Gjordar med resår vad är bäst??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare PAU
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 136
P

PAU

Hej jag undrar vad som är bäst ska man ha resår i gjorden eller inte vad är bäst för hästen??

Mitt sto får gärna lite sadelgjordtvång hon spänner sig och slappnar inte av från man har gått några meter (hon har inte ryggproblem är röntgad m´m)

Har provat ut en ny amerigo och köpte då till gjorden som inte har resår?? Glömde att fråga vad som är bäst har resår i mitt gjord till hoppsadlen. Vad säger ni??

Sv: Gjordar med resår vad är bäst??

Resår är väl bra, om man vet hur hårt man spänner.
jag spänner det absolut minsta jag kan, och hoppar alltid upp från något för att skona allt inblandat.

Hur vet man att hästen har sadelgjordstvång? vad är er definition?

Jag har jobbat bort "det" på en medryttarhäst jag red. Hon bets o sparkade så fort hon hörde sadelgjorden. Skönt att det är borta, speciellt eftersom det är småungar som sköter henne nu.

jag är inte så förtjust i resår - det är smidigt för en själv när man ska knäppa sadelgjorden, men sen kan man ju i princip bara dra och dra och dra - svårt att bedöma hur hårt man egentligen sitter och spänner.... gillar "vanlig" gjord bättre.

Men när man spänner sadelgjorden Och när man har spänt klart och känner efter med handen ska det ju kännas som den sitter stadigt, precis som en gjord utan resår gör.
Att böja sej ner för att kolla detta kan väl inte vara så jobbigt? Därför ska man ju inte behöva "överspänna" en resårgjord..Man spänner ju så mycket som behövs. Oavsett resårer.
Man behöver ju inte dra för allt vad man är värd när man spänner sadelgjorden. Sitter den stadigt är det väl onödigt "att dra lite till", för sakens skull??

Jag gillar resår bättre. Det blir inte lika stumt mot hästen när man spänner den, eller när man rider!

håller med, och hoppas att budskapet går fram.
jag har tyvärr sett motsatsen, många spänner alldeles för hårt.

/jenny

Anledningen till att man har resår på sadelgjorden är inte att det ska bli lättare att spänna utan för att hästen ska kunna andas lättare vid hård ansträngning. Därför har man ofta gjordar med resår vid fälttävlan.
Men man får passa så man inte spänner för hårt, om bara ena sidan har resår ska den sitta på den sidan av sadlen där man inte spänner... hoppas det inte blev krångligt :crazy:

Det kan nog vara bra att ha en resårgjord på häst med sadeltvång för då (om man inte har dragit åt för hårt) kan hästen spänna och blåsa upp sig utan att gjorden drar åt mer.

då undviker man tyvärr bara sin egen olägenhet att inte kunna spänna som fanken..

Jobba bort sadelgjordstvånget och kolla över all utrustning.. gör sadling till en positiv grej.
Heta tips för en gladare tid tillsammans i stallet.

hmm... jag säger inte att jag inte orkar böja mig ner..... jag säger att med resår gjord så känns det lättare som att man behöver spänna lite till. och lite till. Det var just det som var min synpunkt - att man inte ska behöva dra lite till och lite till. men med en resår gjord kan det KÄNNAS som om "lite till" kanske skulle behövas, osv.
Men det är en smaksak, inget att bli uppeldad över, det var bara en synpunkt :) Jag använder inte resår gjord av ovan anledningar. Och jag böjer mig ner och kollar ordinarie gjord det kan jag garantera:) jag är ganska hästvan och hästvettig och undanber mig sarkasm....

Senast ändrad:

om hästen får tvång när du spänner fast sadeln-varför spänna? Sätt bara gjorden precis så att sadeln inte kan glida runt utan att för den saken skull ta i för kung och fosterland. Jag sätter alltid gjorden precis på yttersta hålet när jag sadlar, sen pänner jag efter jag har tränsat ytterligare ett hål och sedan lite till innan jag sitter upp och sen igen när jag skrittat lite. Då spelar det ingen roll huruvida man har har reså eller inte, man tar lite i taget helt enkelt. Kan ju tillägga att ingen av mina hästar lägger öronen när man kommer mad sadeln...

har man väl kommit upp i sadeln ska man inte spänna mer om man har resår.
Möjligtvis ett hål till vid en stum gjord.
Men hela grejen med resår är ju att gjorden/sadeln ska sitta bra och tillåta bra andning.
Jag kan nog spänna ca 5 hål till efter att jag egentligen är nöjd, men det skulle ju plåga ihjäl min häst.
Resårgjord är en bra uppfinning, men kanske en bruksanvisning skulle följa med :) ?

Fiorano skrev:
om hästen får tvång när du spänner fast sadeln-varför spänna? Sätt bara gjorden precis så att sadeln inte kan glida runt utan att för den saken skull ta i för kung och fosterland. Jag sätter alltid gjorden precis på yttersta hålet när jag sadlar, sen pänner jag efter jag har tränsat ytterligare ett hål och sedan lite till innan jag sitter upp och sen igen när jag skrittat lite. Då spelar det ingen roll huruvida man har har reså eller inte, man tar lite i taget helt enkelt. Kan ju tillägga att ingen av mina hästar lägger öronen när man kommer mad sadeln...

jag kan lägga till att jag brukar massera magen lite innan och medans jag kommer med sadeln hos en häst som spänner sig och har dålig erfarenhet av sadlar eller elaka människor. I övrigt följer jag alltid "ditt" schema!
/jenny

mackan skrev:
hmm... jag säger inte att jag inte orkar böja mig ner..... jag säger att med resår gjord så känns det lättare som att man behöver spänna lite till. och lite till. Det var just det som var min synpunkt - att man inte ska behöva dra lite till och lite till. men med en resår gjord kan det KÄNNAS som om "lite till" kanske skulle behövas, osv.
Men det är en smaksak, inget att bli uppeldad över, det var bara en synpunkt :) Jag använder inte resår gjord av ovan anledningar. Och jag böjer mig ner och kollar ordinarie gjord det kan jag garantera:) jag är ganska hästvan och hästvettig och undanber mig sarkasm....

Det var inte så jag menade!INget påhopp mot dej!

Men det ska ju egentligen inte vara nån skillnad mellan att spänna en resårgjord mot en stumgjord. Det är ju det jag vill ha fram.
Bara för det råkar vara lite elastik så sitter det ju ändå!
Man spänner ju så mycket så det sitter stadigt vare sej man har resår eller ej.

Sadelgjordstvång sitter inte i själva gjorden, det sitter ofta i huvudet, så det spelar nog ingen större roll om du använder en gjord utan resår.

kryptisk skrev:
Sadelgjordstvång sitter inte i själva gjorden, det sitter ofta i huvudet, så det spelar nog ingen större roll om du använder en gjord utan resår.

Och de flesta hästar med sadeltvång blir bättre av en resårgjord.

Jag har en sadelgjord med resår på ena sidan å vanligt på andra sidan. Har då resår på den sidan där jag inte spänner. fungerar utmärkt! spänner vart efter jag rider då hon "blåser in sig" men ej för hårt...

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 653
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 325
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 425
Senast: Edla
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 705

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?

Hästrelaterat

Tillbaka