Globus sadlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MartinaN
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 586
M

MartinaN

Har lagt handpenning på en globus Esperanza flat back...och undrar om det är nån som har en sån.
Hur trivs ni med den...har ni vart nöjda eller vad har inte vart bra??
Tyckte själv att man satt bra i den mjuk i sits och man fick lite stöd och det var även bra stöd när man hoppade...vilken känsla att hoppa i en hoppsadel mot min wintec allround!
Däremot så är stoppningen hård...men jag tänkte stoppa om den med lammull som var välldigt mjukt och sviktande.

Sv: Globus sadlar

Diabolical_Kitten skrev:
Passar den hästen då?

Jag ahr en Globus Clic dressyr...
Den ser ny ut efter 1 års användande. Gillar den skarpt.

Ja, det var den och en annan sadel som passade både hästen och mig...då jag fick stolsits i många andra sadlar!=(
Så nu får vi hoppas att han inte musklar ur sadeln påengång=nytt letande!
Den andra sadeln låg inte direkt i min prisklass för att sedan hästen ska muskla ur den.

Diabolical_Kitten skrev:
Okej, jag önskar dig lycka till iaf och får hoppas att du slipper byta sadel inom en snar framtid.

Tack så mycket...det hoppas vi med på att vi slipper. Hästen får gärna muskla på sig men sätter förhoppningsvis musklerna nån annan stans än där vi har bomvidden...eller så det inte blir nån störning på sadeln.

Passa dig bara så sadln inte är sned.Har kompisar med sammanlagt 3 Globussadlar som har varit sneda i stoppning och/eller bom.
Nya eller nästan nya sadlar som de ej har tagit tillbaka,trots att det ska vara garanti på sadlarna!
Så till mina hästar blir det ALDRIG en Globus!
Den ena sadeln var till sadelmakare,men han vägrade ta i sådan dålig kvalite och hade behövt byta ut både skinn och annat för att kunna sy ihop sadeln efter omstoppning!
Trots detta vägrar Globus ta tillbaka sadeln (riden i 10-15ggr)!

Man behöver inte byta ut någon skinn efter en omstoppning...

Om det bara är stoppningen som är sned så hänvisar de ju till en sadelmakare istället. Annars kan man räkna med lååååånga väntetider om de ska skicka sadeln till argentina för att få stoppningen utbytt. Om bommen är sned så går det ju på garantin. Vissa sadlar har 3 år på bommen och vissa har 5 år på bommen. (beror på årsmodell)

Nej,normalt behöver man inte byta skinn efter en omstoppning,men skinnet är så dåligt i denna sadel att lädret spricker då den ska sys ihop!
Använd 10-15ggr och pedantskött!Snacka om kvalitetsproblem!

Okej... Men vad konstigt, för det har jag inte fått höra av andra sadelmakare? Jag har pratat med många utprovare och sadelmakare som tycker dom här sadlarna är jättebra till en jättebra pris.

Men varför vill inte Globus ta tillbaka sadlarna om dom är sneda i bommen?

Jo, jag har också hört att det ska vara bra sadlar med tanke på priset, jag kommer dock inte köpa Globus igen.

Jag har inte haft några problem med sneda bommar, utan det har varit andra saker. På en sadel var bossorna fästa olika högt framtill. Det var inga problem att lämna tillbaka den. Affären där jag köpte sadeln skickade den till Globus, 2 dar senare ringde hon och sa att jag skulle få en ny sadel.
På den andra var bossorna olika långa och olika höga, detta upptäckes visserligen inte förrän sadeln var använd ett tag, men enligt min sadelmakare var det antagligen fabrikationsfel och inget hästen/ryttaren lyckats åstadkomma på egen hand.

Annars är det sköna sadlar och som sagt hyfsat billiga, men man får vara uppmärksam så man inte får en sadel med fel.

Jag kanske har haft tur då... Iofs så köpte jag min 2004 och den var tillverkad i slutet av 2003 (de lanserades då) och det var innan den här massförsäljningen av deras sadlar började. Kan väl isf vara så att fabriken fick så många beställningar, så istället för att göra sadalrna bra fixade de bara ihop nåt halvdåligt.
Min är iaf helt okej....

Min dotter har en som hon är väligt nöjd med men jag tycker att den är stenhård att sitat i och inte fiock jag något stöd för benen. Jag har en Globus Clic dressyr som jag är grymt nöjd med och funderar på att skaffa mig en clic hopp när pengarna räcker till:love:

Tack för era svar. Ska kolla sadeln noggrant när jag åker för att prova min sadel.
Dom hade ingen svart hemma sådärför får jag vänta tills dom får hem en sån.
Enligt sadel makarn på mustang så var det absolut inga problem att stoppa om sadeln, utan nått som han rekomenderade då vissa stoppningar på globus bli lätt hårda.
Dom hade sålt globus sadlar till olika ridskolor som var jätte nöjda med dessa lite billigare sadlar.
Och dom hade aldrig fått in nån med knäckt bom eller liknande.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 343
Senast: lillamy73
·
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
1 005
Utrustning Letar lite löst efter sadel åt min häst, han är av cob typ och ligger på ca 105 grader när han är i full kondition, nu ligger han på ca...
Svar
5
· Visningar
2 520
Senast: DrT
·
Utrustning Har en 5 åring svenskt halvblod , blir inte klok på honom min Kieffer norbet koof hopp mediumvid ligger bra på honom är inte dessa... 2
Svar
29
· Visningar
2 887
Senast: cikoria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka