gjordar som hindrar att dom rullar över

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Uddatyp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 987
U

Uddatyp

vad är de för gjordar man kan ha för att dom inte ska rulla över och fastna i boxen?
min häst rullar sej gärna och har lätt för att rulla runt så är lite orolig att han ska fastna.

han måste ju kunna ligga på sidan utan problem..
finns de speciella sånna eller nåt?

Sv: gjordar som hindrar att dom rullar över

Jodå det finns sk överrullningsgjordar, det är som en "Båge" emellan två bossor på ryggen. Han kan utan problem ligga på sidan. Jag vet tyvärr inte vart de säljs men kanske någon annan kan svara. hhmmm vid närmare eftertanke så kanske någon annan kan förklara bättre än mig också.../Lisis

okej...låter bra...måste man bara hitta de o köpa någonstans med.
nånstans borde de ju finnas.

Om hästen inte har en historik av att rulla fast skulle JAG inte köpa en överrullningsgjord. För hur man än beter sig så KOMMER gjorden att skapa ett tryck när de ligger ner, och även om det inte är väldigt obehagligt så är det klart trevligare utan.

Båda mina rullar sig också i boxen, varje natt. Valacken har två ggr under 7 år rullat fast, stoet hade en tendens att rulla fast som liten, hände 5 - 6 ggr, men lärde sig sen och har inte rullat fast de senaste 2 åren (hon är 3 år nu)

Alltså, jag måste fråga, exakt hur går det till när en häst rullar fast? Hur fastnar dem?
Har aldrig varit med om det.

De rullar in till väggen och fastnar där och kan inte rulla tillbaka igen. De rullar mot väggen och hamnar i ett läge så benen är i luften mot väggen sen får de ingen kraft att rulla över igen. Kan då kvävas av sina inälvor som tynger ner på lungorna när de ligger på rygg och rullat fast tex över natten och ingen märker det.

eller så får de panik och börjar slå med huvudet (en som var inhyrd hos oss fjorde det.. blod överallt.. *burr*

är åxå intresserad av att köpa en gjord då min pålle är "känd" för att rulla fast...

Jag håller nog med Alexandra, har hästen inte visat tendenser att rulla fast så finns det inte så mycket att oroa sig för.

De allra flesta hästar rullar sig, mer eller mindre, och de flesta är nog intelligenta nog att inte lägga sig mot väggen.

Liknande trådar

Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 334
Senast: Bison
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 523
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 933
Senast: 13579vas
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka