Globus Clic

ameo

Trådstartare
Moderator
Sadellistan-tråden är så lång att det är omöjligt att hitta något vettigt i den.
Är det någon som kan berätta hur en Globus Clic dressyr (äldre varianten, tror jag) är uppbyggd?
Jag har fått bild på en, som ser lite svängd ut. Men om man läser om den så verkar det som att den ska passa en rak rygg. Så hur är det, är den rak eller svängd? Funkar den på häst som har normalhög manke, trots att den är av vidaste modellen?
Och hurdan är den i midjan, bred eller smal?

Sv: Globus Clic

Min kille hade en. Han hade typ spikrak rygg och en rejäl manke (skidbacke). Sen bred rygg men normal mot vid i bom.
Den låg perfekt på honom.

:) Jag har en till mitt halvblodsto den har vidd 34 och hon har rak rygg normal manke.
Den har smal midja och är i mitt tycke väldigt bekväm att sitta i, köpt år 2004

Nu uppdaterar jag en gammal tråd.
Men tog ut sadelutprovare idag och Globus clic, 32 satt hur bra som helst på min ponny. Sänkt/svängd och rundare rygg. Ca 95 grader.

Men när jag tittar på saluannonserna på dessa sadlar står det bara att de passar rak rygg... men det är väldigt olika!

Just Globus Clic i såväl dressyr- som hoppmodellen är RAK i bommen på både nyare och äldre modeller. Skillnaden mellan hopp och dressyr är att dressyren har platta bossor medan hoppmodellen har takformade bossor. De äldre sadlarna är också vidare än de nyare, och de nyare dressyrmodellerna har betydligt större knästöd, i övrigt samma bom/uppbyggnad.
De behåller rakheten även i de vidaste bomvidderna, och dessa sadlar är Ordentligt vida.

Det som gör att sadeln är rak är själva bommen, i kombination med hur bossorna är uppbyggda - stora kilbossor ger oftast rakare passform än rundbossor på en sadel byggd på samma bom.

Sen har ju dessa sadlar ullstoppning i någon variant, vilket betyder att - och är syftet med - att de formar sig efter hästens rygg. Därför kan det hända att en sadel man köper begagnad, med en stoppning som satt sig, kan se betydligt mer svängd ut än vad den gjorde när den var ny/nystoppad. Man kan också få en mer böjd profil på bossorna genom att "sitta in" sadeln fel efter omstoppning.

Att den ser ut att passa en häst med svankig/böjd ryggprofil tror jag beror på ett av följande: 1. Stoppningen har satt sig konstigt. 2. Den ligger bara an vid manken och baktill längst bak under bossorna, som en "brygga", vilket orsakar punkttryck med obehag och fortsatta sadelrelaterade problem som följd. Alla de Clic jag sett, speciellt dressyrmodellerna, har varit bland de rakaste sadlarna på marknaden. Men å andra sidan säger det inte så mycket, då jag inte sett Alla Clic på marknaden.

Breeeda. :crazy:
Hela bomkonstruktionen är väldigt öppen och bred, så tyvärr avspeglar det sig i sadelns midja också.
Jag gillar smalare midjor, och har fått välja bort Globus ett flertal gånger trots att de passat hästen bäst. De funkar inte för mig.

äh! skräp också!
jag måste ha en smal midja, för att inte höftkulorna ska slitas ur sina hålor... :(
Det är baskemig inte lätt att hitta en sadel som passar både mig, hästen och plånboken ...

Albion, jeremy rudge, knights, arabian, lovatt&ricketts, frank bains, sankey, shiloette, morris&nolan & bates/wintec

Är exempel som har bommar som liknar globus clic men som har smala midjor (vissa modeller)

Fast överallt där jag läst om sadeln står det att den har smal midja.
Är också intresserad av den, men lite osäker på storlekarna.
De verkar variera väldigt.

Nu puttar jag upp tråden lite, även om den inte är min.
Vill veta erfarenheter av sadeln. Bra som dåliga!!!!

Provsatt faktiskt en Clic fast hopp på bocken i affären idag, blev nyfiken när den låg där. Upplevde inte alls att den hade bred midja något jag är totalt allergisk mot, vet dock inte vilken bomvidd det var såg ut att vara kanske typ mw men såg ingen märkning.
Sitsen var stor om jag jämför med amerigo, albion mfl jag är van vid. Minst en halvstorlek större än dem i samma sits.

Min erfarenhet är att hopp- och dressyrmodellerna skiljer sig väldigt mycket i "midjevidd".
Har visserligen bara ridit i en Clic dressyr och en hopp, men bägge låg på hästar som var 100 grader eller mer.
Dressyrmodellen är nog bland det värsta jag suttit i - BRED och platt och fanns väl där bara för att man skulle ha något att fästa stigbyglarna i, typ. ;)
(Som jämförelse gillar jag inte M&N heller, upplever dem som breda)

Hoppsadeln trivdes jag jättebra med och hade köpt om inte pållen haft lite för hög manke för den.

/Keb

Men hur kan det skilja sig så mycket i hur folk uppfattar den?
En del tycker den är smal en del tycker den är bred.
Mer erfarenheter tack!!!! :)
Är den mjuk?

Senast ändrad:

Jag har provat hoppsadeln på min häst och funderar på att köpa en sådan till våren om hästen blir frisk försås.

Provade 17,5/36 och sitsen var för stor för mig så om jag köper en så blir det 17"/36.

Upplevde inte den som överdrivet bred jämfört med andra sadlar jag försökt prova på min breda häst.
Tycker hoppmodellen är mer som en allround mot hopp, den skulle fungera för mig att dressyra i också och det är just därför jag vill ha den då jag inte har möjlighet att köpa två sadlar nu (en hopp och en dressyr) och jag rider mest i skogen så känns onödigt att köpa på sig något mer.

Liknande trådar

Utrustning Jag har hittat en Globus Clic begagnad som ägaren inte vet vidden på, ngn som vet vart den märkningen sitter? Det är bra pris så jag...
Svar
0
· Visningar
181
Senast: Aleel
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
974
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
940
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
884
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Hönstråden II
  • Gps-halsband