Glansiga pållar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tican
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 3 887
Sv: Glansiga pållar

nej tyvärr så är det ju inte almännt kännt... tror du annars landets befolkning skulle göra av med miljontals kronor på massa massörer som kommer till deras hästar och står och skaver mot pälsen....:crazy:

att rykta = massera!!
vi ryktar hästarna för att öka blodcirkulationen i första han!! dvs massera och sen att som blir rena utav det är ju en bonus....
:D

Min häst svampas när hon blivit svettig och badar någon gång i veckan..givetvis bra mat och pälsglans och hovfett så klart...

Du är ironisk va? :crazy:

Jag tror (hoppas?) att alla här ryktar sina hästar, men att det är en självklar sak som de inte tog upp just här. Dessutom var det inget jag frågade efter, tänkte mer på olika produkter och hur man gör för att få fram den där fina, konstgjorda glansen. ;)

Ah, så ska det låta. :D

Vad använder du på hovarna, som gör dem fina utan att det är dåligt för dem?

Min häst är alltid blank och ren (när jag åker hem från stallet :angel: ). Trots att han varje dag kommer in ifrån hagen med ett tjcokt lager lera. Jag borstar och ryktar ca 1 timme om dagen och sen så ger jag honom ett kanon bra stråfoder, en jättebra müsli och sen olja och biotin för hovar och päls. Han strålar :D.

Jag duschar min häst rätt ofta, främst för att han är en riktig gris :p Han brukar få för sig att lägga sig ner i lerpölar och verkligen gnugga in leran ordentligt. Och hur lätt är det att borsta bort blöt lera? ;) Så han duschas var och varannan dag (dock är det bara 4-6 ggr om året som jag tvättar honom med schampo och liknande. Spolar oftast bara av honom med vatten såvida han inte är en enda stor lerklump på hovar) När jag väl tvättar honom använder jag först Grönsåpa och tvättar hela hästen, sen använder jag nåt skonsamt schampo över hela hästen, sen balsam i man och svans, och sen sköljer jag av honom med grönsåpa-vatten, och sen sköljer jag honom noggrant med vatten igen. Det enda som funkar om man ska få hans ben och man vita!

Använder inget speciellt för att få hans päls blank... Hans päls är väldigt blank av sig självt :D Bara vid speciella tillfällen använder jag Foxfire pälsglans..

Efter betessäsong, och inför tävling om det behövs. Duschar inte hästen om den är svettig, eller jo om den är genomblöt men det brukar den inte vara, utan det räcker med att ta en blöt svamp och torka lite istället. Skiten skyddar, duschar man hästarna för ofta kan fettlagret i pälsen och huden sluta skydda, har jag för mig.

KL
Då jag red och tränade Kefir (som är blenda-vit) så badade han ofta. Typ varannan dag. :p Men inte ryggen för där har han ju täcke så där blir han inte skitig. Finns inget hemskare än gul-fläckiga skimmlar. :crazy: Numera badas han bara på sommaren, om han inte är fruktansvärt skitig . Använder skimmelschampo (blått eller lila).

Arrow har jag inte tvättat så ofta, han är såpass snygg och glansig i pälsen ändå, och blir ju inte missfärgad som en skimmel gör. :p Dessutom tycker han inte att det är sådär jättekul att bada. Använder schampo från Fiebing.

Pälsglans har jag på båda med jämna mellanrum, främst i man och svans men även på kroppen. Har tidigare bara användt equistar och veredus, men nu har jag upptäckt tib-horse och det är verkligen superbra!!! Sen luktar det jättegott! :d

Hur ofta duschar ni era hästar? Vad har ni för schampo och pälsglans? Hur noga är ni med att era hästar ska vara spegelblanka och se välborstade ut, och hur gör ni för att hålla dem fina?

På sommaren duschar de varje gång de blivit svettiga.
Jag annvänder lite olika shampo, och kommer inte ihåg märket på pälsglansen.
Om det inte är tävling spelar det ingen roll om de är spegelblanka, men annars är de helt blanka av sig själva till och med när de är leriga. Men jag ryktar nästan aldrig mina, de blänker ändå och har välgymnastiserade muskler så det får gå endå.
Men jag är noga med att de ska se vbälborstade ut men det gör de naturligt.
För att hålla dom fina pälsglansar hela kroppen om de har täcken eller är tävling, och spolar av dem om de blivit svettiga.

Jag har en långhårig nordisdam, jag tvättar henne aldrig på vintern, har inget stall så hon går ute. Jag tvättar svansen med grönsåpa + vanligt balsam ca 2 ggr/vinter. Mest för att hennes svans är lång, så (mycket sällan) kan hon råka pissa ner ca en tredjedel av svansen, inte så härligt med frysta "pisstavar" i svansen. På somrarna sköljer jag bara av henne efter ridtur (om vi inte ridit och badat), hon svettas mycket. Jag tvättar med schampo ca 2 gånger/sommar, då använder jag bara t.ex. Hööks schampo. Tävlar inte så jag behöver sällan göra henne extra fin. Flätar ofta svans och man för att den ska hållas ren. Har inte använt pälsglans en enda gång, tycker inte att det behövs.

Jag spolar aldrig hästen på vintern, om något används så är det man och svansspray för att reda ut trassel på tjocka islandshäst manar/svansar. Har faktiskt inga problem med att pållen inte är blank, det är han utan dusch. Sommartid kan han bli duschad ca 2-3 ggr per månad, men det är en ren hygienfråga eftersom gammelman är eksemhäst.

Som Murray skrev så är bästa receptet på en glansig häst att hästen får bra foder och mår bra! Min häst är trots den långa vinterpälsen jätteglansig och vi får kommentarer om det varje dag. Jag tar det som att han mår bra! Ingen pälsglans i världen skulle kunna göra honom så glansig som han faktiskt är idag. å det var Lääääängesen han blev duschad nu! ;) Inte ryktar jag honom heller särskilt ofta utan brukar bara borsta av honom med rotborsten och ta bort leran.

Senast ändrad:

Olja i maten, bra foder och grovfoder, pälsglans Main&tail, dusch på sommaren (ej vintertid)
Jag är noggrann med att hästarna ska vara rena och fina.

Jag duschar mina hästar 1-2 gånger/år men aldrig på vintern eftersom vi har uteboxar. Sommartid, om de blivit svettiga, spolar jag dem med kallt vatten alt. svampar av dem.
När jag duschar/tvättar dem använder jag första, bästa hästschampo som kommer i min väg och så sprayar jag Foxfire i man och svans.

I övrigt håller jag hästarna rena genom att rykta dem. De har en bra foderstat och är ute i hagen minst halva dygnet. Glansen liksom bara finns där, alldeles gratis :cool:

Immer

Senast ändrad:

KL

Måste lägga till, mirakelmedlet Cowboy Magic finns inget som gör manen, pannluggen och svansen så fin! :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter har en foderhäst. En varmblodstravare,7 årigt sto. Hon har inte haft föl,är inte inkörd. Hon kan alla gångarter men inget... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 938
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och... 2
Svar
28
· Visningar
2 005
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
934
Senast: Bison
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka