Gitarr-tråden

Cafer

Trådstartare
Hej! Tänkte att här skulle vi som tycker om att spela gitarr eller vill lära sig spela gitarr kan samlas och nätverka alternativt komma med tips och annat. Om du är deprimerad så kan jag verkligen rekommendera att nörda ner dig i gitarrträsket, det finns inget bättre när man behöver något kul att fokusera på.
Tänker att det ska vara lättsamt så klart.

Tips på nybörjargitarr är Yamaha FG800. Det finns fler varianter i serien, jag har en FG830 och den tycker jag bra om.
 
Jag, som är ekonomiskt lagd :D, tycker den är lite dyr och tipsar om Richwood. De har riktigt trevliga stålsträngade med mic för ca. 2500.
 
Jag, som är ekonomiskt lagd :D, tycker den är lite dyr och tipsar om Richwood. De har riktigt trevliga stålsträngade med mic för ca. 2500.

Ooh, kul med svar! Lät ju prisvärt, kan man använda vanliga brukshögtalare eller lär man ha förstärkare á la elgitarr?
Spelat länge?
 
Vad brukar ni spela? Jag är självlärd och inte så bra. Jag har inget musikintresse precis utan spelar låtar jag känner igen. Just nu feels like home, det gåtfulla folket, gabriellas sång, i wish you were gay,...

Eftersom jag inte är så musikintresserad brukar jag kika på topplistor och sen på tabs, men det är ibland klurigt att lära sig både själva låten och ackorden.
 
Ooh, kul med svar! Lät ju prisvärt, kan man använda vanliga brukshögtalare eller lär man ha förstärkare á la elgitarr?
Spelat länge?
Det bästa är ju en förstärkare gjord för akustisk gitarr. De till elgitarr brukar inte låta riktigt rätt.
Jag spelar synnerligen mediokert. Men jag är sambo med en som glömt mer om gitarrer än de flesta lär sig på en livstid. Den galenskapen smittar en hel del. :cautious:

Jag älskar gitarrister som man genast hör vem det är. Brian May är en husgud här.
 
Jag försökte länge lära mig spela gitarr som tonåring/ungdom, men gav till slut upp. Mitt största problem var (är) att jag har små händer med korta fingrar, det blir väldigt svårt att utföra visa ackord samt att smidigt hoppa mellan olika ackord, mina fingrar når liksom inte.
Har det senaste funderat på att börja med ukulele istället, någon som spelar det och har tips? Borde väl i alla fall vara enklare för småhänta?
 
Vad brukar ni spela? Jag är självlärd och inte så bra. Jag har inget musikintresse precis utan spelar låtar jag känner igen. Just nu feels like home, det gåtfulla folket, gabriellas sång, i wish you were gay,...

Eftersom jag inte är så musikintresserad brukar jag kika på topplistor och sen på tabs, men det är ibland klurigt att lära sig både själva låten och ackorden.

Jag är självlärd jag med och fokuserar nog mest på att öva ett moment i taget. Gabriellas sång är ju vacker, den lär jag kolla upp ackorden till :) Fix you med Coldplay är ju relativt enkel, bortsett från något skumt ackord man behöver ha leder som en tvååring för att sätta men jag spelar G'et längre istället.
Om I wish you were gay är en spin-off på wish you were here så kanske jag kan tillgodoräkna med den med ;) Annars finns det en rätt bra tutorial på youtube för att fingerspela Av längtan till dig, slagit ihjäl många timmar på den.

Det bästa är ju en förstärkare gjord för akustisk gitarr. De till elgitarr brukar inte låta riktigt rätt.
Jag spelar synnerligen mediokert. Men jag är sambo med en som glömt mer om gitarrer än de flesta lär sig på en livstid. Den galenskapen smittar en hel del. :cautious:

Jag älskar gitarrister som man genast hör vem det är. Brian May är en husgud här.

Alright, good to know :)
Perfekt att ha en lärare i hemmet ju, brukar ni spela något ihop?
 
Jag försökte länge lära mig spela gitarr som tonåring/ungdom, men gav till slut upp. Mitt största problem var (är) att jag har små händer med korta fingrar, det blir väldigt svårt att utföra visa ackord samt att smidigt hoppa mellan olika ackord, mina fingrar når liksom inte.
Har det senaste funderat på att börja med ukulele istället, någon som spelar det och har tips? Borde väl i alla fall vara enklare för småhänta?

Kan man spela med fötterna så kan man lära sig spela med korta fingrar 👼
Nu vet jag förstås inte hur dina händer ser ut, men jag tror de flesta som försöker lära sig spela behöver komma förbi det största hindret och det är tron att man inte är fysiskt bestyckad för att kunna spela. När jag såg en tant som var dögammal, verkligen 'ena foten i kistan'-gammal, sitta och lira små grodorna med barré-ackord och allt möjligt med sina knotiga små skelettfingrar. Då insåg jag att det var dags för mig att sluta gnälla om att det är svårt att ta ett F-ackord :p Men många tankar hade vid det laget passerat om att mitt långfinger inte hade rätt form osv, men ihärdighet gav resultat så klart, tog nog 2-3 månader att överhuvudtaget kunna få till ett F som inte låter falskt. Att byta snabbt till ett F var en helt annan historia på en helt annan tidsaxel... Ibland står det stilla ett bra tag, sen händer något och ramlar på plats och så kommer nästa hinder.
You can do it!
 
Jag är självlärd jag med och fokuserar nog mest på att öva ett moment i taget. Gabriellas sång är ju vacker, den lär jag kolla upp ackorden till :) Fix you med Coldplay är ju relativt enkel, bortsett från något skumt ackord man behöver ha leder som en tvååring för att sätta men jag spelar G'et längre istället.
Om I wish you were gay är en spin-off på wish you were here så kanske jag kan tillgodoräkna med den med ;) Annars finns det en rätt bra tutorial på youtube för att fingerspela Av längtan till dig, slagit ihjäl många timmar på den.



Alright, good to know :)
Perfekt att ha en lärare i hemmet ju, brukar ni spela något ihop?
Med Billie Eilish, tror det stavas så.
På temat Den vackraste kan jag rekommendera Kärleken är, den är lätt!
Var hittar du ackord? Jag har appen Tabs 😊
 
Oh vilken rolig tråd. Hemma under sängen ligger en av 138 Levin med solid kropp. En slide. Det är en av mina omöjliga drömmar att en gång lira på den.
 
Kul med musiktråd! Jag har spelat gitarr rätt länge och har ett par klassiska nylonsträngade, ett par stålsträngade och ett par elgitarrer. Fast gitarrandet är mest till husbehov, sedan många år spelar jag mest bas när det gruppmusiceras.
 
Med Billie Eilish, tror det stavas så.
På temat Den vackraste kan jag rekommendera Kärleken är, den är lätt!
Var hittar du ackord? Jag har appen Tabs 😊

Förlåt men jag skulle inte kalla någon låt med barré-ackord lätt, men det säger nog mer om min nivå iof ;) https://tabs.ultimate-guitar.com/tab/jill_johnson/karleken_ar_chords_1083271

Jag använder också tabs, det är ultimate guitar som står bakom den va om vi nu tänker på samma? De har tveklöst störst utbud av de sidor jag sett hittills.
Hur hittar man folk att spela med/öva med? Måste jag aktivera mitt jädrans facebook-konto igen kanske? Tips mottages tacksamt.
 
Kul med musiktråd! Jag har spelat gitarr rätt länge och har ett par klassiska nylonsträngade, ett par stålsträngade och ett par elgitarrer. Fast gitarrandet är mest till husbehov, sedan många år spelar jag mest bas när det gruppmusiceras.

Jag som är relativt obevandrad inom gitarrvärlden, skulle du kunna förklara varför man vill ha en nylonsträngad före en stålsträngad? Om man bortser från att nylon är snällare mot fingrarna. Inte meningen att kritisera nylon, jag är bara nyfiken på vilken funktion de fyller. Passar nylon bättre för vissa låtar t.ex.?
 
Jag som är relativt obevandrad inom gitarrvärlden, skulle du kunna förklara varför man vill ha en nylonsträngad före en stålsträngad? Om man bortser från att nylon är snällare mot fingrarna. Inte meningen att kritisera nylon, jag är bara nyfiken på vilken funktion de fyller. Passar nylon bättre för vissa låtar t.ex.?
Annat sound, annan klang helt enkelt. Litet som klarinett vs saxofon t ex. ;)
(Och nylon spelas oftast med fingrar/naglar, stål oftast med plektrum.)
 
Annat sound, annan klang helt enkelt. Litet som klarinett vs saxofon t ex. ;)
(Och nylon spelas oftast med fingrar/naglar, stål oftast med plektrum.)

Antar att det är en sån där grej man lär prova sig fram till. Jag läste mig till att stål var bättre och valde därför att hoppa på det direkt men det är klart att nylon har sin funktion. Hörde en variant av Jag vill ha en egen måne på youtube där det spelades med en nylonsträngad gitarr och jag kunde verkligen inte få till samma pluckiga ljud med min stålsträngade.
 
Antar att det är en sån där grej man lär prova sig fram till. Jag läste mig till att stål var bättre och valde därför att hoppa på det direkt men det är klart att nylon har sin funktion. Hörde en variant av Jag vill ha en egen måne på youtube där det spelades med en nylonsträngad gitarr och jag kunde verkligen inte få till samma pluckiga ljud med min stålsträngade.
Min nylon var sjukt brötig. Jag testade att byta strängar, det hjälpte inte. Sen testade jag en kompis som jag älskade, den gav ett mycket mjukare ljud. Jag kan inte spela med plektrum alls.
 
Önskar lite låttips! Har en ganska ny men väldigt kär vän som fyller år och ska ha en fest. Skulle en vilja spela och sjunga en passande låt (om jag vågar) och önskar lite tips. Vi HR som sagt inte känt varandra så länge så vi har inte direkt gemensamma minnen,.
 
Önskar lite låttips! Har en ganska ny men väldigt kär vän som fyller år och ska ha en fest. Skulle en vilja spela och sjunga en passande låt (om jag vågar) och önskar lite tips. Vi HR som sagt inte känt varandra så länge så vi har inte direkt gemensamma minnen,.


Varför inte någon variant av en födelsedagslåt helt enkelt? Ja må hen leva, lite upp-spicad med fingerspel?
 

Liknande trådar

Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 326
Senast: MiaMia
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 935
Senast: zassoo
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 130
Senast: Fruentimber
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 706
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp