Glansiga pållar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tican
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 3 887
Sv: Glansiga pållar

På sommaren duschar jag min häst närstan varje dag. Det bästa hon vet är att bli spolad och sen gå ut i hagen och rulla sig och sen bli spolad igen! :D
Nu på vintern tvättar jag bara benen + svansen. I nödfall tar jag hela kroppen. Men hon har ju täcke hela tiden så hon blir inte så smutsig...

tvättar med schampoo nästan varje gång jag tävlar om det behövs, men under den täckade perioden av året är dom ju rena ändå, då brukar jag bara tvätta svansen. annars spolar bara jag när dom blivit riktigt svettiga under träning.
ryktar nästan varje dag, och som andra sa; mår dom bra och får rätt foder blir dom ju fina och blanka i pälsen.
brukar nästan alltid få kommentarer att mina är så blanka! :)

bildbevis :p :
JNENKMFQRQLRI8.jpg

JRJOGSCRCONOO.jpg

jag spolar alltid av hästen om den blivit svettig under ridturen...
och rykta gör jag varje dag i ca 20 min.... ibland ngt kortare tid:angel:

(kanske inte om det är 20 minus ute... men då å andra sidan tränar jag kanske inte så hårt just den dagen....)

jag spolar av hästen trots att jag skrittar till den är torr. (det kan ju vara relativt kort stund då dom är klippta året runt)
finns inget äkligare än lukten av gammal svett....

schamponerar möjligen innan tävling eller nån gång per år på den egna hästen.

använder inte pälsgland på pälsen, bara i svansen!!

Min "gammel-häst" duschar med schampo ungefär en gång om året :D

Tvättar av när det behövs, men det är sällan jag använder vatten.

Pälsglans till man och svans, för att det ska gå att reda ut :)

ja har aldrig duchat min häst, bara spolat av benen nån gång då och då. I alla fall på sommaren, om man schamponerar, så försvinner ju de "naturliga fettet" ur pälsen, så att dem inte kan stöta bort vatten. De e i alla fall va ja har lärt mig...
men ja ryktar varje dag och ger henne matolja, så hon e ändå den glansigaste (och har lenast päls pga matoljan) hästen i stallet :D :D

shampoonerar kanske 1 gång/ år , ibland någon gång mer!
Annars så försöker jag rykta så ofta som möjligt, och spolar benen gör jag efter behov, om man tar in en häst med halvabenen täckt av lera så är det nog bäst ;)

Om han har blivit mkt svettig när vi ridit på sommaren så brukar jag skölja av honom.
shampoo varierar , och pälsglans använder ett som är köpt hööks, kommer inte ihåg vad det heter :o , men det funkar bra ;D

Duschar dem enbart på sommaren eftersom vi bara har kallvatten i stallet. Men spolar av benen på dem nu med om dem är extremt skitiga och ska stå inne sedan

Det är väldigt sällan jag duschar hela hästen, jag borstar och ryktar hellre. Tror inte det är bra för pälsen att man tvättar den för ofta, och jag blöter absolut inte ner hästen på vintern!
Däremot svansen brukar jag tvätta när den är skitig, blir kanske en gång i månaden eller nåt sånt. Fast försöker undvika att tvätta den på vintern.
Pälsglans (Foxfire eller Equistar) använder jag i princip bara i svansen, nån gång i veckan så den håller sig fin. Använder gärna pälsglans i den så man slipper borsta o slita på svansen så mkt.
Ska väl erkänna att jag är lite slarvig med att rykta ibland. Jag gör kanske bara det ett par ggr i veckan, o då inga jättelånga stunder.
Ska jag iväg nånstans så ryktar jag alltid, men om jag bara ska rida hemma så är jag nog inte lika noga med rykten eller att ha en välputsad häst. Men visst, svanstoppar, hovskägg o manen försöker jag alltid ha vältrimmat.
Min häst har ju täcke på sig under vinterhalvåret så jag tkr han brukar hålla sig ganska ren o blank i pälsen.

Det finns inga genvägar till glansighet ;)

Jag ryktar 100 tag på varje sida 2 ggr om dagen på varje häst, använder veredus glansspray och duschar nästan aldrig, det behövs inte..

Tvättar de aldrig nu på vintern, bara på sommaren när de svettats när jag ridit, men då bara med vatten. De är så glansiga i sig själva, borstar inte överdrivet mkt men de glänser ändå! Måste vara ett täcken på att de mår bra :)

Jag är ganska petig med att hästen är ren och blank,likaså utrustningen.Badas under vintern ett par gånger i månaden beroende på hur skitig han är.Han är skimmel och jag avskyr gödselfläckar:devil:så dem skrubbas bort när han har sådana,badar inte alltid hela kroppen.På sommaren spolar jag honom med vatten ofta-schamponerar inte alltid.En rejäl rykt får han varje dag också,inte bara för att hålla honom ren utan även för att han tycker om det och blir avslappnad i musklerna.Jag växlar mellan Hexocil och Absorbshines skimmelschampo.Pälsglans används i man och svans i stort sett varje dag,dock inte på kroppen,jag föredrar Foxfire.Svansen tvättas även ettt par dagar i veckan när det är lerigt ute.
:)

Tvättar med schampo ca en gång om året. Duschar av honom då och då när han blivit svettig. På vår/vinter sköljer jag bara av benen om de är leriga.
På träningar vill jag att han ska se välvårdad och fin ut, men annars tycker jag huvudsaken är att han blir ordentligt genomborstad så inget skaver under utrustningen.

Hur ofta duschar ni era hästar? Vad har ni för schampo och pälsglans? Hur noga är ni med att era hästar ska vara spegelblanka och se välborstade ut, och hur gör ni för att hålla dem fina?

En gång om året när pållen ska på Riskutsällning. Mammas 16 åring som vi haft hela livet är nog bara tvättad en gång... Om ens det blev av?

Bara haft en flaska i alla år, dock håller den på att ta slut. Renons heter det o är väldigt drygt o lätt att skölja ur (viktigt tycker jag!). Pälsglans i svansen så gott som varje dag för att inte slita på svansen. Carr & Day & Martin.

Välborstade när de ska tränas - självklart! Men det innebär mjuk gummiskrapa först o sedan mjuk viska. Då blir de rena. Ryktar typ bara på sommaren innan tävling. Borde väl eg för massagens skull :o Svampar av med vatten på sommaren där de blivit svettiga men har inte varmt vatten i stallet så spolar def inte!

Spegelblanka? Har ALDRIG haft en raggig/matt/stövig häst o det har stått ett gäng här genom åren. Ingen har badats mer än som jag skrev, ingen har ryktats mer. Konsten hos oss är: Balanserad bra foderstat (viktigast!), tillräckligt med strö - har aldrig haft en kissfläck på ngn häst oavsett spån/halm, bajsfläck om de lagt sig i bajs efter att vi tagit ut sista bajshögarna (görs så fort det blir ngn) efter släckning, bra utevistelse/skydd/täcke - våra är ute i tre omgångar i har regn o vinskydd så de kan gå utan täcke utan att frysa det minsta hela vintern samt att hästen trivs med sin tillvaro och är harmonisk.

En kul grej. Unghästen (2,5) o mamma var på inkörningsträning i söndags. Tränaren samt ngra kurdeltagare mer eller mindre "hånade" henne för att hon hade använt så mkt pälsglans på hästen. *host harkel* Hon hade i SVANSEN, inte en fläck på den hästen har någonsin fått pälsglans på sig. Hon hade borstat av honom som vanligt på morgonen bara. Han går o täckad men får ingen vidare päls (vilket typ ingen av alla mina tidigare hårbollar till ponnyer haft) och är "spegelblank", mjuk, len och REN i pälsen, inte fet o äcklig. Han borstas ändå bara på helgerna vanligtvis...

Senast ändrad:

En rejäl rykt om dagen håller de flesta hästar glansiga :)

Duschar med shampoo väldigt sällan, kanske högst en gång om året. Duschar av utan schampo gör jag nästan varje dag på sommaren. Benen sköljer man ju varje dag nu när det är så lerigt ute i hagen.

Svansen blir schamponerad något oftare, där har jag också på pälsglans, så det inte ska slita så mycket.

Haha jag bryr mig typ inte alls :D. Vi har ju inte varmvatten så det känns väldigt taskigt att göra något annat än att shamponera vita ben. Jag ryktar och pular dock innan tävling. Dessutom brukar jag ha olja i maten om han börjar tappa glans. Har firefox pälsglans som jag använt i typ 3 år. haha. Här förnyar man sig icke!

min häst duschas efter varje pass. endast med vatten.

pälsglans i man o svans för att reda ut lättare thats it.

hon är väligt blank och har fin hårrem och det går inte att fuska sig till det. en välmående häst blir blank och fin.

Blir förvånad över att så få verkar rykta sina hästar? :confused: Varför gör ni inte det? Lathet?

Rykt är den bästa massagen en häst kan få bara så ni vet ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter har en foderhäst. En varmblodstravare,7 årigt sto. Hon har inte haft föl,är inte inkörd. Hon kan alla gångarter men inget... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 937
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och... 2
Svar
28
· Visningar
2 005
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
933
Senast: Bison
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31