Bukefalos 28 år!

Glansig päls

Sv: Glansig päls

Supergladis
Kan man duscha hästen när det är så kallt? :crazy: :smirk:


Ööööh! Ja det kan man göra. Men du kanske inte spolar bort svetten när du ridit?

Jag gör som de flesta andra låter hästen torka med täcke inne i stallet. Pälsen är kort så hästen torkar fort.

Har du varit i ett travstall nån gång på vintern?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Glansig päls

Att pälsen ser ut som den gör är nog för att de jag hyr hästen ifrån har 130 andra hästar att ta hand om och hinner därför inte rykta speciellt noga, sedan får de nog inte "privathäst"-foder heller...
De får väl lite havre och hö kanske...?
Men jag vill att "min ponny" ska vara vacker och att folk som tittar på honom ska bli imponerade, att uthyrarna ska bli nöjda när de får tillbaka honom igen.
Om jag ska lägga till b-vitamin och linfröolja, hur fort kan det gå?
Ska jag börja jätteförsiktigt med typ en droppe av det eller kan jag börja med en gång?
Tack så mycket för tipsen i alla fall!
/Fannyyy:D


du kan börja med rekommendearad dos som står på falskan direkt!
 
Sv: Glansig päls

man ska inte rykta för ofta eller för mkt. då kan man förstöra det naturliga fettet i huden och pälsen. men alltså hur ser pälsen ut? är den dammig för att den har rullat sig i hagen eller är den ojämn och "ruffsig"? långpäls?
 
Sv: Glansig päls

man ska inte rykta för ofta eller för mkt. då kan man förstöra det naturliga fettet i huden och pälsen. men alltså hur ser pälsen ut? är den dammig för att den har rullat sig i hagen eller är den ojämn och "ruffsig"? långpäls?

Ryktar ungefär 15 minuter varje dag...?:crazy:

Pälsen är ganska lång, han har typ "teddypäls". Men vi ska nog klippa honom snart då han svettas otroligt mycket!
Men han börjar få lite glans efter rykten. Han är liksom inte ruffsig utan mer lurvig!
 
Sv: Glansig päls

Ööööh! Ja det kan man göra. Men du kanske inte spolar bort svetten när du ridit?

Jag gör som de flesta andra låter hästen torka med täcke inne i stallet. Pälsen är kort så hästen torkar fort.

Har du varit i ett travstall nån gång på vintern?

Nej, jag skrittar omkring med honom tills han torkar hyfsat och sedan lägger jag på ett svettäcke en stund.
Har aldrig varit i ett travstall över huvud taget! :crazy: :)
Varför undrar du?
 
Sv: Glansig päls

Eller så kan du ge Linfrökaka (Linfröpellets) Samma effekt som Linfröoljan.. Man ger 1 dl om dagen. Finns säckar att köpa med detta. inte alls dyrt!
 
Sv: Glansig päls

Ryktar ungefär 15 minuter varje dag...?:crazy:

Pälsen är ganska lång, han har typ "teddypäls". Men vi ska nog klippa honom snart då han svettas otroligt mycket!
Men han börjar få lite glans efter rykten. Han är liksom inte ruffsig utan mer lurvig!

okej! det låter som mig :). många har skrivit att du ska rykta rykta och åter igen rykta. det var mest det jag reagerade på :)
 
Sv: Glansig päls

Okej!

Tack så mycket!

är linfrökaka dyrare/billgare än linfröolja?
 
Sv: Glansig päls

Nej, jag skrittar omkring med honom tills han torkar hyfsat och sedan lägger jag på ett svettäcke en stund. :)


Har aldrig varit i ett travstall över huvud taget! :crazy: :) Jag fick precis det svar jag trodde. :)

Varför undrar du?

Jo varför jag undrade är att travarna kommer in pissblöta av svett efter träning o det är inte mycket mer än att göra än att ducha av svetten. Har du hört? Travfolk duchar sina hästar mitt i vintern? Ingen har dött av det än.
 
Sv: Glansig päls

hej jag ger min häst 1 msk rapsolja i maten.. har gett henne det i 1 månad nu börja märka skillnad..

hoppas det går bra med hästen!
 
Sv: Glansig päls

skaffa ett bra shampo (jag kör med ett som har glansmedel i) och tvätta pållen släng sedan på ett fleecetäcke o låt han torka.
efter det tar du och tyktar igenom honom ordentligt sen är det bara att hålla efter vet hur svårt det kan vara med ulliga pållar men det funkar.
 
Sv: Glansig päls

Han har kommit, och är jättefin att rida och se på.
Däremot lite tjurig i spiltan (som han för tillfället står i men flyttar till box på onsdag :crazy: ).
Han sparakar lite med bakbenen och tigger som det värsta, men testar mig försås också lite grann, det är bara att säga till så slutar han efter en liten stund, ska ta lite bilder på honom så snart som möjligt! :D
Han verkar inte trivas så bra i spiltan heller så det blir säkert bättre när han kommer till boxen, men om han fortsätter byter vi nog ut honom mot en annan... :(
Hoppas inte han blir värre för han är verkligen superbra att rida! :smirk:
Lägger in bilder snart!
/Fannyyy :p

de är ingen fara de går över, min är likadan, väääääldigt bortskämd när han kan och nafsa å had esig om han inte fick någe. Men nu rör han en inte och funderar inte ens på att tigga.... jätte skönt är man bara konsekvent dvs inte ger någe godis osv... de ordnar sig!
Han fick mängder me äpplen undern den timme de tog när jag var där av deras personal.... han höll typ på å äta upp mig röck tag i alla som gick förbi på gången osv...
hur går de annars me han?
 
Sv: Glansig päls

aha kul! jag ger matolja till min de får han mycke finare av :idea:
kul med ny häst va är de för något va skadu göra me den och va kommer han från? lycka till!

Matolja innehåller b-vitamin, därför funkar det utmärkt att ge till hästar som har problem med pälsen eller vid pälsbyte
 
Sv: Glansig päls

hej.

jag rider vid ett privatstall där ägaren till stallet (och hästarna) en gång köpte en islandshäst. hon var vanvårdad , smal som jag vet inte vad och pälsen var allt annat än fin. Förutom massor med rykt gav vi henne linfrö och efter ett tag började pälsen bli finare. Det har gått två år sedan isisen kom till stallet och idag är hon uppmusklad och fin, och pälsen glänser underbart!:) lycka till med din häst!!
 
Sv: Glansig päls

Jo varför jag undrade är att travarna kommer in pissblöta av svett efter träning o det är inte mycket mer än att göra än att ducha av svetten. Har du hört? Travfolk duchar sina hästar mitt i vintern? Ingen har dött av det än.

Haha, nej, men jag undrar om det är bra. Om inte hästen tycker det är skönare att inte bli avduschad...
 
Sv: Glansig päls

Förlåt allihopa, men jag glömde kameran hemma!
Ska ta med den imon så får ni se före-bilder. Men jag har ju inte kommit så långt med min rykt och linfröolja! :D
Hoppas ni orkar vänta! :p
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 728
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 781
Senast: gloiredor
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 809
Senast: shia
·
Islandshäst Ny häst (och hästras efter alla år som inbiten dressyrhästägare) och nya frågor som uppstår, hoppas någon kan hjälpa mig med...
Svar
3
· Visningar
1 944
Senast: Silvery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp