Glashäll sönder(?), hjälp?

Monstermom

Trådstartare
Har en Husqvarna glaskeramikhäll (GHC621), funkade igår men idag vill den inte. När jag trycker på start (touchknappar) så piper den, men inget händer. Den brukar pipa när jag trycker på knappen, men det är ett kort pip och så vaknar de andra knapparna. Nu piper den så länge jag håller på knappen, och inget vaknar. Vad är fel? :(
 
Ta fram instruktionsboken, där finns ofta ett avsnitt längst bak om felsökning.

Ja, men det är jättekort och täcker inte det här, det närmaste är "hällen startar inte" men då handlar det om att den är stendöd ("kontrollera att stickkontakten är i" :cautious:) och min reagerar ju på att jag trycker.
 
Ja, men det är jättekort och täcker inte det här, det närmaste är "hällen startar inte" men då handlar det om att den är stendöd ("kontrollera att stickkontakten är i" :cautious:) och min reagerar ju på att jag trycker.

Kolla om du råkat aktivera "låset" når du tvättade av eller om något metall lägat där.
 
Kanske kommit åt nå "knapplås" ? :idea:
Kolla om du råkat aktivera "låset" når du tvättade av eller om något metall lägat där.

Jag tror inte det är något sådant, det finns en kontrollampa på låsknappen som i så fall borde vara tänd. Jag har använt låset ibland (för det mesta av en olyckshändelse :cautious:), för att koppla ur det behöver man bara hålla på låsknappen en stund.

Det finns dock en låsfunktion i instruktionsboken som jag aldrig provat, det står:
Du har två möjlighet att låsa hällen och göra den barnsäker.
Alt.1. När du inte använder hällen
1. Tryck förstpå huvudbrytaren så att hällen aktiveras.
2. Tryck därefterpå låsmarkeringen tills kontrollampan tänds.
3. Stäng av hällen.
Alt.2.Om hällens zoner, med eller utan timertid, är inkopplade.
– Tryck på låsmarkeringen.
Nu kan ingen ändring av zonernas värmeläge eller timertid ske. En redan inställd timertid räcknas dock ner.

Det är dock allt som står, alltså inte ett ord om hur man låser upp igen! :banghead:

Jag tvivlar som sagt på att det är det, eftersom kontrollampan på låset inte är tänd, men om det vore det vore det ju fint att få veta hur man låser upp! Den enda knapp som har någon som helst reaktion (alltså ett pip, det är det enda som händer :cautious:) är på/av-knappen. Jag har försökt trycka på den i kombination med andra knappar, händer ingenting. Jag har försökt hålla på låsknappen fast den inte verkar reagera, händer ingenting. Jag kommer ingen vart.
 
Gör det, det var rådet jag fick från supporten, och det funkade på vår Husqvarnahäll. Funkar när tv:n eller routern strular också :idea:
 
Gör det, det var rådet jag fick från supporten, och det funkade på vår Husqvarnahäll. Funkar när tv:n eller routern strular också :idea:

Hur länge ska den vara ur tror du? Hittat rätt säkring nu, och skruvade genast tillbaka den igen ifall det skulle redan funkat, men det hade det såklart inte. :D

Fem-tio minuter?
 
Hade något med att göra att den skulle starta om sig själv...
Ring annars deras support, snubben jag pratade med var kanon! Hoppas att du har samma tur.
 
Nehepp. Icket. :meh:

Jag hyr ju bara, så husägaren ska komma förbi ikväll och se om hen har några idéer. Kollade på servicesidan och där står att man (bland annat) ska ha kvittot redo när man ringer, så kanske är bäst att den som faktiskt äger eländet tar kontakt om det blir så då. Blä, hungrig. :mad:

Jaja, har ju en ugn. :up:
 
Jag skulle ringa ändå och säga att du inte gjort inköpet själv men ändå behöver hjälp. Om man ber snällt så får man ofta hjälp även om man inte är berättigad till det. De kanske bara vill ha kvittot för att veta beteckningen och det kanske du kan ta reda på ändå.
 
Vad synd!.. Men ring ändå som Susanne säger, har man tur så är det en medkännande perso i andra änden Kvittot borde ju vara om man fortfarande har garanti kvar. Ringde häromdagen om vårt 7 år gamla kylskåp som inte kan bestämma vilken temperatur det ska hålla, något kvitto efterfrågades aldrig. Lycka till :up:
 
Är det inte något som behöver ett besök (närmast telefonrådgivning alltså) brukar det inte behövas kvitto. Vill man däremot boka tider och åberopa garanti blir det jobbigare utan kvitto.

Jag hade ringt och fått lite snabb rådgivning av kundservice.
 
OK, tack för tips/förklaring! Det är definitivt inte frågan om någon garanti, hällen är gammal. Jag vet inte hur många år, men jag flyttade in för fem år sedan och den var nog rätt gammal då redan. Har missat tiden nu antar jag, men får ringa imorgon (om inte hv har någon mirakellösning ikväll). :up:
 
OK, tack för tips/förklaring! Det är definitivt inte frågan om någon garanti, hällen är gammal. Jag vet inte hur många år, men jag flyttade in för fem år sedan och den var nog rätt gammal då redan. Har missat tiden nu antar jag, men får ringa imorgon (om inte hv har någon mirakellösning ikväll). :up:
Hällens tid är ute. Det sitter nog nån nedräknare nånstans. Min gamla spis från 1974 funkar fortfarande för då fanns inte digitala nedräknare :D
 
Har en Husqvarna glaskeramikhäll (GHC621), funkade igår men idag vill den inte. När jag trycker på start (touchknappar) så piper den, men inget händer. Den brukar pipa när jag trycker på knappen, men det är ett kort pip och så vaknar de andra knapparna. Nu piper den så länge jag håller på knappen, och inget vaknar. Vad är fel? :(

Våran gav upp helgen innan jul förra året, men när företaget vi köpte av skulle testa den så var den problemfri! Så mitt tips är att dra ut sladden, vänta ett tag och prova igen! Våran har inte krånglat mer sen dess :)
 
Våran gav upp helgen innan jul förra året, men när företaget vi köpte av skulle testa den så var den problemfri! Så mitt tips är att dra ut sladden, vänta ett tag och prova igen! Våran har inte krånglat mer sen dess :)

Har testat att bryta strömmen till den, men det gav tyvärr ingen effekt. Nu har hv plockat den härifrån och kommer antingen tillbaka med den lagad, eller med en ny. Så det löser sig i alla fall. :D

(Har fått en tillfällig platta så länge.)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 377
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 049
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 393
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp