Bukefalos 28 år!

Dressyrsadel till 5 åring

Fick upp en Ideal Crown Aragon begagnad, den är pälsen alldeles slät sedan vi ridit, har beställt en 85 cm dressyrgjord, har lånat en specialbeställd ännu längre dressyrgjord som det inte funkar med schabraket nedtill, han som har slutat som sadelutprovare sa att han kan stoppa om sadelen om den inte ligger bra framöver sådant håller han tydligen fortfarande på med och tyckte att jag skulle köpa den sadeln som jag hade hemma, Få nu se hur grabben fungerar med sadeln framöver

sadeln låg bättre med en gjord som hamnade på rätt ställe och inte var för kort , denna är 75 cm,

Jag kollade de andra bilderna i albumet och säger nej. Sadeln ligger i bakvikt och jag får nästan kramp bara av att titta på hur tjejen sitter i sadeln, den passar ingen av dem.
 
Jag kollade de andra bilderna i albumet och säger nej. Sadeln ligger i bakvikt och jag får nästan kramp bara av att titta på hur tjejen sitter i sadeln, den passar ingen av dem.
Blev lite tokigt med bilden för att när vi bytte sadelgjord som inte var för kort och jag som väger 15 kg mer än min dotter och är 10 cm längre sitter i sadeln blir det helt annorlunda
 
Lägger in lite fler bilder, Nu var det min dotter som fotade, blev riktigt förskräkt +8 kg på magen i sommar (klev på vågen efter fotona) Jag måste ha minst en 17,5 cm sadel i dagsläget för att bara kunna rida min häst, Vill ha ideer på sadlar som skulle kunna vara intressanta om ni avråder till denna sadel, den är mw, la en kil om det skulle kuna hjälpa när dottern rider, sadlar som provats är en frank baines, en Albion och en Passier (den var för vid så vet ej hur denna låg igentligen)



 
Fd sadelprovarn har varit och kollat , fick inte mycket hjälp mer än att han kan stoppa om sadeln framöver och att om hästen verkar trivas med den och även vi och att den inte ruggade när vi red i den så kunde vi köpa den? Den skulle enligt honom inte klämma någonstanns , Han sa att det var bra sadlar med ett bra skinn, så klok blev man förståss inte
 
Jag förstår inte vad kilen skulle göra för skillnad åt bara ena ryttaren? Antingen ligger sadeln bra eller så gör den det inte. Det kan möjligen maskeras av en tyngre ryttare som tynger ner på ett annat sätt, men det ger ju garanterat ryggproblem rätt snabbt.

Vinklarna på bilderna är så konstiga att det är svårt att säga något om hur sadeln ligger, ingen är ju rakt framifrån eller rakt från sidan.
 
Letade bland bilderna som jag tagit idag, funderade med kilen i så fall åt min dotter inte åt mig själv, bad henne fota rakt från sidan men vinkeln blev nog inte bra ändå, Den andra sadelprovaren har jag provat få tag på länge men inget svar, Kan sadeln vara för hög fram?



 
Att framvalvet skulle vara för högt? Det är ju en sak för ryttaren att avgöra; om man gillar djupt säte eller inte.

Fortfarande förstår jag inte vitsen med kilen. Vad ska den hjälpa?
 
Det vat när min dotter satt på hästen med sadeln tyckte hon att hon hasade runt i den ,men hästen ska ju ridas av mig och jag har inte riktigt råd med att köpa fler sadlar, Stod i ett stort dressyrstall för 1000 år sedan och där gillade de att använda kilar och den hänger med sedan den tiden och slängde bara fram den för fotot, kom inte ens ihåg att den fanns när jag letade efter långa dressyrgjordar, Har själv aldrig ridit i så djup sadel har till de andra hästarna en Globus clic 17,5 till gamla hästen och den gillar vi båda att sitta i och sedan en Rössli pilatus till dotterns d-ponny den var utpovad till ett halvblod jag hade och mig själv när jag var betydligt smalare , innan den hade jag innan en county ca 1984 årsmodell som inte var nästan några knästöd, De andra sadlarna har jag haft en sadelprovare från Wången skriver inte ut namn som har gått igenom alla mina sadlar och även att jag köpt sadlar av och kollat att de ligger bra , den andra sadelprovaren har stoppat om mina sadlar och jag har köpt flera sadlar genom under åren som inte provar ut sadlar längre, Ser att unghästen bara blir fetare när vi inte kan rida honom , så jag vet ju inte om sadeln ligger bra om någon månad, men då kan jag få hjälp med omstoppning, Ge gärna några tipps om jag ska fota hästen på något annat sätt har ännu inte köpt någon sadel. Det jag funderade med kilen var att dottern inte behöver hasa runt men det kanske kan hjälpa med att länga stiglädren, hon var lite tjurig och sa när hon red , äh det behövs inte jag ska ju bara känna vad jag tycker och har man 17 åriga döttrar så blir det så ibland, för övrigt är hon inte speciellt förtjust i min unghäst, han är för lat. Tack för era svar och hoppas att jag inte skriver för mycket.
 
I vila ligger sadeln i bakvikt, men det viktiga är hur den ligger på hästen i arbete. Om du tar ett finger och trycker under magen på honom så han höjer ryggen lite såsom man önskar att de skall höja den under arbete, hur ligger den då? Ligger den jämt emot då hela vägen under, samt hamnar mindre i bakvikt?
Longera hästen utan ryttare och kolla hur sadeln ligger samt rör sig på honom då.

Och till sist - en kilpadd kanske rättar till att sadeln ligger i jämvikt, men den ändrar också hur och vart sadeln ligger emot på resten av hästen vilket inte sällan blir negativt i sig då de kan börja klämma och glida.
 
Oj har inte tänkt på att longera honom med sadeln på, Han höjjer ryggen en hel del under ridning och att tryck under magen på honom ska jag göra, såg nr utprovaren tryckte så och även gjorde något med svansen så ryggen höjdes
Lägger in en ridbild på honom som 4 åring

Kanske inte hjälper så mycket
 

Liknande trådar

Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 089
Senast: poetin
·
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
930
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Hej! Jag håller på och blir tokig av allt sadelletande... Har en häst med en ganska rak rygg och mycket bogrörelse. Provade Equipe...
Svar
14
· Visningar
4 437
Senast: Linah
·
Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 254
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp