hade jag kört Axilur (plus bad av din mammas hund direkt vid ankomsten) i ett par dagar på båda hundarna.

Hellre det än att få giardia för det verkar inte särskilt kul alls.

För några år sen undrar jag om jag inte hade giardia hemma trots att alla avföringsprover testade negativt. Intermittenta diarréer hos olika hundar, kom och gick.

Körde alla på Axilur i 2 omgångar om 7 dagar.

Giardia gillar inte värme men gillar svalt och fukt så jag tog bort samtliga regntunnor här hemma, hundarna brukar alltid gilla att dricka där.


Badade hundarna i början av varje Axilurbehandling, tvättade alla textilier som gick att tvätta, tvättar ändå golven med ångmaskin men körde ingen sanering speciellt med Virkon eller nåt sånt.

Den enda gång det har varit diarré här sedan dess är då jag köpte ett par kilo svenska kycklingvingar för 10 kr kilot till hundarna. Då sprutlackerade dom allihop men det gick över på en dag och kom aldrig tillbaks. Misstänker att de där billiga kycklingvingarna inte var helt ok.

Fick hem en hane ett par månader i våras som jag fött upp.
Då han bor i stan i Stockholm (jag bor superisolerat på landet) så fick han köra en Axilurbehandling innan jag ens lät honom komma hit.
Jag skulle para en tik i den där vevan och ville absolut inte riskera eventuell giardia.

Hundar kan bära på giardia utan att visa symptom.
Då jag testat tidigare och det inte visade något men diarreerna försvann med Axilur, så utgår jag från att risken alltid finns. Det behövs bara att en enda av mina hundar träffar en främmande hund så kan man ha det hemma utan att man vet det.

Just nu har jag en valpkull och valpar avmaskar man som bekant i vilket fall som helst. Så jag har nu valt att avmaska valparna med just Axilur och kommer att se till att dom är avmaskade precis i samband med leverans.

Nej, jag ser inga tecken på dåliga magar just nu, men när man har en grupp hundar som lever ihop i hus med trädgård så finns alltid risken att det finns i marken till exempel. Och hur vet man bergsäkert att man fått bort eventuell smitta därifrån?

Jag skulle aldrig ta hem en hund eller valp från en uppfödare eller hundägare med flera hundar eller för den delen en ensam hund, som bor i stan och utsätts för både det ena och det andra, utan att se till att den hunden är behandlad med Axilur.

Eftersom jag aldrig haft KONSTATERAD giardia men haft symptom som helt och hållet försvunnit med Axilur så kan jag ju inte svära på att det var giardia.

Men om det nu var det så var behandlingen egentligen inte så himla komplicerad. Tvätt av textilier, ångstäda hemma, bad av hundar i samband med Axilur och Axilurbehandling i 7 dagar. gånger 2, med ett par veckors mellanrum. Bort med allt stillastående vatten utomhus.

Nackdelen är att med flera hundar är det inte helt gratis med Axilur...

Så vore jag som dig så skulle jag ta det säkra före det osäkra.

Det är lätt att säga att man aldrig ska avmaska utan att köra kolla masken till exempel, men det är tydligen inte så helt enkelt som att varje test av giardia faktiskt lyckas hitta de små rackarna.

Förmodligen är den enda försäkringen mot giardia att totalisolera sin hund och det fungerar ju liksom inte. Så man får nog vara beredd på att man får hem det nån gång under hundens liv för det verkar vara ett rätt utbrett problem numera.
 
Giardia är ett helvete. Min hund blev med all sannolikhet smittad hos veterinären. Just den veterinären verkar inte ha några förhållningsregler kring kräkningar och diarréer utan även vid sådana symptom får hunden vänta i väntrum istället för att tas in i separat ingång. Det är som att be om smitta.

30% av alla smittade hundar får inga symptom så för att veta måste tester tas och man ska också kolla efter avslutad kur så att all smitta verkligen är borta. Vissa verkar ta alldeles för lätt på den eländiga sjukdomen av någon märklig anledning. Saneringen är lika viktig som behandlingen. Sanerar man inte är risken att hunden smittar tillbaka till sig själv. Informationen på SVA tycker jag är ganska värdelös och jag har mailat dem om att de verkligen bör uppdatera sin sida om giardia men än har inget hänt.

För att bli fri från smitta krävs det mycket jobb. Där hunden/hundarna vistas ska man sanera dagligen och hunden/hundarna ska duschas iallafall varannan dag. All avföring ska tas bort genast och man bör ha en flaska virkon med sig och spraya efter man har tagit bort avföringen. Parasiten dör av virkon och av vattenånga. Allt som kan tvättas i över 60 grader ska tvättas dagligen och det som inte går att tvätta använder man virkon och/eller vattenånga på. En ångmopp är alltså värd sin vikt i guld. Min hund blev tack och lov av med eländet efter första behandlingen och min dagsrutin var då såhär. All textil han kom i kontakt med tvättades dagligen i 60 grader. Säng, gardiner osv som inte kunde tvättas så varmt (eller gick in i tvättmaskinen) användes ångmoppen på. Alla möbler antingen virkonades eller ångades. Hunden duschades varannan dag och han torkades i rumpan efter varje bajsning med babyvåtservetter. Den dagen då han inte duschades torkades hela hunden med babyvåtservetter. Var noga med att sprita dina egna händer ofta och se till att inget som varit i närheten av rumpan kommer i kontakt med övriga kroppen. Jag läste på på amerikanska sidor. I Sverige finns fortfarande inga egentliga rekommendationer om varken behandlingens längd eller saneringsrekommendationer. Vissa säger axilur i 3 dagar, andra menar 5 dagar, ytterligare andra 7 dagar och andra 7 dagar efter symptomfrihet men minst 10 dagar på hund som inte har symptom. Min hund fick axilur i 10 dagar.

Det billigaste sättet att kolla om hunden är giardiafri är att skicka in en kollamasken och kryssa i giardia. Det kostar då inte mer än vad kollamasken kitet gör och man får då bara svar på just giardia. Det är viktigt att ta prov från tre skilda tillfällen då giardia inte släpps vid varje tillfälle. Helst ska man ta prov tre dagar i rad.
 
Tack för alla svar! Ska läsa igenom och fundera på vad som blir bäst för oss. Noggrann badning på fredag står redan på schemat. Funderar på att dela av huset så att de inte kommer i kontakt med varandra alls. Och plocka bort de textilier som går innan den ev. smittade kommer hem.

Det skulle ju verkligen vara höjden av otur om han inte visat några symtom alls, blivit behandlad men sen ändå bär på skiten och lyckas smitta min hund.

Nya träckprov ska tas.
 
Tack för alla svar! Ska läsa igenom och fundera på vad som blir bäst för oss. Noggrann badning på fredag står redan på schemat. Funderar på att dela av huset så att de inte kommer i kontakt med varandra alls. Och plocka bort de textilier som går innan den ev. smittade kommer hem.

Det skulle ju verkligen vara höjden av otur om han inte visat några symtom alls, blivit behandlad men sen ändå bär på skiten och lyckas smitta min hund.

Nya träckprov ska tas.
Tänk på att giardia även smittar utomhus och att smitta ligger kvar länge (2-3 månader) om det inte är kallt på riktigt. Det är där virkonet kommer in, man dödar så mycket man kan genom att spraya ordentligt efter att bajset har tagits bort. Lite olika bud där med vid vilken temperatur parasiten dör. På vissa ställen står det 10 minus och på andra står det 15 minus.
 
Och jag som haft det på både vuxen hund och valpar, säger SPRING!!!!!
Vuxna hundar kan vara bärare och helt symptomfria, men smittbärare.
Giardia är jävlens påfund :rage:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Gjorde en koll för nöjes skull (why oh why) och en (troligen samtliga) av 6 hundar har giardia. Ingen har symtom what so ever. Inga...
2
Svar
20
· Visningar
2 338
Senast: em-pirre
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 195
Senast: AraSlei
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 428
Senast: Kraxa
·
Hundhälsa Hej allihopa. Detta blir mitt första inlägg här på forumet, dock har jag jämt läst här när någon fråga dyker upp! Nu är det såhär...
Svar
2
· Visningar
1 135
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp