giftiga växter?

Mammadutt

Trådstartare
Någon som vet om någon av mina blommor är giftiga, jag har följande....

Paradisträd
svärmorstunga
garderobsblomma
och så kommer jag självklart inte på namnet på de sista...
små palmer typ, yuccaliknande fast smalare med smala långa blad som hänger ner från förgreningarna.... aschhh..... :smirk:
 
Svärmorstunga är giftig.
Enligt min vet. är den inte dödlig, men kissen kan må rejält illa om den skulle knapra i sig av den.

// Anna
 
Paradisträd är i alla fall inte giftig, vad jag vet.
Den sista lät som en kantdracena, och inga dracenor är giftiga. Dom är mina favvoväxter! :banana:
 
Hittade en sida på engelska med många giftiga växter. Ska försöka hitta en svensk, men du kan väl titta på den här tills dess.
Giftiga Växter
 
åhhh nej det är min favoritblomma :cry: finns det något man kan sätta på blommorna så inte katten får för sig att äta på den? Jag vill ogärna göra mig av med min favoritblomma :cry: Annars får jag sova med blomman närmsta 4 veckorna tills kissen hämtas haha :D
 
Sådär. Nu har jag hittat ett par listor över giftiga växter på svenska.
Giftigt 1
Giftigt 2 (från agria.se)
Jag hade en länk bland mina favoriter från tidigare, men den sidan fanns visst inte längre. Den sidan var ganska utförlig, inte lika utförlig som den engelska sidan ovan, men bättre än de svenska jag hittade nu.
 
Antar att du har Dracena, dom ska gå bra, däremot är Yuccan giftig i saften.
Den jag sörjer mest är murgröna som numera bara finns här i plastversion.
 
Oj, är murgröna giftig? Jag som tänkte ha det på balkongen i sommar. Fast då kommer den iofs sitta på ett ganska otillgängligt ställe.
Yuccapalm har jag också, men den är det ingen som tuggar på. De enda växter som ligger risigt till är de med gräsliknande blad: Kantdracena, ampellilja (som också är till för att de ska få tugga på) och en bergspalm. Kraftiga dracenor, paradisträd och blommande blommor är inte intressant. Eller jo, Isis brukar äta upp dom vissna blommorna på St:paula och pelargonerna. :D
 
Oj, jag såg att spansk peppar också är giftig, en sån har jag på köksbordet. Jag trodde inte den var giftig, frukterna är ju tom ätliga... :confused: Jaja, det är ingen som äter på den i alla fall.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 126
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 102
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 610
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp