Glasögon för ridning

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare murran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 230
M

murran

Jag har ett litet problem, det snöar! :o Och eftersom jag vill rida fast det snöar mycket, utan att få snö i ögonen hela tiden, (upptäckte igår att det inte var trevligt att försöka rida i snö som blåser rätt i ansiktet, man såg inte alls vart man var:cry:) Jag skulle vilja få tips på nåt slags glasögon, typ skidglasögon, som man kan ha när man rider. De får absolut inte imma igen, och måste sluta tätt, så att snön inte snöar in. Funderade på simglasögon, men tycker nog att det skulle bli lite obekvämt. Någon som rider med glasögon? Kan man kanske prova körglasögon? Tips emottages gärna!;)

Sv: Glasögon för ridning

slalomglasögon! dom brukar ju ha ventilationshål så att dom inte immar igen.. :)
dom hade jag jämt på då jag hade ridhäst som skulle galopptränas på vintern! :D

galopp/travsports butiker brukar ha ridglasögon. har dock ingen erfarenhet av dem, men hade varit smart nu när det snöar så mycket och hästen måste kontitions tränas.

Skidglasögon äger när man rider! Man bara sätter dom på hjälen och fäller ner vid behov :D

Skidglasögon absolut! betydligt skönare än simglasögon också. Om du inte vill att dom ska imma igen så finns det sånt spray medel för sånt, finns hos bla optiker för en 50 lapp kanske :) räcker jätte länge också.

Om du har nära till någon travbana kan du kolla i deras shop, där finns massor att välja på. Men jag gillar skidglasögon på vintern, både när jag kör travarna och rider i snöstorm!

Skidglasögon! Tänk bara på att pris och prestanda hänger ihop. De billigaste immar igen, det gör inte de som har dubbla glas och som är något dyrare. Olika färger på glaset gör att man ser bra i olika ljus, du behöver ju inte direkt några som skyddar mot sol, röda brukar vara bra när sikten är lite sämre.

Tack för alla tips! Jag har travshop i närheten och ska dit och handla mat till hästarna imorron, så då kollar jag upp vad de har för grejor. Har de inte skidmodellen, så får jag masa mej ner till sporthuset. :) Ja verkar praktiskt med skidglasögon, bara att fälla ner ifall de behövs.

Jag rider med glasögon vintertid. Dels för det du tar upp -det är grymt jobbigt att försöka rida i snöfall och man får blinka och blinka och blinka för att snn faller i ögonen på en, men också för att snö + solsken = hemsk migrän för mig.

Jag har ett par gula travglasögon och har inte upplevt att de immar igen.
Sambon har nyligen köpt sig ett par vanliga skyddsglasögon (också gula) som han använder när han cyklar till och från jobbet. Kostade inte många kronor.
De finns i olika färger, både vanliga genomskinliga (som jag vill undvika eftersom det starka ljuset ger mig huvudvärk) och svarta (som jag personligen upplever för mörka när det börjar kvällas. Så för mig får det bli gula. De tar inte bort jättemkt ljus, men tillräckligt för att inte ge mig jordens skallebank i alla fall!

Inte så snyggt kanske, men vem tusan är snygg i sin största vinterskrud?! ;)

Gula glajjer är perfekt i snön! Som du säger, det tar inte bort jättemycket ljus, men det dämpar reflexerna i snön och gör allt lite mildare mot ögonen. Och minskar ev snöblindhet om man nu är ute på ett gigantiskt fält :D

kan man inte ha glasögon till hästen också?!?!:p min polla avskyr allt som faller från himlen^^ skakar på huvudet stup i kvarten och blinkar värre än mig. :cool:

det finns ju konstiga glasögon/huvor till travare, man ska kanske åka till travbanan och smusla till sig en sådan :angel:

Man kan använda en flughuva också ;) Bara att dra över huvudlaget.
Inte alls lika dyrt som de (förvisso fräsiga) huvorna som trav- och galopphästar ibland har.

Har varit o köpt gula (de hade inga röda) skidmodellen, (fast det är travkörglasögon):), de verkar jättebra, men har inte provat till häst ännu, då det varit runt -29 grader kallt här i nån dag (blir lite för kallt för mej att rida då).
Men jag har gått omkring lite i dem, bara för att kolla om de immar igen, och det gör de inte!:)
Man ser ju jättebra i dem, det blir skarpt liksom.
Tack alla ni för tipsen.
:)

Finns ju faktiskt hästar som har riktiga glasögon (för att se bättre!) och dom är utvecklade i vintermodell :)

där fick jag svar på en annan fråga..har alltid undrat om hästar kan se dåligt, de måste ju även de kunna göra, och vad man gör då! Och svaret var, att hästar också kan ha glasögon! :)
Tror nog min ser lite dåligt, för han är snubblig när det skymmer, ser inte efter vart han sätter fötterna, och så blir han mörkrädd. Sån är inte min andra häst, så han ser nog bättre.

kl, hmm man borde uppfinna en glasögonhuva med färgat glas och med en inbyggd strålkastare, alla vinter ryttares dröm^^

Det tycker jag du ska framarbeta och söka patent på. Jag skulle vara en garanterad kund! :)

haha^^ det ska jag kanske:)
red med skidglasögon för ett tag sedan, funkade jättebra :D förutom att man inte kunde andas genom näsan då den blev klämd på ngt vis.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras... 2
Svar
21
· Visningar
4 370
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 500
Senast: KSF
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
3 340
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka