Globus hoppsadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Candlegirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 129
C

Candlegirl

Hejsan!
Hade en sadelprovare ute eftersom jag behöver en vidare sadel då de jag haft är för trånga.
Provade en massa sadlar o den som passade bäst var en Globus dressyrsadel. Jag provred lite i denna o den kändes bra.
Nu undrar jag några saker. Hur skiljer sig märkena i Globus?
Är på jakt efter en hopp nämligen, men hon hade ju bara en dressyr att testa i 17" när jag kräver 17,5". Hästen kräver xvid.
I vilket fall. Hon sa att jag skulle kolla efter 34", men har då en kompis som säger att 34" i Globus motsvarar normalvid:confused:
Så nu är jag allmänt förvirrad.
Vet någon annan mkt om just Globus o på vilka raser den passat bra på?
Har en vbl travare med kort rygg som är lite hög bak.
16205623.jpg

Sv: Globus hoppsadel

34" på globus sadlarna, motsvarar ca 100-105 grader. Vad jag har läst iaf :) Vet dock inte om de stämmer, men globus sadlarna har smalare bomvidder. Du kanske ska testa en 36" :)

34" på globus sadlarna, motsvarar ca 100-105 grader. Vad jag har läst iaf :) Vet dock inte om de stämmer, men globus sadlarna har smalare bomvidder. Du kanske ska testa en 36" :)

Hm. Hon skrev/nämde tyvärr inga grader. Vet inte om man kan mäta cm mellan strecken hon gjort på mallen?? 15 cm mellan dessa streck iaf.
Fler som har tips?
Ska jag ha en 34" som jag provred i som provarn sa att den passa el ska jag ha 36"? Med en större kan man alltid klämma ner en padd o om hon breddas får hon plats?:confused:

Vad är det för sadelutprovare som inte nämner antalet grader. Blir ju väldigt svårt att leta ny sadel, även om man kanske redan bestämt sig för att köpa en Globus, med nu bomvidden 34.

Vad är det för sadelutprovare som inte nämner antalet grader. Blir ju väldigt svårt att leta ny sadel, även om man kanske redan bestämt sig för att köpa en Globus, med nu bomvidden 34.

Kollar på min första mall som gjordes för 1,5 år sen. Har inga grader där heller mer än mått på ryggrad, omf, kg och dessa cm mellan strecken vid sidan om manken.

*puttar upp*

Ingen som vet ngt om dessa sadlar?

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 082
Senast: Barret
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 287
Utrustning Fortsatt sadelletande pågår ;) Nu undrar jag över Prestige och alla deras modeller på hoppsadlar. Det finns ju HUR MÅNGA SOM HELST...
Svar
8
· Visningar
3 342
Utrustning Hej! Har en globus crincle dressyrsadel som är utprovad o passar hästen. Har ni några tips på hoppsadel som kan tänkas passa då! ...
Svar
0
· Visningar
697
Senast: Elinapril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka