Sv: Glansiga pållar
Hur ofta duschar ni era hästar? Vad har ni för schampo och pälsglans? Hur noga är ni med att era hästar ska vara spegelblanka och se välborstade ut, och hur gör ni för att hålla dem fina?
En gång om året när pållen ska på Riskutsällning. Mammas 16 åring som vi haft hela livet är nog bara tvättad en gång... Om ens det blev av?
Bara haft en flaska i alla år, dock håller den på att ta slut. Renons heter det o är väldigt drygt o lätt att skölja ur (viktigt tycker jag!). Pälsglans i svansen så gott som varje dag för att inte slita på svansen. Carr & Day & Martin.
Välborstade när de ska tränas - självklart! Men det innebär mjuk gummiskrapa först o sedan mjuk viska. Då blir de rena. Ryktar typ bara på sommaren innan tävling. Borde väl eg för massagens skull

Svampar av med vatten på sommaren där de blivit svettiga men har inte varmt vatten i stallet så spolar def inte!
Spegelblanka? Har ALDRIG haft en raggig/matt/stövig häst o det har stått ett gäng här genom åren. Ingen har badats mer än som jag skrev, ingen har ryktats mer. Konsten hos oss är: Balanserad bra foderstat (viktigast!), tillräckligt med strö - har aldrig haft en kissfläck på ngn häst oavsett spån/halm, bajsfläck om de lagt sig i bajs efter att vi tagit ut sista bajshögarna (görs så fort det blir ngn) efter släckning, bra utevistelse/skydd/täcke - våra är ute i tre omgångar i har regn o vinskydd så de kan gå utan täcke utan att frysa det minsta hela vintern samt att hästen trivs med sin tillvaro och är harmonisk.
En kul grej. Unghästen (2,5) o mamma var på inkörningsträning i söndags. Tränaren samt ngra kurdeltagare mer eller mindre "hånade" henne för att hon hade använt så mkt pälsglans på hästen. *host harkel* Hon hade i SVANSEN, inte en fläck på den hästen har någonsin fått pälsglans på sig. Hon hade borstat av honom som vanligt på morgonen bara. Han går o täckad men får ingen vidare päls (vilket typ ingen av alla mina tidigare hårbollar till ponnyer haft) och är "spegelblank", mjuk, len och REN i pälsen, inte fet o äcklig. Han borstas ändå bara på helgerna vanligtvis...