Bukefalos 28 år!

Glansig päls

F

Fannyyy

Hej!
Jag får i veckan en foderhäst som jag tar hand om under vintern och ev. längre.
Ponnyn är jättefin att rida och go i boxen, men hans päls är inte den vackraste.
När han kommer vill jag genast sätta igång att fixa honom fin och glansig. Det mesta om pälsen vet jag, att rykt och åter rykt är det viktigaste. Men finns det några vitaminer, mineraler, foder? som kan hjälpa till att få pälsen len och glansig?
Hoppas någon kan hjälpa till i alla fall! :)
/Fannyyy
 
Sv: Glansig päls

först tycker ja att du ska gå till botten med varför pälsen ser ut som den gör? om det är tillfälligt så beror det ju förmodligen på pälssättningen som är igång för många nu.. sen när det gäller vitaminer så kan du börja med att ge lite extra B-vitamin, bra vid pälssättning etc. sen kan jag starkt rekommendera linfrö-olja, finns olika märken, jag ger alla mina hästar det kontinuerligt och de är jätteblanka i pälsen.. linfrö-oljan är bra för deras matsmältning också.. så det är ju säkert ett plus för en ponny! Lycka till!
 
Sv: Glansig päls

först tycker ja att du ska gå till botten med varför pälsen ser ut som den gör? om det är tillfälligt så beror det ju förmodligen på pälssättningen som är igång för många nu.. sen när det gäller vitaminer så kan du börja med att ge lite extra B-vitamin, bra vid pälssättning etc. sen kan jag starkt rekommendera linfrö-olja, finns olika märken, jag ger alla mina hästar det kontinuerligt och de är jätteblanka i pälsen.. linfrö-oljan är bra för deras matsmältning också.. så det är ju säkert ett plus för en ponny! Lycka till!

Att pälsen ser ut som den gör är nog för att de jag hyr hästen ifrån har 130 andra hästar att ta hand om och hinner därför inte rykta speciellt noga, sedan får de nog inte "privathäst"-foder heller...
De får väl lite havre och hö kanske...?
Men jag vill att "min ponny" ska vara vacker och att folk som tittar på honom ska bli imponerade, att uthyrarna ska bli nöjda när de får tillbaka honom igen.
Om jag ska lägga till b-vitamin och linfröolja, hur fort kan det gå?
Ska jag börja jätteförsiktigt med typ en droppe av det eller kan jag börja med en gång?
Tack så mycket för tipsen i alla fall!
/Fannyyy:D
 
Sv: Glansig päls

Börja med en ordentlig dusch med shampoo så är det lätt att hålla efter sen. Har du provat glansspray?
 
Sv: Glansig päls

Börja med en ordentlig dusch med shampoo så är det lätt att hålla efter sen. Har du provat glansspray?

tack så mycket!
Ja, jag har glansspray. Men hästen kommer inte förän någon gång i veckan men vill va förberedd! :D
Tack igen!
/Fannyyy:bump:
 
Sv: Glansig päls

Olja brukar vara bra att få en blank päls men kan ta en stund innan det märks. Gäller dock att välja olja efter vilka egenskaper man vill ha som tex till min blivande dam som absolut inte behöver mer aptit valde jag linfröolja. Vetegroddsoljan är bra men ökar aptit mm.
 
Sv: Glansig päls

Olja brukar vara bra att få en blank päls men kan ta en stund innan det märks. Gäller dock att välja olja efter vilka egenskaper man vill ha som tex till min blivande dam som absolut inte behöver mer aptit valde jag linfröolja. Vetegroddsoljan är bra men ökar aptit mm.

Tack!!:D
så linfröolja är bara bra för glansig päls?
/Fannyyy:)
 
Sv: Glansig päls

Det här är från en tillverkares hemsida:
Ett dagligt tillskott av linfröolja gör hårrem och man blank och lättskött.
Linfröolja har en positiv effekt på leder, hjärta/kärl, hud och hormonbalans.

Ett tips är att det är betydligt billigare att köpa i livsmedelsffären. Hööks tar 89 kr för en liter och willys tog 26kr för en halvliter (Zeta)
 
Sv: Glansig päls

Tack så mycket diny!

Det är verkligen snällt av dig att svara på mina frågor! :D
Tack igen!
/Fannyyy
 
Sv: Glansig päls

Tänk bara på att en del ponnyer har en pälskvalitet som är mer ullig än glansig. En sån ponny blir aldrig särskilt blank på vintern. Så det är inte nödvändigtvis något fel på vare sig rykt eller ponny om inte pälsen blir blank trots alla ansträngningar.
 
Sv: Glansig päls

Hej!

Ett tips kan vara att fodra med vitlökspulver, jag gör det själv till mina hästar och de är mycket fina i pälsen.
 
Sv: Glansig päls

Maria69 och Svea
Tack för tipsen!
Min ponny som kommer är en blandning av New Forest och en annan, och de har väl rätt tjock päls skulle jag tro?? :D
/Fanny
 
Sv: Glansig päls

aha kul! jag ger matolja till min de får han mycke finare av :idea:
kul med ny häst va är de för något va skadu göra me den och va kommer han från? lycka till!
 
Sv: Glansig päls

Glöm inte att man oftast ser på pälsen hur hästen mår (glansig hårrem= välmående häst och tvärtom), mår den bra, har den en balanserad foderstat? Kolla upp det innan du börjar med oljor och pälsglans.
Visserligen kan det ju vid den här årstiden vara pälssättningsproblem och då är ju B-vitaminer det bästa du kan ge den.
 
Sv: Glansig päls

bada honom och sen jäklar sätter du igång att rykta...tänk på at vinterpälsen kan ha kommit - på ponny brukar den bli lite ullig - inte lika blankt som på en klippt häst!
 
Sv: Glansig päls

Ahh, först ska jag ju kolla upp det mesta om honom!
Han är en korsning, New forest och någon annan som jag inte kommer ihåg :crazy: :d .
Han kommer ifråg Visingsö, där dom hyr ut hästar året runt. Om man är nöjd med hästen så får man köpa den om man vill, de köper själva in nya hela tiden :D .
Men det jag ska börja med är att rykta honom ordentligt!
Sedan kan man ju inte bara börja med linfröolja och b-vitaminer hux-flux (hehe, bra ord).
Utan det får väl bli när vi lärt känna varnadra lite grann, så jag vet hur hans mage fungerar och så, om han är lättfödd eller inte osv. :)
Tack så mycket!
 
Sv: Glansig päls

Jag ger både majsolja och linfröolja, men linfrönoljan är slut... majsoljan verkar hålla glansen upp alldeles utmärkt, eller så mår han bara så otroligt bra i min vård hehe.. ;)
:bump: :banana: :bump:


men som någon skrev, kolla verkligen upp var du köper oljan, priset skiljer drastiskt!!!
 
Sv: Glansig päls

Ok den kommer från Visingsö, då kan jag rekommendera o börja med ett träckprov o kolla upp så den är avmaskad, en pålle med mask kan du inte göra blank hur du än badar, ryktar eller häller i den litervis med olja o b-vitaminer.

En bekant till mig köpte häst därifrån för några år sedan o den var full i mask, det kom ut röda, vita, korta o långa efter avmaskning. Eftersom han har så mkt hästar kan det ju vara svårt att hålla markerna parasitfria.
 
Sv: Glansig päls

arabia
Han är avmaskad och så, så det ska nog inte vara några problem...:)
Men tack i alla fall! :bow:
/Fanny
 
Sv: Glansig päls

Jag ger både majsolja och linfröolja, men linfrönoljan är slut... majsoljan verkar hålla glansen upp alldeles utmärkt, eller så mår han bara så otroligt bra i min vård hehe.. ;)
:bump: :banana: :bump:


men som någon skrev, kolla verkligen upp var du köper oljan, priset skiljer drastiskt!!!

Haha!
Ja, din häst mår säkert jättebra! :D:D
:banana: :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 733
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 783
Senast: gloiredor
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 815
Senast: shia
·
Islandshäst Ny häst (och hästras efter alla år som inbiten dressyrhästägare) och nya frågor som uppstår, hoppas någon kan hjälpa mig med...
Svar
3
· Visningar
1 952
Senast: Silvery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp