Glider fram

Bison

Trådstartare
har köpt ny sadel, men den glider lätt fram speciellt i hoppning, då min häst inte ha ngn manke...
Min tränare tipsade om förgjord.
Vad tycker ni är drt bästas om sadeln glider fram??

Sv: Glider fram

Glider Kieffern fram på henne? Inget vidare men det är klart, hon rör rätt mycket på bakkärran damen...Förgjordar brukar göra dem väldigt spända men kolla med Sharpman om de inte kan sy dit en förgjordsstropp (eller prova en sadel som ligger kvar när hon hoppar med!!) Hoppas hon sköter sig den lilla damen (vi kollar på henne varje gång vi åker förbi) Lycka till!!

Bison skrev:
har köpt ny sadel, men den glider lätt fram speciellt i hoppning, då min häst inte ha ngn manke...

Det måste ju finnas någon annan sadel som passar på henne, finns ju en hel mängd olika märken och så....:)

har provat det mesta nu o allt glider fram, hon har ju ingen manke, är ganska överbyggd bak nu o som Carrin säger så rör hon rumpan ganska ordentligt....

carrin skrev:
Glider Kieffern fram på henne? Inget vidare men det är klart, hon rör rätt mycket på bakkärran damen...Förgjordar brukar göra dem väldigt spända men kolla med Sharpman om de inte kan sy dit en förgjordsstropp (eller prova en sadel som ligger kvar när hon hoppar med!!) Hoppas hon sköter sig den lilla damen (vi kollar på henne varje gång vi åker förbi) Lycka till!!

Kanske vore ngt, hon växer ju så det knakar, speciellt över baken så jag tror att det är lite därför oxå...
Ska höra med dem.
Klart hon sköter sig, men hon blev jätte sur igår på träningen, bockade o hade sig när hon inte fick som hon ville, hon har lite humör....

En sadel som glider fram ger oxå lätt sura boackande hästar bara så du tänker på det. Har dock ingen lösning på ditt problem om ingen sadelutprovare kunnat hjälpa dig :(

den gled inte fram då o hon var inte sur, hon vill galoppera rakt fram o jag sa volt då blev hon sur o bockade när jag gick på henne, så tror inte att det handlar om sadeln :smirk: hon har lite egna åsikter ibland bara....
Sadel provare från Sharpman kollade att sadeln när hon var ute i stallet o hjälpte en annan tjej o hon tyckte sadeln låg bra på hästen, men som sagt så har hon liten bred manke och är överbyggd just nu och svänger på rumpan ordentligt när hon rör sig.....

Bison skrev:
Om sadeln glider fram är väl en svanskappa till mer hjälp än en förgjord :confused:

Men du kanske menar att den glider bak??

inte förbygel utan förgjord det är två olika saker :p
har funderat på svansappa, men eftersom det är en stor D skulle det kännas så löjligt o jag är lite rädd att det ska störa henne....

Jag red en varmblodstravare på 1.55 i mank och han hade svanskappa p.g.a att alla sadlar åkte fram på honom. Det var inget han stördes av varken i markarbete eller hoppning. Men visst, det finns vissa hästar som tycker att det är jätte obehagligt, och då ska dom slippa.

Du har inte provat med en antiglidpad? nonslippad
Min är helt suverän. Sadlen ligger som ett smäck. Dock blir hästen svettig under. Snyggare än en massa remmar för den syns inte.
Denna sortens säljs via equalitylines återförsäljare. Tyvärr kommer man ju inte in där just nu som privatperson så jag kan inte visa bild...
Den är inte speciellt dyr. ca 350:- tror jag.
Jag kanske kan prova den på ngn fet lektionsponny för att se vad som händer... hihihi...
OBS jag menar inte att din ponny är fet... bara att sadlen lätt glider då...

Jag provade ett par olika typer av förgjord till min förra häst, men tyckte inte det var någon höjdare precis.

Det som fungerade bäst var en pad som lyfte sadeln en aning fram.

Den där antiglidpaden som någon annan skriver tycker jag låter intressant!

Sätt på en svanskappa på sadeln. Du kan även lägga till en brösta. Lycka till, detta borde hjälpa.

En annan sak som kan göra att sadeln åker fram kan faktiskt vara sadelgjorden. Jag hade förut en vanlig anatomisk gjord equi-guard med resår i ena sidan. Min sadel makar sa att den inte alls passade till min häst och rekomenderade en läder gjord. Helst ville han att jag inte skulle ha resår alls, men det ville jag. Och då skulle jag ha så kort resår det bara gick på båda sidor. Och numera drar den inte fram sadeln.

1. Prova en svängd gjord - kan hända att sadelgjordsstropparna hamnar lite lågt bak och däremed gjorden oxå - som då naturligtvis åker fram till det plattare läget framför magen ( gäller hästar med en böjd underlinje) Fattar ni vad jag menar?

2. Antiglidpad

3. Svanskappa

OM de två första alternativen inte hjälper lägger man till det tredje - svanskappan - då får man ett så litet tryck i den som möjligt.

Förgjorden hindrar visserligen sadeln att glida fram - men är det inte så att sadeln trycker på den då, som i sin tur lägger sig så att den hindrar bogfriheten???? :confused:

hoppsan såg just att Sharpman hade den, en kvar!!! Ska åka o hämta den snarast så får vi se hur det går, tack för alla svar :bow:

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 406
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
435
Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
801
Senast: Smultron
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
870
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Stockholms skärgård
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Husvagnsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur