Gifta sig?

Sv: Gifta sig?

Läs min tråd... Nu ägde vi inte något tillsammans, men dottern på två år ärver allt. Jag får bara en massa åtaganden och ansvar gällande dödsboet, vilket blir mitt ansvar i egenskap av vårdnadshavare till dottern, men får inget för det. Tack och lov kommer jag få efterlevandepension, men alla pengar som sparats för att köpa hus för ärver dottern och kommer att skötas av förvaltare. Många säger att hon kommer ju klara sig jättebra när hon blir 18, jag svarar att hon ska leva tills dess också... Om jag inte lyckas få jobb snart så kommer det bli riktigt tufft för mig!

Så, om ni inte vill gifta er - se till att skriva testamenten, registrera er som sambos och förmånstagare på alla ställen som går (försäkring, pension etc) och skaffa er en ordentlig koll över vad som kan hända/hur ni vill att det ska bli om någon av er avlider.
 
Sv: Gifta sig?

Skräcken vore väl att barnet hamnar på glid eller i trubbel och säljer rubb o stubb. Då står man där.
Vet en grabb som gjorde ett mycket korkat bus. Han är idag 18 med nästan en miljon i skuld. Hade han ärvt ett hus hade kronofogden tagit det. Hur mycket han än hade velat låta sin mor bo kvar.
 
Sv: Gifta sig?

kl

Jag rekommenderar starkt att ta kontakt med jurist så att allt som ska skrivas skrivs på ett juridiskt oantastligt sätt, om man nu inte vill gifta sig. I vissa sammanhang går det helt enkelt inte att skriva avtal som täcker de situationer som kan tänkas uppkomma. Och även om det går kan det vara superkrångligt! Gifta sig går snabbt och enkelt och jag förstår inte varför det ska vara något negativt med det, när man ändå bestämt sig för att leva ihop och ha barn.

Har man barn bör man ta lärdom av det Ninninur skriver lite högre upp, innan det är för sent.
 
Sv: Gifta sig?

Nej. Men tillräckligt bra för att funka om man inte vill gifta sig.
frågan är ju bara varför man ska hålla på och krångla med testamenten när det är så himla mycket lättare att gifta sig, om man nu ändå har för avsikt att leva ihop?
 
Sv: Gifta sig?

Gifta sig är underbart! Romntiskt och mysigt, fira sin kärlek med släkt och vänner. Sen gillar jag känslan av att vara gift, vara fru och ha en man.
Barn har vi inte och bodde i hyresrätt när vi gifte oss. Vi bor nu i hus och har allt gemensamt, allt mitt är ditt helt enkelt, inga konstigheter och inget tjaffs.
 
Sv: Gifta sig?

Det beror nog lite på vad man har upplevt... En god vän dog mycket hastigt och oväntat och hans sambo stod själv med deras barn. Helt plötsligt ägde 2 åringen huset, bilen och ett halvt företag. Och alla dessa problem hur de skulle lösa det mitt i all sorg fick alla deras vänner att allvarligt fundera på varför de inte hade gift sig. Barnet får en överförmyndare som bestämmer vad som får och inte får göras och där har man som förälder inte så lätt att få vara med och bestämma.

Och så blir mina vänner förvånade när jag säger att det inte kommer bli några barn innan det finns ring på fingret. "Gud så gammalmodigt, varför då? Vi har inte tänkt gifta oss!"

Suck...
 
Sv: Gifta sig?

Nej. Men tillräckligt bra för att funka om man inte vill gifta sig.

Nja skulle jag vilja säga. Jag lyssnar väldigt mycket på P1 när jag kör. Där finns bland annat ett program som heter Plånboken. En vanlig fråga som brukar komma upp då och då är just det där med att gifta sig eller inte. Råd nr ett från deras experter är alltid om man har barn är att gifta sig.

Tydligen har det blivit en populär myt att testamente fungerar nästan lika bra som ett giftermål. Vill man slippa onödiga problem skall man gifta sig.
 
Sv: Gifta sig?

Jag håller med! Vi fick en genomgång av en jurist för att skriva samboavtal. Det slutade med att vi gifte oss eftersom det var det absolut bästa och enklaste.

När man hör vad som kan hända blir man mörkrädd. En kompis står numera på bar backe. När kärleken tog slut drog sambon, alla hans inkomster fanns undanstoppade någonstans och hon hade inget sparat (hennes pengar gick till att handla mat). Hade hon varit gift hade hon haft rätt till en del av hans inkomster - hon jobbade deltid, var hemma med barnen - han jobbade och tjänade pengar.
 
Sv: Gifta sig?

En grej att tänka på är ju att andra länder har olika syn på samboskap. Om ni någon gång får chansen att bo och jobba utomlands kan det vara viktigt (nödvändigt!) att vara gifta, både ur kulturell synpunkt och laglig. Dessutom kan det vara tjorvigt att få visum till en icke-gift partner. Jag har vänner som gifte sig när den ena fick jobb i Malaysia, till exempel: det var enda sättet att kunna få ta med partnern på lagligt vis.
 
Sv: Gifta sig?

KL
Jag säger som min kompis.
Herregud - folk är rädda för att gifta sig för att det är ett åtagande. Men skaffa barn tillsammans - det går bra.
Vilket åtagande av dessa två går INTE att "säga upp"?
 
Sv: Gifta sig?

Jag kommer aldrig att gifta mig (finns ingen anledning) men jag skulle ALDRIG acceptera att ha barn med någon utan att vara gift just pga det juridiska. Har sett så mycket elände när folk separerat med barn när de inte varit gifta, för att inte prata om när den ena partnern dör.

Kan också säga att jag är tacksam för att mina föräldrar aldrig gifte sig med tanke på min nuvarande situation (pappa död, mamma svårt dement på sjukhem). Jag ärver allt men givetvis kommer min mor aldrig att sakna något (kan tillägga att pappa ägde huset innan de blev ihop och betalat allt på det). Det är bara det att allt blev betydligt enklare.

Om man inte gifter sig, se iaf till att skriva testamente. Jag kommer att göra det just för att inte skapa en massa krångel när jag går bort.
 
Sv: Gifta sig?

Ja för barnet är det oftast ingen nackdel. Lagen är ju utformad för att ge barnen ett bra skydd. Däremot kan det bli väldigt jobbigt för partnern och i slutändan då även drabba barnen.

Men som barn (speciellt om man är myndig ensambarn) behöver man inte oroa sig om ens föräldrar är gifta eller inte.
 
Sv: Gifta sig?

Gifta sig är underbart! Romantiskt och mysigt, fira sin kärlek med släkt och vänner. Sen gillar jag känslan av att vara gift, vara fru och ha en man.
Barn har vi inte och bodde i hyresrätt när vi gifte oss. Vi bor nu i hus och har allt gemensamt, allt mitt är ditt helt enkelt, inga konstigheter och inget tjaffs.

Jag håller med!
Att gifta sig är ett fint statement, tycker jag, och relationen blir liksom mer jämlik.

Och såklart, den praktiska och juridiska aspekten som många andra har tagit upp. Superviktig!
 
Sv: Gifta sig?

Det här är lite offtopic, men man behöver inte komma längre än till Malta för att man inser hur mycket man tjänar på att vara gift. Jag som sambo har ingen chans alls att få sjuvård etc när jag inte jobbar och betalar skatt här om jag är utskriven ur den svenska försäkringskassan.

Barnen får från april gratis barnomsorg enligt ett skatteförslag, det förutsätter dock att föräldrarna är gifta.

Dessutom har man betydligt mycket lägre skatt från gift, tror maxskatten blir 20 % eller något. Här är det en förutsättning att gifta sig om man har barn.
 
Sv: Gifta sig?

kl

Jag rekommenderar starkt att ta kontakt med jurist så att allt som ska skrivas skrivs på ett juridiskt oantastligt sätt, om man nu inte vill gifta sig. I vissa sammanhang går det helt enkelt inte att skriva avtal som täcker de situationer som kan tänkas uppkomma. Och även om det går kan det vara superkrångligt! Gifta sig går snabbt och enkelt och jag förstår inte varför det ska vara något negativt med det, när man ändå bestämt sig för att leva ihop och ha barn.

Har man barn bör man ta lärdom av det Ninninur skriver lite högre upp, innan det är för sent.

Jag tror att många som är mot äktenskap tänker romantiskt istället för iskallt juridiskt :) Även om man är aktiv "antiromantiker".

Jag tyckte att det var mycket mer fint att vara sambo och tristtråkigt, romantiskt (negativt ord tyckte jag) och puttenuttigt med äktenskap ända tills jag läste 10 poäng handelsrätt när jag var 21. (hade varken sambo eller pojkvän just då men man har ju idéer)

Allt vändes direkt på 40 minuters föreläsning och man häpnade. Konstaterade att jag ska inte äga en pinal och definitivt aldrig ha ett barn tillsammans med någon jag inte är gift med. Dessutom bleknade jag över att vanlig hederlig nödvändig överlevnadsjuridik inte lärdes ut i gymnasiet. (men barnkunskap och hemkunskap har de minsann på högstadiet.)

Äktenskap är helt enkelt en iskall juridisk paketlösning för att leva ihop med någon på lång sikt. Om man hatar romantik kan man till och med bestämma sig för att det är en gammal affärslösning som ibland förr.

(Och ja det är praktiskt att ha ett "äktenskap" så att myndigheterna vet vad de ska "tro" tänk om alla dessa arvsrätter slog till om Lisa och Lotta skrev sig på samma adress. Staten vet ju inte om de är stadigvarande ihop eller inte.)
 
Senast ändrad:
Sv: Gifta sig?

*delvis kl*
Jag hade liknande åsikter tidigare (20-25 ungefär), men har insett att jag vill gifta mig, men huvudsakligen pga det juridiska. Man kan försöka skydda sig genom testamente, samboavtal samt samägandeavtal, men när man väl skaffar barn så blir livet mycket, mycket lättare vid skilsmässa och dödsfall, om man har ingått äktenskap.

För min del så hade det lika gärna kunna ha gjorts sedan något år tillbaka (partner sedan 8 år), men sambon vill ha en mindre tillställning åtminstone, och vill väl även gifta sig av fler skäl än det juridiska. Ninnururs exempel ovanför i tråden är tyvärr ett väldigt tydligt exempel på varför man borde gifta sig, och inget jag själv hade vågat riskera i framtiden.
 
Sv: Gifta sig?

kl

Har haft samma tankar som TS i bakhuvudet, och hört allt som ofta att vi "borde" gifta oss, just pga alla anledningar som flera skriver här.
Men liksom aldrig tagit tag i tankarna riktigt, utan bara låtit det bero.

Vi har nu varit sambos i 16 år och har ett barn tillsammans. Ju längre tiden gått ju mer ointressant har det känts att gifta oss, vi har aldrig varit det romantiska paret och skulle känna oss mkt obekväma med ett bröllop.
Dock måste jag nu börja läsa på lite mer, och OM det är fler fördelar än nackdelar så kanske jag ändå ska fria och sen kan vi ju gifta oss privat på nästa utlandssemester eller så.... :p Vill inte ha en massa gäster och tal och likande, hu....

Mamma och pappa gifte sig när jag var 8 år och det var borgerligt bara vi tre och sedan pizza på stan! Helt i min smak :D
 

Liknande trådar

Relationer Bakgrund: Tillsammans 12 år Gifta 9 år Två barn (4 år + 16 mån) Hus Vi har sedan några år tillbaka (4-5 år) haft mycket konflikter och...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
15 356
Relationer Hej, jag är helt ny på forumet som jag hittade av en slump. Verkar vara en trevlig stämning med ärliga människor. I försök om att hålla...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
21 457
Senast: Inte_Ung
·
L
  • Artikel
Dagbok Dethär kanske låter konstigt efter som att iprincip alla vet att jag har försökt att ta själv mord flera gånger. Men jag är SKIT RÄDD...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 372
Senast: cirkus
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 881
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp